Det var rekordmange som ble tatt for ruskjøring i 2022, opplyser Elisabeth Fjellvang Kristoffersen. (Foto: Bil24/MA – Rusfri Trafikk)

Rekordmange ruskjørere i 2022

Det er en rekord ingen ville se. I 2022 stoppet UP flere ruskjørere enn noen gang tidligere.


Ruskjøringen er et stort og farlig problem, og tallene viser at utviklingen dessverre går i feil retning. For ferske tall fra UP (Utrykningspolitiet) viser at hele 11.651 bilførere blåste til rødt i 2022 – noe som i snitt tilsvarer 32 rusanmeldte førere hver eneste dag.

Det er det høyeste tallet som noensinne er registrert, ifølge MA – Rusfri Trafikk.

Det var Øst politidistrikt som registrerte flest anmeldelser med 1.984, etterfulgt av Sør-Øst med 1.803 førere og Oslo med 1.449.

MA – Rusfri Trafikk er bekymret over økningen fra 9.706 bilførere i 2021.

‒ At tallene er historisk høye, er både urovekkende og skuffende. Samtidig vet vi at det kjøres rundt 200.000 kilometer bare i alkoholrus hver dag, så det reelle tallet er nok enda høyere, sier generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen.

Organisasjonen gjentar at ruskjøringstallene fra UP ikke viser hele bildet, men de tror at de nye tallene faktisk viser at det er flere ruskjørere.

‒ Ruskjøringstallene sier i utgangspunktet bare noe om hvor mange som blir tatt og ikke hvor mange som faktisk fyllekjører, påpeker Kristoffersen.

‒ I fjor ble det imidlertid gjennomført en KUPP-undersøkelse (kjøring uten promillepåvirkning) av Utrykningspolitiet som viser at mengden ruskjørere har steget. Det gir selvfølgelig stor grunn til bekymring. Spesielt når vi har tallene på omkomne i bakhodet.

Den undersøkelsen som MA – Rusfri Trafikk refererer til viste blant annet en kraftig økning i «dagen derpå»-promille.

Det omkom 118 mennesker i den norske trafikken i fjor, en oppgang på nærmere 50 prosent fra året før. Hvor mange av dødsulykkene som involverte ruskjøring er ikke klart.

‒ Vi vet fra tidligere år at rundt én av fire dødsulykker i trafikken skyldes rus. Det blir derfor interessant å se om de høye dødstallene i fjor henger sammen med ruskjøringstallene. Det får vi svaret på når ulykkesanalyserapporten kommer senere i år, sier Kristoffersen.

I desember, midt i julebordsesongen, gjorde organisasjonen sin egen test av dagen derpå-rus. De fant veien til flere hoteller, og spurte de som var på tur hjem om de ville ta en promilletest. På et av stedene ga måleren utslag over lovlig grense på 15 personer som var klar for hjemturen.

‒ I dette tilfellet var det i utgangspunktet lovlydige personer som ikke visste at de hadde promille. Det er et problem i seg selv, og viser at mange ikke tar innover seg faren de kan utsette andre for, sier Kristoffersen.

‒ Kjøring med promille er like risikofylt enten man vet om det eller ei, og det er alltid utilgivelig. Inntil vi får bukt med all ruspåvirket kjøring, vil vi ikke nå Nullvisjonen.

Hun peker på visjonen som Stortinget allerede i 2002 vedtok om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken, men antall alvorlige ulykker gikk altså kraftig opp i fjor.

Organisasjonen som jobber for at ingen skal dø eller bli hardt skadet av rus i trafikken understreker at politiet er svært avhengig av tips for å få stoppet de livsfarlige ruskjørerne, og at disse normalt utgjør halvparten av de som politiet tar.

Generalsekretæren er tydelig på at alle som ser mistenkelig kjøring må melde fra.

‒ Det er ingen som straffer deg for å ringe en gang for mye.

Så om du mistenker en for å kjøre i ruspåvirket tilstand kan du ringe 112, og for mer informasjon og fakta om rus i trafikken finner du over hos MA – Rusfri Trafikk.

Det var rekordmange som ble tatt for ruskjøring i 2022, opplyser Elisabeth Fjellvang Kristoffersen. (Foto: Bil24/MA – Rusfri Trafikk)

Les også:

Les mer om:

Nyheter