Helelektriske Porsche Macan kan få rundt 600 hestekrefter. (Fotos: Porsche)

Elektriske Porsche Macan kan få 600 hk

Hørt på makan? Porsche Macan kan få opp til 600 hestekrefter når den kommer i helelektrisk drakt.


I 2022 leverte Porsche ut hele 309.884 nye biler, og det var en oppgang på 3 prosent fra året før og ny rekord. Det mye takket Europa hvor leveringene steg med 7 prosent, mens det største enkeltlandet ikke overraskende var folketette Kina.

Heller ikke overraskende var den store SUV-modellen Cayenne den aller mest populære, og det ble signert ut hele 95.604 slike i 2022. Men den var presset av lillesøster Macan, som endte på 86.724 utleverte eksemplarer i fjor. Den duoen var i særklasse mest ettertraktet, og nummer tre på salgslisten var ikonet 911 med 40.410 leverte biler.

Så hva med elbilen Taycan? Jo, den endte på 34.801 biler, og det var faktisk en nedgang på hele -16 prosent. Men forklaringen er ganske enkelt en delemangel som treffer elbiler spesielt, så Porsche klarte ikke å mette etterspørselen når det kom til Taycan.

Porsche satser nå så hardt på elektriske biler, innen 2025 forventer de at mer enn halvparten av bilene de selger er elektrifiserte, at de nå gambler med storselgeren Macan.

Sammen med konsernsøster Audi har Porsche laget en plattform kalt Premium Platform Electric (PPE) som skal utnytte alle fordelene som elbilene byr på, og det er allerede noen PPE-modeller på vei. Audi skal benytte denne arkitekturen på kommende Audi Q6 e-tron og A6 e-tron, mens nevnte Macan blir den første PPE-bilen til Porsche.

Med 800-volts arkitektur, en kraftig elektrisk motor av siste generasjon, samt et nytt batteri- og ladestyring, skal den helelektriske Macan-modellen tilby det neste steget med E-Performance.

Og ja, selvsagt jobber også tyskerne hardt med rekkevidden, som jo er viktig for nye elbiler.

Når det gjelder kjøreegenskaper skal Macan by på fullt variabel elektronisk kontrollert bakdifferensial med en såkalt «Performance-bakaksel», i tillegg til en kraftig elektrisk motor plassert bak bakakselen.

Her er det også dynamisk dreiemomentfordeling for firehjulsdriften, og dermed bør elbilen være ganske så smidig rundt svingene. Ja, også har vi bakakselstyring gjennom Porsche Traction Management (PTM) som er på plass, og her vil bakhjulene styre i motsatt retning av forhjulene opp i rundt 80 km/t og samme vei i hastigheter over.

På toppen av dette vil neste generasjon Macan som altså er helelektrisk få Porsche Active Suspension Management (PASM), som kan kombineres med både luftfjæringen og stålfjæringen.

Dette systemet reagerer på veiens tilstand og bilens hastighet, langsgående og sideveis akselerasjon, gasspedalmodulering, styreoppførsel og bilens posisjonsnivå, og gjør altså sitt til at kjøreegenskapene blir best mulig.

Vektfordelingen er for øvrig 48/52, så kanskje det er en liten en hyllest til gamle 911 som jo er baktung.

Så hva med drivsystemet?

Vel, Porsche sier at PPE-arkitekturen kan by på elektriske drivverk som har rundt 450 kW og 1.000 Nm dreiemoment. 450 kW betyr altså rundt 600 hestekrefter, så den litt mer kompakte SUV-modellen blir en aldri så liten rakett.

Det skal heller ikke stå på batteriet. Her sier Porsche at PPE åpner for rundt 100 kWh, så avhengig av forbruket bør rekkevidde også klarte å matche antall hestekrefter.

Ladingen står i stil, den og. Teknologien med 800 volt åpner for enda raskere hastigheter enn Taycans 270 kW, og om man finner en ganske rask lynlader går 5-80 prosent unna på mindre enn 25 minutter. Det er solid!

Hva som egentlig bor i den helelektriske Macan får vi nok snart vite, for Porsche har tidligere meldt at denne skal komme allerede i 2023. Og det er ingenting som tilsier at de ligger bak det skjemaet.

Enn så lenge byr Porsche på noen nye bilder av den helelektriske modellen som tar over for den meget populære Macanen, og her er de:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter