Nå skal Bugatti, Rimac og Porsche lage biler sammen

Barnet til Bugatti, Rimac og Porsche skal hete Bugatti Rimac, som dermed blir et helt nytt supermerke.


For knappe fire måneder siden kom meldingen om at Bugatti og Rimac skulle gå sammen om et nytt bilmerke, og nå er det nye selskapet formelt i gang.

Selskapet, og dermed også merket, skal altså hete Bugatti Rimac, så her finner vi ikke noe spor av Porsche. Og det gjør vi heller ikke i de framtidige bilene, foruten de løsningene og teknologiene som Porsche deler med resten av Volkswagen-gruppen (VAG).

For Porsche blir VAG’s aksjeeiere i det nye selskapet, mens Bugatti blir VAG’s faktiske representant når det skal bygges biler.

Og det er ikke rart at VAG har valgt Porsche som aksjeeiere, for merket er også de nest største eierne av den elektriske superbil-produsenten Rimac.

Grunnlegger Mate Rimac eier 35 prosent av Rimac Group, Porsche eier 22 prosent og Hyundai Motor Group har 11 prosent av aksjene. De resterende 32 prosentene er eid av andre investorer.

Mate Rimac grunnla det nye supermerket i sin egen garasje for bare 10 år siden, men siden har han ikke sett seg tilbake.

Nå nærmer den første serieproduserte hyperbilen seg ‒ en vanvittig elbil kalt Nevera.

Denne elektriske hyperbilen skal lages i 150 eksemplarer, og kan by på følgende:

  • 4 elmotorer
  • 1.914 hestekrefter
  • 2.360 Nm dreiemoment
  • 412 km/t i toppfart
  • 0-100 km/t på under 2 sekunder
  • En kvart mile på 8,6 sekunder
  • 550 kilometer rekkevidde
  • 500 kW lading med 0-80 prosent på 19 minutter

Bugatti trenger ingen grundig presentasjon, for dette er altså merket bak superbilen Chiron som kom i 2016.

Siden har denne fått selskap av en rekke usedvanlig imponerende varianter, som Divo, La Voiture Noire, Centodieci, Chiron Pur Sport, Chiron Super Sport og ikke minst Chiron Super Sport 300+. Det er den første serieproduserte bilen til å bikke 300 mph, 490 km/t.

Så vi kan altså forvente oss krutt når Bugatti og Rimac slår seg sammen, hvor Mate Rimac blir den aller første sjefen.

‒ Jeg er beæret over å lede denne nye fusjonen av bil-hjerner, og begynne på det som uten tvil vil bli et vellykket, revolusjonerende og spennende nytt kapittel for alle involverte, sier Rimac-sjefen og altså Bugatti Rimac-sjefen.

‒ Jeg er også ekstremt nysgjerrig å se hvilken innvirkning Bugatti Rimac vil ha på bransjen, og jeg ser fram til å utvikle innovative nye hyperbiler og teknologier.

Det nye merket får også betydninger for Bugattis ledelse, for med den nye satstingen er det også slutt for president Stephan Winkelmann. Ikke at det betyr altfor mye, for han er også president for Lamborghini, et annet supermerke i VAG. Den rollen skal han fortsatt ha.

‒ Jeg vil takke hele Bugatti-teamet og kundene våre for tre og et halvt utrolige, spennende, intense og vellykkede år, sier Winkelmann.

‒ Sammen har vi utviklet fantastiske hypersportsbiler, og ledet Bugatti inn i en ny dimensjon.

Ny president hos Bugatti blir for øvrig franske Christophe Piochon.

Nå er det altså ikke slik at Bugatti og Rimac slår merkene sammen og skal lage biler under et nytt merke, men begge to skal også fortsette som før. Så det vil altså komme nye modeller fra både Bugatti og Rimac.

Bugatti Rimac skal på sin side ansette nye folk og bygge opp et frittstående selskap, og til å begynne med skal de hente inn 435 medarbeidere. 300 av disse skal jobbe i Zagreb, mens 135 får sin arbeidsplass i Molsheim. Altså henholdsvis hos Rimac og Bugatti.

I Wolfsburg holder VAG til, og derfra skal også 180 jobbe i utviklingen av nye Bugatti Rimac-modeller.

Til slutt skal altså Porsche også trekke i trådene og være en strategisk partner, hvor både administrerende direktør Oliver Blume og styremedlem Lutz Meschke begge blir representanter i Bugatti Rimac-styret.

‒ Denne sammenslåingen er den perfekte løsningen for alle involverte, slår Blume fast.

‒ Sammen danner vi et kraftig bilselskap. Vi har lykkes med å tilføre verdi til det prestisjetunge og tradisjonelle Bugatti-merket ved å orientere det mer mot framtiden.

‒ Bugatti symboliserer sjarm og lidenskap; Rimac er en innovatør med betydelig teknisk ekspertise. Vi vil gjerne takke Stephan Winkelmann for hans eksepsjonelle bidrag. Han har gjort en kjempejobb, legger Blume til.

Den nye sjefen for Bugatti Rimac har også stor tro på det nye merket.

‒ Det er vanskelig å finne en bedre match enn Rimac og Bugatti, slår Mate Rimac fast.

‒ Hver part kommer til bordet med teknisk ekspertise, kunnskap og bilhistorie som gir en elektrisk oppskrift. Rimacs fartsfylte operasjoner og elektrifiserings-ferdigheter er det perfekte komplementet til Bugattis eksepsjonelle arv og håndverk.

‒ Følg med på noen virkelig ekstraordinære prosjekter i framtiden!

Og ja, det skal vi virkelig gjøre. Og det gjør nok også de andre superbil-produsentene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter