I sommer tok Airspeeder et stort steg mot den store drømmen, flygende racerbiler. Da ble nemlig den første prøveflygingen gjennomført, og den ble betegnet som en suksess.
Det neste steget er dermed selve racerløpet, men før vi går videre må vi nesten forklare hva dette faktisk er for noe.
-->
For noen år siden fikk Matthew Pearson en idé om flygende racerbiler som skulle konkurrere mot hverandre, men det var et problem. Et ganske digert et.
Det finnes nemlig ikke flygende biler, så han ansatte en haug med folk fra kjente selskaper og merker som Brabham, McLaren, Jaguar, formel 1, Boeing og Rolls-Royce. Målet var, og for så vidt fortsatt er, å utvikle flygende racerbiler. Iallfall en form for slike.
For dette er ikke akkurat flygende biler i tradisjonell forstand, men iallfall noe i nærheten. Nemlig et VTOL-luftfartøy.
Dette står for «vertical takeoff and landing», slik som for eksempel droner og helikoptre.
Airspeeder, som de kaller en flygende racerbil, har kommet til 3. generasjon, og nå er også den aller første konkurransen mellom to slike gjennomført.
Det var et dragrace mellom to interne lag, og begge racerbilene var fjernstyrte. Og for piloten gjelder det åpenbar å holde tunga rett i munnen, for her går det unna.
For kun rundt 10 meter over bakkenivå fløy de i over 100 km/t, og det var det røde Bravo-teamet som var først over målstreken. Det blå Alpha-laget krysset mållinjen 3,2 sekunder senere.
Når Airspeeder er klar for de første offisielle konkurransen vil toppfarten nærme seg 300 km/t.
Så fort gikk det ikke under dragracet, som du kan se her:
Neste steg blir altså ordentlige racerløp, noe som skal skje til neste år.
Opplegget er slik at Airspeeder sørger for racerbilene, men forskjellige team kan konfigurere disse på sine egne måter.
Og den store fordelen med flygende racerbiler er at løpene kan arrangeres stort sett hvor som helst i verden, for man trenger ikke en fysisk racerbane for dette. Nå har ikke Airspeeder bestemt seg helt for den første Grand Prix-kalenderen, men serien skal altså starte opp til neste år.
Det blir med fjernstyrte, men fullskala, flybiler, før noen gærninger faktisk skal sette seg inn i disse VTOL’ene og fly mot hverandre, muligens allerede i 2023.
‒ Vi er på vei til å skrive motorsport- og mobilitetshistorie med verdens første elektriske flygende billøp, sier Matt Pearson.
‒ Dette testløpet gir verden et glimt av neste generasjon motorsport og mobilitet. Dette første test-dragracet er et viktig øyeblikk for opprettelsen av sporten vår, og et stort sprang framover for utviklingen av elektriske flygende biler.
Les også: