- Annonse -
HjemElbilerNå skal Bugatti, Rimac og Porsche lage biler sammen

Nå skal Bugatti, Rimac og Porsche lage biler sammen

Barnet til Bugatti, Rimac og Porsche skal hete Bugatti Rimac, som dermed blir et helt nytt supermerke.

For knappe fire måneder siden kom meldingen om at Bugatti og Rimac skulle gå sammen om et nytt bilmerke, og nå er det nye selskapet formelt i gang.

- Annonse -

Selskapet, og dermed også merket, skal altså hete Bugatti Rimac, så her finner vi ikke noe spor av Porsche. Og det gjør vi heller ikke i de framtidige bilene, foruten de løsningene og teknologiene som Porsche deler med resten av Volkswagen-gruppen (VAG).

For Porsche blir VAG’s aksjeeiere i det nye selskapet, mens Bugatti blir VAG’s faktiske representant når det skal bygges biler.

Og det er ikke rart at VAG har valgt Porsche som aksjeeiere, for merket er også de nest største eierne av den elektriske superbil-produsenten Rimac.

Grunnlegger Mate Rimac eier 35 prosent av Rimac Group, Porsche eier 22 prosent og Hyundai Motor Group har 11 prosent av aksjene. De resterende 32 prosentene er eid av andre investorer.

- Annonse -

Mate Rimac grunnla det nye supermerket i sin egen garasje for bare 10 år siden, men siden har han ikke sett seg tilbake.

Nå nærmer den første serieproduserte hyperbilen seg ‒ en vanvittig elbil kalt Nevera.

Denne elektriske hyperbilen skal lages i 150 eksemplarer, og kan by på følgende:

  • 4 elmotorer
  • 1.914 hestekrefter
  • 2.360 Nm dreiemoment
  • 412 km/t i toppfart
  • 0-100 km/t på under 2 sekunder
  • En kvart mile på 8,6 sekunder
  • 550 kilometer rekkevidde
  • 500 kW lading med 0-80 prosent på 19 minutter

Bugatti trenger ingen grundig presentasjon, for dette er altså merket bak superbilen Chiron som kom i 2016.

- Annonse -

Siden har denne fått selskap av en rekke usedvanlig imponerende varianter, som Divo, La Voiture Noire, Centodieci, Chiron Pur Sport, Chiron Super Sport og ikke minst Chiron Super Sport 300+. Det er den første serieproduserte bilen til å bikke 300 mph, 490 km/t.

Så vi kan altså forvente oss krutt når Bugatti og Rimac slår seg sammen, hvor Mate Rimac blir den aller første sjefen.

‒ Jeg er beæret over å lede denne nye fusjonen av bil-hjerner, og begynne på det som uten tvil vil bli et vellykket, revolusjonerende og spennende nytt kapittel for alle involverte, sier Rimac-sjefen og altså Bugatti Rimac-sjefen.

‒ Jeg er også ekstremt nysgjerrig å se hvilken innvirkning Bugatti Rimac vil ha på bransjen, og jeg ser fram til å utvikle innovative nye hyperbiler og teknologier.

(Foto: Bugatti)

Det nye merket får også betydninger for Bugattis ledelse, for med den nye satstingen er det også slutt for president Stephan Winkelmann. Ikke at det betyr altfor mye, for han er også president for Lamborghini, et annet supermerke i VAG. Den rollen skal han fortsatt ha.

‒ Jeg vil takke hele Bugatti-teamet og kundene våre for tre og et halvt utrolige, spennende, intense og vellykkede år, sier Winkelmann.

‒ Sammen har vi utviklet fantastiske hypersportsbiler, og ledet Bugatti inn i en ny dimensjon.

Ny president hos Bugatti blir for øvrig franske Christophe Piochon.

Nå er det altså ikke slik at Bugatti og Rimac slår merkene sammen og skal lage biler under et nytt merke, men begge to skal også fortsette som før. Så det vil altså komme nye modeller fra både Bugatti og Rimac.

Bugatti Rimac skal på sin side ansette nye folk og bygge opp et frittstående selskap, og til å begynne med skal de hente inn 435 medarbeidere. 300 av disse skal jobbe i Zagreb, mens 135 får sin arbeidsplass i Molsheim. Altså henholdsvis hos Rimac og Bugatti.

I Wolfsburg holder VAG til, og derfra skal også 180 jobbe i utviklingen av nye Bugatti Rimac-modeller.

Til slutt skal altså Porsche også trekke i trådene og være en strategisk partner, hvor både administrerende direktør Oliver Blume og styremedlem Lutz Meschke begge blir representanter i Bugatti Rimac-styret.

(Foto: Porsche)

‒ Denne sammenslåingen er den perfekte løsningen for alle involverte, slår Blume fast.

‒ Sammen danner vi et kraftig bilselskap. Vi har lykkes med å tilføre verdi til det prestisjetunge og tradisjonelle Bugatti-merket ved å orientere det mer mot framtiden.

‒ Bugatti symboliserer sjarm og lidenskap; Rimac er en innovatør med betydelig teknisk ekspertise. Vi vil gjerne takke Stephan Winkelmann for hans eksepsjonelle bidrag. Han har gjort en kjempejobb, legger Blume til.

Den nye sjefen for Bugatti Rimac har også stor tro på det nye merket.

‒ Det er vanskelig å finne en bedre match enn Rimac og Bugatti, slår Mate Rimac fast.

‒ Hver part kommer til bordet med teknisk ekspertise, kunnskap og bilhistorie som gir en elektrisk oppskrift. Rimacs fartsfylte operasjoner og elektrifiserings-ferdigheter er det perfekte komplementet til Bugattis eksepsjonelle arv og håndverk.

‒ Følg med på noen virkelig ekstraordinære prosjekter i framtiden!

Og ja, det skal vi virkelig gjøre. Og det gjør nok også de andre superbil-produsentene.

Mate Rimac. (Foto: Bugatti)

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her