Dette var den mest populære BMW M-bilen i 2022, og den er elektrisk. (Fotos: BMW)

En elbil var BMW M’s mest populære i fjor

Mange bilentusiaster har vært, og er, skeptiske til elbiler grunnet lyden. De raskeste bilene har nemlig den grommeste lyden, noe som er viktig. Men bryr folket seg?


De som har sett eller til og med kjørt en mer sportslig bil vet hvor viktig lyden er for den totale opplevelsen. Det å høre, og til og med kjenne, lyden og ristingen av en grom motor som fyrer på alle sylindre og den sprakingen det medfører i eksospotten, er en opplevelse helt for seg selv.

Men i framtiden må vi forklare de unge hvordan dette oppleves, for elbiler har som kjent verken en motor med sylindre eller et eksosanlegg. Og nei, de rister heller ikke veldig mye.

Morgensdagens sportsbiler vil kun ha en plystrelyd, og i beste fall med et manipulerende og kunstig lydbilde. Det blir muligens bra, men vil aldri komme på høyde med den virkelige opplevelsen.

Men bryr folket seg?

For en annen viktig ting med sportsbiler er kjøreopplevelse, og på dette feltet har de helelektriske to svære fordeler.

Elmotorer trenger ikke å bygge opp et dreiemoment slik som forbrenningsmotorene, og all kraften kommer umiddelbart. Så en helelektrisk sportsbil skyver deg inn i setet umiddelbart.

Og en elbil trenger verken en svær motor eller en girkasse, og dermed åpner det seg nye muligheter for å bygge biler som har en perfekt vektfordeling. Og bedre vektbalanse åpner også for enda bedre kjøreegenskaper.

Skal vi tolke salgstallene fra BMW M, denne avdelingen som lager de grommeste BMW-bilene, så trumfer de positive egenskapene de negative når det kommer til elektriske sportsbiler.

M-merket byr som kjent på både tradisjonelle og helelektriske modeller, og har lagt bak seg et rekordår når det kommer til salg.

Faktisk fikk 177.257 nye eiere nøklene til sin nye BMW M i 2022, noe som var 8,4 prosent flere enn i 2021. Det største salget kom i landet som har vært et av de mer skeptiske når det kommer til elbiler, USA. Nest flest nye BMW M-biler kom det ikke overraskende i hjemlandet Tyskland, med Storbritannia som en god treer.

‒ Entusiasmen til M-fellesskapet for følelsesmessig kraftig ytelse på veien og på racerbanen har båret oss gjennom hele jubileumsåret, sier Franciscus van Meel, styreleder i BMW M.

‒ Dette kommer også til uttrykk i en ny salgsrekord for BMW M-biler, som gir oss positive utsikter for 2023.

Modermerket BMW satser som kjent knallhardt på elbiler, og var en av foregangsmerkene i overgangen til elbiler da de lanserte BMW i3 allerede i 2013.

Siden har de fylt på med elbilene iX, iX1, iX3, i4 og flaggskipet i7, og BMW M har også tråkket inn i den elektriske æraen.

Den første helelektriske bilen fra M-gjengen var BMW i4 M50, og denne er fulgt opp av BMW iX M60. Førstnevnte har rett og slett blitt den aller mest populære modellen i M-familien, noe som er godt gjort. For de tilbyr 14 rene M-modeller, slik som de nye utgavene av M2, M3 og M4.

Og de angrer ikke på det elektriske steget.

‒ Den bestselgende BMW M-bilen i 2022 er den helelektriske BMW i4 M50, sier Timo Resch, leder for kunde, merke og salg hos BMW M.

‒ For oss er dette et tydelig signal om at den unike M-følelsen har kommet til verden av elektrifiserte biler.

Det er kanskje ikke så rart.

En BMW i4 M50 har to motorer som totalt genererer en effekt på 400 kW/544 hk, mens blant annet en uavhengig fjæringsjustering skal gi en M-typisk kjøreopplevelse preget av dynamikk, smidighet og presisjon. Altså de erketypiske M-egenskapene ‒ foruten lyden.

BMW M sier også at BMW iX M60 har hatt vellykket debut, og lover mer moro allerede i år. De neste elbilene er nemlig snart her, og dette blir BMW XM og BMW i7 M70.

Også BMW-gruppen kan se tilbake på et godt 2022, og totalt leverte de ut 2.399.636 nye biler fra BMW, Mini og Rolls-Royce. Det er dog -4,8 prosent færre enn 2021, men så har bilverden vært ridd av tre store utfordringer som medførte store produksjonsproblemer i fjor ‒ en pandemi i Kina, en krig i Ukraina og en global mangel på kretskort.

Men ting bedret seg i andre halvår i fjor, og i 4. kvartal økte salget til BMW-gruppen med hele 10,6 prosent målt mot samme periode i 2021.

Nærmere 10 prosent av bilene de leverte ut i fjor var elbiler, mer eksakt 215.755 slike, og totalt ruller det nå over en halv million elbiler fra gruppen på veiene rundt om i verden.

Den tyske gruppen forventer at 15 prosent av salget i 2023 vil være elbiler, og det målet bør være innen rekkevidde.

For når til og med den mest populære bilen over hos sportsbilfolkene i M er helelektrisk, er det åpenbart at selv de mest kresne har tatt elbilene inn i varmen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter