Aston Martin tar farvel med den berømte DBS-modellen med en Ultimate-utgave. (Fotos: Aston Martin)

Farvel, Aston Martin DBS

Råsterke DBS 770 Ultimate skriver siste kapitel i historien om den linjelekre sportsbilen som er en ekte 007-favoritt.


Historien om sportsbilen Aston Martin DBS inkluderer tre hovedbiler, og den første dukket opp allerede i 1967. Og det var den som fant veien rett inn i hjertet til selveste James Bond.

En av de mest kontroversielle filmene om superagenten er «James Bond i hemmelig tjeneste» fra 1969, for i den 6. Bond-filmen spilte George Lazenby agent 007. Det var en kortvarig affære, for allerede i den neste var Sean Connery tilbake i hovedrollen.

Men for bilelskere var filmen nok et høydepunkt, for der dukket altså Aston Martin DBS opp. Men, trist nok, i motsetningen til Aston Martin DB5 brukt i den 5. Bond-filmen hadde ikke denne noe spionutstyr å snakke om, og bilen er også kjent for sluttscenen hvor Bonds kone Tracy blir skutt og drept i bilen.

Det ble kun produsert 787 av den originale DBS før det ble satt sluttstrek i 1972, men modellen gjorde et comeback i 2007.

Da het den DBS V12, og en prototype var allerede året før sett i Bond-filmen «Casino Royale» med Daniel Craig som 007. Bilen erstattet Vanquish S som et flaggskip, og dukket også opp i produksjonsutgave i Bond-filmen «Quantum of Solace» i 2008.

I 2018 var det klart for et lite monster av en bil ‒ den tredje hovedbilen kalt DBS Superleggera. Denne var basert på DB11, men hadde fått noen oppgraderinger, og i motorrommet befant det seg en superpotent V12-motor med 725 hestekrefter.

Også den bilen fant veien til Bond-universet, og dukket opp i 2021-filmen «No Time To Die» som er Daniel Craigs siste film som James Bond.

Navnet Superleggera var en hyllest til de italienske karosseribyggerne Carrozzeria Touring Superleggera, som hjalp Aston Martin til å lage slanke sportsbiler på 1960- og 70-tallet.

Den benevnelsen ble droppet med 2022-utgavene av DBS, og nå finner en ny benevnelse veien til DBS ‒ Ultimate. Denne er reservert Aston Martins toppmodeller, og har vært brukt på to generasjoner DBS samt begge generasjonene av Vanquish.

Dette tilnavnet har noe trist over seg, for Ultimate feirer at en æra går mot slutten. Ultimate-bilene kommer alltid i begrenset opplag, og er dermed svært ettertraktede utgaver.

Det er altså på gang en Aston Martin DBS 770 Ultimate, noe som betyr at modellen nå går mot slutten. 770 viser til hva som bor i denne Bond-raketten.

Slik ser den elegante og sterke DBS Ultimate ut:

Motoren er fortsatt den samme 5.2-liters twinturbo V12, men ingeniørene har finjustert den så mye at den nå huser 770 hk ved 6.500 r/min og et dreiemoment på 900 Nm fra kun 1.800 omdreininger.

Økningen kommer blant annet etter at turbotrykket er økt med 7 prosent, mens kraften er matet gjennom en ZF 8-trinns automatkasse og en mekanisk begrenset slippdifferensial (LSD) montert bak på bilen.

Bilen har også Aston Martins Carbon Ceramic Braking (CCB)-system, og DBS 770 Ultimate bruker de samme 410 mm x 38 mm frontskivene og 360 mm x 32 mm bak som montert på DBS på innsiden av noen 21-tommere.

Britene har selvsagt gjort en masse andre endringer på spesialutgaven, gitt den langt mer karbonfiber rundt på utsiden og oppgradert innsiden med blant annet sportsseter i Alcantara og girårer bak rattet i karbonfiber.

0-100 km/t fyker unna på 3,4 sekunder, mens toppfarten er på solide 340 km/t, og Aston sier at de skal lage 300 Coupé-utgaver og 199 Volante-biler. Det blir altså totalt 499 utgaver av DBS 770 Ultimate, og ikke tenkt på prisen ‒ alle eksemplarene er allerede solgt og ordreboken er stengt.

‒ Når en ikonisk modellgenerasjon når slutten av produksjonen, er det viktig å markere anledningen med noe spesielt. Når det gjelder DBS 770 Ultimate, har vi ikke spart på noe for å sikre at den endelige versjonen av vårt nåværende flaggskip i serieproduksjon er den beste noensinne på alle måter, sier Aston Martins teknologisjef, Roberto Fedeli.

‒ Ikke bare er det den raskeste og kraftigste DBS i vår historie, takket være en omfattende serie forbedringer av girkasse, styring, fjæring og understellsstruktur er den også den beste å kjøre.

Den kreative sjefen, Marek Reichman, legger til.

‒ DBS har alltid sittet på toppen av Aston Martins produksjonsmodell. Og nå tilfører vi DBS 770 Ultimate enda mer... mer kraft, mer ytelsesrenhet og alt er mer sofistikert, mer smakfullt og på den mest veloverveide måten. Noe så rått, og likevel så vakkert at det nesten er skremmende å se på. Det er gjennom denne designtilnærmingen vi kom opp med formene – og starter med den forsterkede fronten – og derfra flyter alt annet i designbalanse med ytelsesoppgraderingene.

Produksjonen av DBS 770 Ultimate skal starte i nær framtid, og de første leveransene planlagt å starte i løpet av 3. kvartal.

Ok, med alle skrytet fra Reichman har du helt sikkert lyst til å se bilder av farvel-utgaven, og det skal du selvfølgelig få.

Her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene