- Annonse -
HjemElbilerSkitten strøm gjør elbilene langt mindre miljøvennlig

Skitten strøm gjør elbilene langt mindre miljøvennlig

Volvo har sammenlignet elbilen C40 fylt med skitten strøm mot XC40 med forbrenningsmotor, og CO2-forskjellen blir ikke veldig stor. Nå ber de verdenslederne om å satse på ren energi.

Volvo og dattermerket Polestar er to av de flinkeste til å komme med karbonregnskap for sine elbiler. Polestar kom nylig med et nytt for Polestar 2 sammenlignet med Volvo XC40 med forbrenningsmotor (ICE), og den saken kan du sjekke via en av lenkene helt nederst.

- Annonse -

Volvo har som kjent på gang en ny elbil i C40, og de har nå kjørt et karbonregnskap for denne mot den samme XC40-versjonen som Polestar målte mot.

Og selvsagt slipper en C40 ut mindre CO2 gjennom et livsløp som inkluderer 200.000 kilometer med kjøring, men hvor mye snillere den er mot det lokale miljøet kommer helt an på strømmen som brukes til å lade opp batteriet.

En XC40 ICE fylt med E5-bensin slipper ut 59 tonn med CO2-ekvivalenter (CO2e) gjennom sitt livsløp som altså inkluderer alt fra vugge til grav, mens en C40 som fylles med en global elektrisk miks slipper ut 50 tonn. Altså kun 9 tonn mindre.

Dette skyldes selvsagt at den globale strømmiksen er svært skitten, hvor rundt 60 prosent genereres av fossilt brensel.

- Annonse -

Om en C40 blir fylt av energimiksen til EU28 faller karbonregnskapet ned til 42 tonn CO2e, som dermed er 17 tonn mindre.

Men elbilen blir virkelig snill om det kun brukes såkalt fornybar energi som vi bruker her i Norge, og ved bruk av for eksempel vindkraft slipper en Volvo C40 kun ut 27 tonn CO2e gjennom sitt livsløp. Altså godt under halvparten av det en XC40 ICE gjør, og blir dermed en bil som kan betegnes som snill mot det globale miljøet.

For Volvo er skitten strøm et stort problem.

Bilmerket har selv planer om å kun produsere elbiler fra 2030, og målet er å bli helt klimanøytralt innen 2040, men trenger hjelp fra myndigheter og energisektoren for at bilene skal realisere sitt fulle potensial for karbonreduksjon.

- Annonse -

– Vi tok en bevisst beslutning om å bli en helelektrisk bilprodusent og en industrileder, men vi klarer ikke overgangen til klimanøytralitet alene, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars.

‒ Vi trenger at myndigheter og energiselskaper over hele verden trapper opp investeringene i ren energikapasitet og tilhørende ladeinfrastruktur, slik at helelektriske biler virkelig kan oppfylle løftet om renere mobilitet.

Oppfordringen kommer nå som verdensledere og industriledere møtes under FNs klimatoppmøte COP26 i Glasgow, hvor det diskuteres planer for reduksjon av karbonutslipp.

Volvo ber altså verdensledere og energileverandører om å øke investeringene i ren energi, slik at elbilene kan utnytte sitt klimavennlige potensial fullt ut.

At en C40 som lades med skitten strøm nesten ikke er mer miljøvennlig enn en XC40 ICE skyldes selvsagt produksjonen, for den nye rapporten rundt livssyklus viser at produksjonsutslippene til en C40 Recharge er 70 prosent høyere enn for en bensindrevet XC40.

Det er altså viktig at også produksjonslokalene rundt om i verden brukes minst mulig skitten strøm, så Volvos oppfordring gjelder ikke kun lading av elbiler ‒ men også i produksjonen.

Flere store produsenter prøver nå ut nye løsninger for å dempe karbonutslippene i produksjonen, og Volvo har selv et prosjekt sammen med stålprodusenten SSAB om å utvikle fossilfritt stål og med batteri-leverandører om å produsere batterier ved hjelp av 100 prosent fornybar energi.

For de vil gjerne at elbilene skal være mye mer miljøvennlig enn en ICE-bil, og ikke bare litt.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her