- Annonse -
HjemElbilerSkitten strøm gjør elbilene langt mindre miljøvennlig

Skitten strøm gjør elbilene langt mindre miljøvennlig

Volvo har sammenlignet elbilen C40 fylt med skitten strøm mot XC40 med forbrenningsmotor, og CO2-forskjellen blir ikke veldig stor. Nå ber de verdenslederne om å satse på ren energi.

Volvo og dattermerket Polestar er to av de flinkeste til å komme med karbonregnskap for sine elbiler. Polestar kom nylig med et nytt for Polestar 2 sammenlignet med Volvo XC40 med forbrenningsmotor (ICE), og den saken kan du sjekke via en av lenkene helt nederst.

- Annonse -

Volvo har som kjent på gang en ny elbil i C40, og de har nå kjørt et karbonregnskap for denne mot den samme XC40-versjonen som Polestar målte mot.

Og selvsagt slipper en C40 ut mindre CO2 gjennom et livsløp som inkluderer 200.000 kilometer med kjøring, men hvor mye snillere den er mot det lokale miljøet kommer helt an på strømmen som brukes til å lade opp batteriet.

En XC40 ICE fylt med E5-bensin slipper ut 59 tonn med CO2-ekvivalenter (CO2e) gjennom sitt livsløp som altså inkluderer alt fra vugge til grav, mens en C40 som fylles med en global elektrisk miks slipper ut 50 tonn. Altså kun 9 tonn mindre.

Dette skyldes selvsagt at den globale strømmiksen er svært skitten, hvor rundt 60 prosent genereres av fossilt brensel.

- Annonse -

Om en C40 blir fylt av energimiksen til EU28 faller karbonregnskapet ned til 42 tonn CO2e, som dermed er 17 tonn mindre.

Men elbilen blir virkelig snill om det kun brukes såkalt fornybar energi som vi bruker her i Norge, og ved bruk av for eksempel vindkraft slipper en Volvo C40 kun ut 27 tonn CO2e gjennom sitt livsløp. Altså godt under halvparten av det en XC40 ICE gjør, og blir dermed en bil som kan betegnes som snill mot det globale miljøet.

For Volvo er skitten strøm et stort problem.

Bilmerket har selv planer om å kun produsere elbiler fra 2030, og målet er å bli helt klimanøytralt innen 2040, men trenger hjelp fra myndigheter og energisektoren for at bilene skal realisere sitt fulle potensial for karbonreduksjon.

- Annonse -

– Vi tok en bevisst beslutning om å bli en helelektrisk bilprodusent og en industrileder, men vi klarer ikke overgangen til klimanøytralitet alene, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars.

‒ Vi trenger at myndigheter og energiselskaper over hele verden trapper opp investeringene i ren energikapasitet og tilhørende ladeinfrastruktur, slik at helelektriske biler virkelig kan oppfylle løftet om renere mobilitet.

Oppfordringen kommer nå som verdensledere og industriledere møtes under FNs klimatoppmøte COP26 i Glasgow, hvor det diskuteres planer for reduksjon av karbonutslipp.

Volvo ber altså verdensledere og energileverandører om å øke investeringene i ren energi, slik at elbilene kan utnytte sitt klimavennlige potensial fullt ut.

At en C40 som lades med skitten strøm nesten ikke er mer miljøvennlig enn en XC40 ICE skyldes selvsagt produksjonen, for den nye rapporten rundt livssyklus viser at produksjonsutslippene til en C40 Recharge er 70 prosent høyere enn for en bensindrevet XC40.

Det er altså viktig at også produksjonslokalene rundt om i verden brukes minst mulig skitten strøm, så Volvos oppfordring gjelder ikke kun lading av elbiler ‒ men også i produksjonen.

Flere store produsenter prøver nå ut nye løsninger for å dempe karbonutslippene i produksjonen, og Volvo har selv et prosjekt sammen med stålprodusenten SSAB om å utvikle fossilfritt stål og med batteri-leverandører om å produsere batterier ved hjelp av 100 prosent fornybar energi.

For de vil gjerne at elbilene skal være mye mer miljøvennlig enn en ICE-bil, og ikke bare litt.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her