HjemElbilerMange tror fortsatt på elbilmyter

Mange tror fortsatt på elbilmyter

En ny undersøkelse viser at elbilmytene knyttet til vinterkjøring lever i beste velgående. Men de er nettopp det ‒ myter.

Vi er nå inne i vintersesongen, og NAF har fått Norstat til å sjekke ut hvordan det står til med de gamle elbilmytene.

- Annonse -

NAF har sjekket ut fem påstander om elbiler på vinteren, hvor fire ikke er riktige. Og overraskende mange tror fortsatt på disse.

Elbiler har dårligere kjøreegenskaper på vinterføre

Det utsagnet som flest tror på i undersøkelsen er at elbiler har dårligere kjøreegenskaper enn andre typer biler på vinterføre. Her tror 1 av 3 på dette, og selv mange elbilister kjøper dette argumentet. 14 prosent av de som kjører elbiler mener nemlig også dette i undersøkelsen.

‒ Det er ingenting ved elbilen som gjør at den er dårligere på vinterføre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Annonse -

‒ Faktisk kan det at de har et tungt batteri nederst i bilen gjøre at elbilene kommer seg bedre fram enn bensin- og dieselbiler på glatta.

Nå er det en ting elbilister bør være oppmerksom på om det er glatt føre, og dette er kalt regenerering.

‒ Elbilene bremser av seg selv for å spare og produsere litt strøm. Faren på vinterføre er at om du har maksimal regenerering på bilen, kan du begynne å skli når du slipper gassen inn mot en sving, advarer Sødal.

‒ Derfor er det lurt å skru av regenereringen når du kjører på glatte vinterveier.

- Annonse -

Kupéen blir ikke skikkelig varm i elbilene

Mange tror heller ikke at kupéen i elbiler blir skikkelig varm i vinterkulden, og 27 prosent svarer dette i undersøkelsen ‒ inkludert 11 prosent av elbilistene.

Det er skivebom.

‒ Dette er også en myte. Faktisk så blir en elbil raskere varm i kupéen enn en bensin- eller dieselbil. I en elbil varmer det så å si med en gang, mens motoren må bli varm i en fossilbil før varmeapparatet gir varme, påpeker NAF-rådgiveren.

Han understreker at det ikke er behov for å skru ned varmen i en elbil for å spare strøm, og sier at de nyere elbilene med større batteripakker takler helt fint at du har det varmt og godt inne i kupéen.

‒ Uansett er det lurt å forvarme bilen om du har mulighet til det uavhengig av om du her en elbil eller dieselbil. Da er kupéen varm når du setter deg inn, rutene isfrie og strømforbruket til bilen blir lavere, sier Sødal.

Elbilene starter ikke i streng vinterkulde

Så hva med skikkelig norsk vinterkulde og elbiler som skal startes opp?

Drøyt 2 av 10 tror elbiler har startproblemer om det blir kaldere enn -15 grader, og her er skepsisen størst blant de som har en bensin- eller dieselbil. 3 av 10 av disse svarer at elbilen ikke vil starte i kulda.

Heller ikke her treffer disse blinken.

‒ Faktum er at en elbil starter lettere i kulda enn en bensin- eller dieselbil, påpeker Sødal.

‒ Det er langt enklere å starte en elmotor enn en forbrenningsmotor, men som alle biler er også elbilen avhengig av at du har et startbatteri som er i god form.

Elbiler funker dårlig til kolonnekjøring

Den fjerde myten er at elbiler sliter om det blir kolonnekjøring. Her svarer drøyt 2 av 10 at elbiler ikke kan brukes til dette. Også her er mange elbilister enige, og 17 prosent av disse hevder dette.

Og nok en gang er dommen «fake news».

‒ Elbilene er bedre å bruke i kolonnekjøring enn bensin- og dieselbiler, slår Sødal fast.

‒ Der de med fossilbil må skru av motoren for ikke å risikere kullosforgiftning når snøen fokker rundt bilen eller kolonnen står i en tunnel, kan elbilistene ha bilen på og sitte i en god og varm bilkupé.

Men alle som har deltatt i kolonnekjøring vet at det er en forutsetning, nemlig at bilen har nok drivstoff. Det inkluderer også strøm, så lad opp batteriet før kursen sette opp fjellet og kolonnekjøringen.

‒ Godt med drivstoff må alle biler ha når det er kolonnekjøring. Det blir en god del venting. Så alle må tanke opp før de kommer opp på fjellet uavhengig av hvilket drivstoff det er snakk om, sier Sødal.

Redusert rekkevidde om vinteren

Den femte påstanden som Norstat stilte var at elbiler får dårligere rekkevidde i vinterkulden. Og dette er ikke noe myte.

‒ Vi antar at mange har svart som de har gjort i undersøkelsen fordi de har hørt om rekkeviddetapet til elbiler om vinteren, mener Sødal.

NAF gjennomfører selv store rekkevidde-tester på vinteren, og sier at elbilistene må regne med at de kommer rundt 25 prosent kortere med elbilen om vinteren kontra sommeren.

Er det skikkelig kaldt, kan elbilen gå enda kortere.

‒ Bilkjøperne får for dårlig informasjon om vinterrekkevidden, sier Sødal

‒ Derfor mener vi det må komme på plass en bransjestandard for hvordan rekkevidde omtales av bilselgerne. Inntil man får på plass en standardisert test av vinterrekkevidde, kan NAFs omfattende elbiltester gi en pekepinn på hvor langt de enkelte bilmodellene kommer på vinteren.

Det var fire altså fire myter og en sannhet om elbiler, så får vi se om de lever videre også i framtiden. Sjansen for det er vel ganske stor, for myter er som kjent seiglivet.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her