Nio EL7 er på plass i Norge, og denne bilen er full av sensorer. (Fotos: Nio)

Nio EL7 på plass i Norge

Den tredje modellen fra Nio er på plass i Norge.


1. oktober 2020 var en merkedag for den kinesiske elbilprodusenten Nio, for da åpnet de sitt aller første internasjonale Nio House. Det skjedde passende nok på Karl Johan midt i Oslo, og modellen som startet det hele var ES8.

Dette er en ganske stor SUV som det er mulig å få med hele sju sitteplasser, men Nio har selvsagt flere modeller enn dette. Faktisk godt over et halvt dusin, og en av disse har allerede fått norsk asfalt under dekkene ‒ sedanen ET7.

Den får nå besøk av EL7, en mellom stor, som nå har landet i Norge. Nio Norge opplyser at det bare gjenstår tollklarering og transport før vi ser de første bilene på veien. Så forhåpentlig betyr dette at de aller første kundebilene ikke er altfor langt unna.

Dette er en elbil som ble lansert så sent som i oktober 2022, og bør passe godt inn her hjemme. Merket har nemlig meldt at denne skal være «som skreddersydd» for det norske markedet, og kommer med det mest av utstyr inkludert i prisen.

EL7 er en elbil som er nærmere fem meter lang, skal klare 0-100 km/t på ganske så raske 3,9 sekunder med sine 480 kW og har et batteri på enten 75 kWh eller 100 kWh. Det gir oppgitte rekkevidder på henholdsvis 394 kilometer og 513 kilometer.

Men det kanskje mest imponerende med det nye medlemmet i Nio-familien er de selvkjørende egenskapene, for denne er laget på den nye plattformen kalt NT2.0 som fokuserer mye på dette.

EL7 har fått den aller siste teknologien som NAD (NIO Autonomous Driving) byr på, og det er ikke rent lite. Her spiller ting som Nio Aquila Super Sensing og Nio Adam Super Computing viktige roller.

Nio Aquila Super Sensing har hele 33 sensorer, og dette inkluderer sju 8 megapikslers høyoppløselige kamera, en ultralang rekkevidde høyoppløselig lidar, 5 millimeter-bølgeradarer, 12 ultralydsensorer og to høypresisjonsposisjoneringsenheter.

Videre kan Aquila levere 8 gigabyte med data per sekund, og for å behandle denne enorme datamengden har merket utviklet noe som de har kalt «Nio Adam». Denne er utstyrt med grafikkprodusenten Nvidias supercomputer for biler som kan håndtere 1.016 TOPS. Dette står for Tera Operations per Second, så ja ‒ 1.016 trillion operasjoner per sekund.

Alt dette må selvsagt samarbeide for at det skal fungere optimalt, og for denne jobben har Nio utviklet en egen persepsjonsalgoritme, lokalisering, kontrollstrategi og plattformprogramvare som skal sikre maksimalt utbytte av alle sensorene.

Som normalt når det kommer til Nio er det mulig å bestille EL7 med eller uten et batteri, og de aller fleste kundene går for det rimeligere alternativet ved å kjøpe elbilen uten et batteri.

Nio Norge opplyser at prisen ved å kjøpe bilen med Battery as a Service, altså uten et batteri inkludert, så koster den 619.000 kroner. De som går for bilen inkludert den minste batteripakken må ut med 706.600 kroner, mens elbilen inkludert et batteri på 100 kWh batteri har en startpris på 776.600 kroner.

Det er også et kjempebatteri på hele 150 kW på vei, og dette vil også være mulig å oppgradere til gjennom Battery as a Service når det forhåpentlig er på plass om ikke altfor lang tid. Et slikt batteri bør åpne for rekkevidder langt over 700 kilometer, så den blir den i så fall en av de aller lengstgående elbilene på markedet.

Her er bilder av den tredje Nio-modellen som er på plass i Norge, EL7:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter