Mazdas spesielle MX-30 R-EV har endelig fått premiere, og er ventet til Norge i starten av sommeren. (Fotos: Mazda)

Mazdas spesielle «elbil» med premiere

MX-30 R-EV må ikke forveksles med elbilen MX-30, for denne skjuler noe ganske unikt.


Det er som kjent to vanlige tradisjonelle motorer, den som bruker bensin og den som benytter diesel. Men det er også en motor kalt rotasjonsmotor, oppfunnet av en herremann kalt Felix Heinrich Wankel i 1954. Derfor er denne også kjent som Wankel-motor.

Motoren har sine fordeler, og noe av de viktigste her er få bevegelige deler og at den er kompakt og lett i forhold til de fleste andre, men bakdelen var blant annet effektiviteten målt mot andre motortyper.

Men noen bilmerker har også benyttet rotary ved flere anledninger, og det gjelder ikke minst Mazda. De har brukt den spesielle motoren i både sportsbiler og busser, og de mest kjente bilene er utvilsomt de sportslige RX-7 og RX-8.

I dag står alle typer forbrenningsmotorer i fare for å forsvinne, for nå handler mye som kjent om nullutslipp og spesielt elbiler. Men Mazda gir rotasjonsmotoren en siste dans i solnedgangen, og det i noe som i utgangspunktet er en elbil ‒ MX-30.

Denne elbilen kom i slutten av 2020, og til tross for en begrenset oppgitt rekkevidde på 200 kilometer, er det registrert nærmere 4.000 slike her i Norge. Og nå kommer en utgave som sender elbilen helt opp blant de som har aller lengst rekkevidde.

Men det er blir feil å si elbil. MX-30 R-EV er nemlig utstyrt med et batteri som kun er på 17,8 kWh, og dette gir ganske så elendig elektrisk rekkevidde ‒ 85 kilometer.

Den er dog utstyrt med en rekkeviddeforlenger, og dermed spretter rekkevidden helt opp til 600 kilometer. Bakdelen er at rekkeviddeforlengeren også spytter ut litt CO2 når den jobber, dog kun 21 gram per kilometer.

Dette er altså en slags ladehybrid, hvor en nyutviklet rotasjonsmotor er en generator som lader opp batteriet ‒ dermed skyter rekkevidden til værs.

Bensintanken er på 50 liter, mens den lille rotarymotoren som altså ikke brukes til å drive hjulene kun er på 830 kubikk og har 74 hk når turtallet er på 4.700 r/min.

Den elektriske motoren som faktisk driver forhjulene er på 125 kW/170 hk ved 9.000 r/min, og har et dreiemoment på 260 Nm ved 4.481 r/min.

Dette gjør ikke MX-30 R-EV til en rakett, men den klarer seg greit opp til 100 km/t som den bruker 9,1 sekunder på, mens toppfarten er satt til 140 km/t ‒ som jo er mer enn nok her i Norge.

Batteriet kan selvsagt også lades opp via kabel, og DC-ladingen er på maks 36 kW og da er ladetiden på rundt 25 minutter. Den åpner også for 11 kW hjemmelading som bruker rundt 50 minutter, mens enfaset 7 kW bruker rundt halvannen time på ladeoperasjonen.

Mazda Norge opplyser at bilen skal selges parallelt med helelektriske MX-30, og har også de samme utstyrsnivåene ‒ Exclusive-line og Makoto.

Bilen har altså fått premiere under det pågående Brussel Motor Show, og der viste de fram en utgave kalt Edition R. Denne blir også tilgjengelig, men kun som en spesialversjon fra salgsstart av.

Denne utgaven er basert på topputgaven Makoto, men har en spesiell to-tone lakk bestående av Jet Black og Maroon Rouge. I tillegg har Edition R andre unike designdetaljer, som Edition R-logo vevet inn i gulvmattene og i nakkestøttene.

Her hjemme er de første bilene ventet inn i begynnelsen av sommeren, og i mellomtiden kan du jo sjekke ut noen bilder av denne spesielle «elbilen».

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter