Dette er en ganske unik duo av Toyota AE86. (Fotos: Toyota)

Disse er hydrogenbil og elbil

Toyota kaster seg mer enn gjerne over trenden som er kalt restomods, men de gjør det med en vri.


Tilbake i 2012 kunne Toyota og Subaru presentere to ganske interessante sportsbiler som var nære søstre, GT86 og BRZ. Førstnevnte var Toyotas utgave, og det kan man lese ut av navnet.

86 er nemlig en ganske historisk benevnelse i Toyota-universet, og denne strekker seg tilbake til en ganske ikonisk Corolla-utgaven som Toyota hadde klar i 1983.

Det japanske merket ville lage en litt mer sportslig Corolla-versjon som blant annet kunne brukes i motorsporten, og resultatet het AE86 som blant annet inspirerte GT86 og dagens GR86. Denne ble produsert fram til 1987, og ble da erstattet av AE92.

Men det betyr ikke at den ble glemt, og nå blåser Toyota et nytt og langt grønnere liv i sportsbilen.

Under Tokyo Auto Salon og Tokyo Outdoor Show viser japanerne nemlig to ganske så spesielle versjoner av AE86, for her er det ikke lenger en 1.6-liters motor som slurper i seg bensin som gjelder. De originale bilene hadde rett i underkant av 130 hk og 150 Nm.

Hvor mye de nye har, vet vi ikke, men her er det hydrogen og batteri som gjelder. Altså en hydrogenbil og en elbil som viser at også gamle biler kan bli klimavennlige.

Slik ser den spesielle duoen ut:

Dette er en ganske unik duo av Toyota AE86. (Fotos: Toyota)

Den med hydrogen heter logisk nok AE86 H2 Concept, og har faktisk fortsatt en forbrenningsmotor under panseret.

Toyota deltar blant annet i japansk motorsport med en hydrogen-prototype, og har brukt denne kunnskapen til å lage en hydrogenutgave ut av AE86.

Bilen ser nesten original ut og er lakkert med to toner, en hvit øvre halvdel og en sort nederst. Den samme drakten bærer for øvrig også elbilen.

Den originale motoren er altså på plass, men nå mates den av to Toyota Mirai brenselcelle-elektriske høytrykks-hydrogenlagringstanker som er montert bak. De har selvsagt gjort andre modifikasjoner, inkludert drivstoffinjektorer, drivstoffrør og tennplugger, men endringene er ifølge dem selv ganske minimale.

Og ja, både lyden og vibrasjonene fra en «vanlig» motor er på plass, så dette er nesten som å kjøre den gamle utgaven.

Her er bilder av AE86 H2 Concept, og heng med også etter bildene ‒ for det er også en elbil i denne spesielle familien.

Når det gjelder elbilen heter denne AE86 BEV Concept, og denne har faktisk arvet løsninger fra premiummerket Lexus. Det er nemlig derfra elektrifiserings-teknologiene er hentet fra.

Toyota sier at de har jobbet med å holde vektbalanse riktig, noe som ikke alltid er enkelt når man for eksempel bytter ut en tung forbrenningsmotor med en kompakt elmotor.

Faktisk har de også valgt å beholde girkassen som jo en elbil strengt tatt ikke behøver, og dette for «å utvikle en bil som gir enda større kjøreglede enn originalen», som de selv sier.

BEV-konseptet har også i bærekraftens navn fått løsninger fra andre biler, som den elektrisk HEV-motor fra Tundra og et Prius PHEV-batteri.

Toyota har også tenkt karbonnøytralt på innsiden av de to spesielle bilene, og har blant annet brukt seter hvor det er benyttet materialer fra brukte seter og setebelter.

Her er bilder av elbilkonseptet kalt Toyota AE86 BEV Concept:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Hydrogen