Farger bru rosa for 12. gang

Statens vegvesen setter nok en gang fokus på brystkreft-saken med å farge Kolomoen bru i Stange rosa.


Rosa sløyfe skal sette fokus på brystkreft, og er en årlig aksjon som gjennomføres i oktober-måneden.

Siden den spede starten på 1990-tallet har den vokst seg til en stor internasjonal aksjon, og her hjemme har Brystkreftforeningen og Kreftforeningen arrangert Rosa sløyfe-aksjonen siden 1999.

-->
De får hjelp av en rekke bedrifter, foreninger og privatpersoner, som alle bidrar med sitt i kampen mot brystkreft. Det kommer blant annet til syne av en rosa sløyfe, og ikke minst blir aksjonen synlig når signalbygg farges rosa.

Tidligere har for eksempel både Eiffeltårnet og Operahuset i Sydney blitt lyssatt med en rosa farge, og i Norge inkluderer dette Keplerstjernen ved Gardemoen, Holmenkollen og Slottsfjellet i Tønsberg.

I Innlandet blir stupetårnet på Hamar farget rosa, Mjøstårnet i Ringsaker, Tynset kirke, Jutulporten i Gålå og klatretårnet i Lom skal være opplyst i rosa denne måneden.

Og bilistene som kjører E6 gjennom Stange og passerer Kolomoen bru vil også møte en rosa konstruksjon, noe de har gjort siden 2010.

– Rosa sløyfe er en god sak vi er glade for å kunne støtte, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Cato Løkken.

‒ I løpet av et døgn passerer i gjennomsnitt ca. 14.900 biler Kolomoen, enten på E6 eller på riksvei 3. Det vil si at i løpet av 31 oktoberdager vil de som kjører eller er passasjerer i totalt ca. 460.000 biler se brua, enten i dagslys eller i rosa drakt på kvelds- eller nattestid. Det betyr at mange på denne måten vil bli minnet om aksjonen, og det er bra.

Kreftforeningen er selvsagt glad for all hjelp de får, ikke minst den de opplever i oktober-måneden.

– At Statens vegvesen velger å vise solidaritet med de som er berørt av brystkreft og deres familier på denne måten, er en symbolhandling som betyr mye for mange, sier distriktssjef i Kreftforeningen, Berit Jevnaker.

‒ Selv om hverdagen normaliserer seg for mange, er det fortsatt mange kreftpasienter som er sårbare og opplever koronasituasjonen som ekstra utfordrende. Disse må fortsatt være forsiktige. Derfor er det kanskje ekstra viktig å vise solidaritet og støtte i år, både til pasienter og pårørende.

Også Circle K har bidratt under Rosa sløyfe-aksjonene, og 2021 blir ikke noe unntak.

– I 10 år har Rosa sløyfe vært årets viktigste kampanje for oss, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

‒ Vi er utrolig stolte av alle medarbeiderne som står på for aksjonen ute på stasjonene, og vi er takknemlige for rausheten fra kundene våre.

I år skal mer enn 250 Circle K-stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør være med på aksjonen. Her skal de samle inn penger til brystkreftsaken gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

Og at «alle monner drar» viser totalsummen som Circle K har bidratt med. Den er nemlig på 33 millioner kroner.

– Da vi kontaktet Circle K for 10 år siden, håpet vi å gjøre Rosa sløyfe-aksjonen bedre kjent blant menn, forklarer styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

‒ I dag sier så mange som 92 prosent av alle menn at de vet hva Rosa sløyfe-aksjonen er. Circle K har klart å skape synlighet mer enn noen annen samarbeidspartner, og har i flere år vært den sponsoren som har samlet inn mest.

Den stasjonen som i fjor samlet inn aller mest var Circle K Elverum, hvor sluttsummen endte på imponerende 175.466 kroner. Men alle som bidrar fortjener selvsagt honnør.

I år brukes Rosa sløyfe-aksjonen til å rette søkelyset mot tidlig oppdagelse av brystkreft. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og mer skånsom blir behandlingen.

Norske kvinner er også flinke til å kontakte lege om de oppdager en kul eller andre symptomer i brystet, og de siste 25 årene har vi også hatt et godt og effektivt mammografitilbud til kvinner mellom 50 og 69 år.

Men.

Kreftforeningen er bekymret over utviklingen i korona-perioden, for tall fra Kreftregisteret viser at det var 300 færre brystkrefttilfeller i 2020 enn i 2019.

En så stor nedgang har aldri før vært registrert for brystkreft fra ett år til et annet.

– Det er ingen grunn til å tro at færre utviklet brystkreft i fjor, understreker Jevnaker.

‒ Vi frykter mange vil få en forsinket diagnose framover. Dette er svært alvorlig når vi vet at jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og jo mer skånsom blir behandlingen.

‒ Vi kan derfor ikke få oppfordret kvinner nok til å kjenne etter og gå til legen dersom de oppdager en kul eller andre mistenkelige endringer i brystet sitt.

En rosa bru og andre rosa bygg og konstruksjoner skal altså sette søkelyset på brystkreften, og andre aktiviteter bidrar med økonomisk støtte til brystkreft-kampen.

Det gjelder også de som kjøper og bærer en rosa sløyfe, som i år er designet av moteskaper Nina Skarra.

– Den rosa sløyfen handler om håp og viktigheten av kreftforskning. Ved å bære den i oktober bidrar du til å minne kvinner på at det er viktigere enn noen gang å ta endringer i brystet på alvor, sier Berit Jevnaker i Kreftforeningen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter