Mange tror fortsatt på elbilmyter

En ny undersøkelse viser at elbilmytene knyttet til vinterkjøring lever i beste velgående. Men de er nettopp det ‒ myter.


Vi er nå inne i vintersesongen, og NAF har fått Norstat til å sjekke ut hvordan det står til med de gamle elbilmytene.

NAF har sjekket ut fem påstander om elbiler på vinteren, hvor fire ikke er riktige. Og overraskende mange tror fortsatt på disse.

Elbiler har dårligere kjøreegenskaper på vinterføre

Det utsagnet som flest tror på i undersøkelsen er at elbiler har dårligere kjøreegenskaper enn andre typer biler på vinterføre. Her tror 1 av 3 på dette, og selv mange elbilister kjøper dette argumentet. 14 prosent av de som kjører elbiler mener nemlig også dette i undersøkelsen.

‒ Det er ingenting ved elbilen som gjør at den er dårligere på vinterføre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Faktisk kan det at de har et tungt batteri nederst i bilen gjøre at elbilene kommer seg bedre fram enn bensin- og dieselbiler på glatta.

Nå er det en ting elbilister bør være oppmerksom på om det er glatt føre, og dette er kalt regenerering.

‒ Elbilene bremser av seg selv for å spare og produsere litt strøm. Faren på vinterføre er at om du har maksimal regenerering på bilen, kan du begynne å skli når du slipper gassen inn mot en sving, advarer Sødal.

‒ Derfor er det lurt å skru av regenereringen når du kjører på glatte vinterveier.

Kupéen blir ikke skikkelig varm i elbilene

Mange tror heller ikke at kupéen i elbiler blir skikkelig varm i vinterkulden, og 27 prosent svarer dette i undersøkelsen ‒ inkludert 11 prosent av elbilistene.

Det er skivebom.

‒ Dette er også en myte. Faktisk så blir en elbil raskere varm i kupéen enn en bensin- eller dieselbil. I en elbil varmer det så å si med en gang, mens motoren må bli varm i en fossilbil før varmeapparatet gir varme, påpeker NAF-rådgiveren.

Han understreker at det ikke er behov for å skru ned varmen i en elbil for å spare strøm, og sier at de nyere elbilene med større batteripakker takler helt fint at du har det varmt og godt inne i kupéen.

‒ Uansett er det lurt å forvarme bilen om du har mulighet til det uavhengig av om du her en elbil eller dieselbil. Da er kupéen varm når du setter deg inn, rutene isfrie og strømforbruket til bilen blir lavere, sier Sødal.

Elbilene starter ikke i streng vinterkulde

Så hva med skikkelig norsk vinterkulde og elbiler som skal startes opp?

Drøyt 2 av 10 tror elbiler har startproblemer om det blir kaldere enn -15 grader, og her er skepsisen størst blant de som har en bensin- eller dieselbil. 3 av 10 av disse svarer at elbilen ikke vil starte i kulda.

Heller ikke her treffer disse blinken.

‒ Faktum er at en elbil starter lettere i kulda enn en bensin- eller dieselbil, påpeker Sødal.

‒ Det er langt enklere å starte en elmotor enn en forbrenningsmotor, men som alle biler er også elbilen avhengig av at du har et startbatteri som er i god form.

Elbiler funker dårlig til kolonnekjøring

Den fjerde myten er at elbiler sliter om det blir kolonnekjøring. Her svarer drøyt 2 av 10 at elbiler ikke kan brukes til dette. Også her er mange elbilister enige, og 17 prosent av disse hevder dette.

Og nok en gang er dommen «fake news».

‒ Elbilene er bedre å bruke i kolonnekjøring enn bensin- og dieselbiler, slår Sødal fast.

‒ Der de med fossilbil må skru av motoren for ikke å risikere kullosforgiftning når snøen fokker rundt bilen eller kolonnen står i en tunnel, kan elbilistene ha bilen på og sitte i en god og varm bilkupé.

Men alle som har deltatt i kolonnekjøring vet at det er en forutsetning, nemlig at bilen har nok drivstoff. Det inkluderer også strøm, så lad opp batteriet før kursen sette opp fjellet og kolonnekjøringen.

‒ Godt med drivstoff må alle biler ha når det er kolonnekjøring. Det blir en god del venting. Så alle må tanke opp før de kommer opp på fjellet uavhengig av hvilket drivstoff det er snakk om, sier Sødal.

Redusert rekkevidde om vinteren

Den femte påstanden som Norstat stilte var at elbiler får dårligere rekkevidde i vinterkulden. Og dette er ikke noe myte.

‒ Vi antar at mange har svart som de har gjort i undersøkelsen fordi de har hørt om rekkeviddetapet til elbiler om vinteren, mener Sødal.

NAF gjennomfører selv store rekkevidde-tester på vinteren, og sier at elbilistene må regne med at de kommer rundt 25 prosent kortere med elbilen om vinteren kontra sommeren.

Er det skikkelig kaldt, kan elbilen gå enda kortere.

‒ Bilkjøperne får for dårlig informasjon om vinterrekkevidden, sier Sødal

‒ Derfor mener vi det må komme på plass en bransjestandard for hvordan rekkevidde omtales av bilselgerne. Inntil man får på plass en standardisert test av vinterrekkevidde, kan NAFs omfattende elbiltester gi en pekepinn på hvor langt de enkelte bilmodellene kommer på vinteren.

Det var fire altså fire myter og en sannhet om elbiler, så får vi se om de lever videre også i framtiden. Sjansen for det er vel ganske stor, for myter er som kjent seiglivet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter