En 2-seters elektrisk formel-bil!

Aldri hørt om en elektrisk formel-bil med to seter? Ikke så rart, for her er den aller første.


Johnson Matthey har svære ambisjoner. Disse vil nemlig lage elektriske drivverk, både hydrogen og batterelektriske, som utnytter kapasiteten enda bedre.

Så for elbiler vil de altså komme opp med løsninger som strekker ut rekkevidden enda mer, i tillegg til at batteriet skal lades raskere. Altså de to viktigste områdene som det forskes på nå når det kommer til elbiler.

Løsningen heter eLNO, og sagt på en enkel måte åpner denne teknologien med høyt nikkelinnhold og mindre kobolt for å lage batterier med rundt 20 prosent større energitetthet sammenlignet med dagens vanlige elbil-batterier.

Men ikke bare det. Ifølge Johnson Matthey er denne løsningen også ideell for batterier som åpner for hurtiglading, og de ser for seg større og mer luksuriøse personbiler og SUV-modeller som passende biler for eLNO.

Johnson Matthey har for tiden sin første fabrikk som ligger i Polen under bygging, og den neste skal bli enda større. Denne skal settes opp i Finland, og begge er selvsagt bærekraftig så det holder. Selskapet har nemlig som mål å overvinne klimaendringer, og en sirkulær produksjon og ansvarlig innkjøp av materialer er to særs viktige områder for nettopp dette.

For å vise at de virkelig mener alvor har de like godt laget seg en elektrisk racerbil. Mer bestemt en formel-bil.

På bare et halvt år har nemlig selskapet sammen med Envision Virgin Racing satt sammen en helt spesiell formel-bil, for denne er både elektrisk drevet og har plass til en passasjer. Jepp. Denne åpner for drømmen om å sitte på en ekte formel-bil.

Og ikke tro at dette er noe slags hjemmesnekrede greier, for Envision Virgin Racing står bak formel E-laget med samme navnet.

I tillegg har Richard Bransons Virgin-gruppe også tidligere hatt et formel 1-lag, så disse vet virkelig hva en «ekte formel-bil» betyr.

Resultatet av samarbeidet er altså denne unike formel-bilen:

Bilen ble avduket i forbindelse med den 26. globale klimaendrings-konferansen som startet søndag, og COP26 som den heter foregår i år i Glasgow.

‒ Vi er glade for å avduke verdens første elektriske 2-seters formel racerbil, resultatet av et meget produktivt samarbeid med Johnson Matthey, sier Sylvain Filippi hos Envision Virgin Racing.

‒ Levert på under seks måneder, er det en fantastisk prestasjon av alle de involverte. 2-seters formel racerbil er spesielt designet for å teste og presse batteriytelsen til det ytterste. Denne batteriteknologien er ulik noe annet vi har sett før, og vi ønsket å lage en prototypebil som virkelig viser hva denne er i stand til og å vise fram det enorme potensialet.

Fabrikken i Polen skal være fult operativ i 2024, og da skal også de kommersielle løsningene være klare.

Johnson Matthey sier ingenting om akselerasjonen til den spesielle formel-bilen, men opplyser at den har 335 hestekrefter og en toppfart på 240 km/t.

Og med mønsterfrie racerdekk og en vekt som takket være utstrakt bruk av karbonfiber bør være ganske så lav, bør de som får muligheten til å sitte på få en ekte formel-opplevelse som de nok sent glemmer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter