Annonse
HjemElbilerCitroëns selvkjørende løsning på urban mobilitet

Citroëns selvkjørende løsning på urban mobilitet

Et lite selvkjørende brett i bunnen, og diverse små «hus» som kan monteres oppå. Se bilder.

Det er konsensus om at mobiliteten i folketette byer må løses på en annen måte enn i dag.

Noen prøver seg på svært radikale løsninger, som for eksempel Oslo som gjerne vil utrydde bilene fra sentrumsnære områder. Det kan selvsagt være smart og bra for de som ferdes da, men da må det også finnes gode løsninger som kan erstatte bilene.

For som kjent er ikke alle unge og friske og kan eller vil sykle eller gå, spesielt på vinteren her oppe i nord.

Og det å frakte folk i store byer kommer til å bli en utfordring i framtiden, for byene vokser nå rekordfort. Verdensbanken tror for eksempel at hele 2/3 av verdens befolkning bor i byer i 2050, så for å unngå komplett køkaos gjelder det å finne nye løsninger.

Saken fortsetter under Annonsen

Slike prøver nå Citroën å finne.

Framtidig mobilitet er ikke bare utslippsfri, men ekspertene er også ganske enige om at morgensdagens løsninger inkluderer kjøretøy som kjører av seg selv. Spesielt blir dette viktig nå som folk stadig bestiller mer varer hjem til seg, og da vil små og selvkjørende løsninger være praktiske i tillegg til at de begrenser antall store kjøretøy i byene.

Citroën er altså fast bestemt på å hjelpe til i storbyene, men har innsett at de ikke klarer det alene. Så de har funnet fram til to store og veldig passende partnere, franske sådanne.

Accor er en stor overnattingskjede på plass i godt over 100 land, og vil gjerne hjelpe Citroën. En annen som er velkjent også i hovedstaden som misliker bilene, Oslo, er JCDecaux. Disse er blant annet store på utendørsreklame, og leier også ut bysykler i mange byer.

Sammen har trioen kommet opp med et ganske så smart og oppsiktsvekkende konsept med et litt vanskelig engelskfransk navn ‒ The Urban Collëctif.

Her er konseptet altså et selvkjørende brett i bunnen, og denne er kalt The Citroën Skate. Dette har et minimalt fotavtrykk ettersom den er 2,60 meter lang, 1,60 meter bred og 51 centimeter høy. Den bør altså ikke ta altfor mye plass i byene.

Det lille «brettet» er smart som få, for det skjuler en masse teknologi som gjør den klar for framtiden. For dette skal være selvkjørende, og da må det også kunne oppdage annen trafikk og hindringer.

Ifølge Citroën kan teknologien den er utstyrt med oppdage både fotgjengere, biler, syklister, scootere eller andre gjenstander på veien.

Den kommer heller ikke susende forbi fotgjengerne slik som enkelte syklister og sparkesyklister gjør, for toppfarten er satt til 25 km/t.

Og det geniale med denne er at alt mulig kan plasseres på toppen av plattformen, noe både Accor og JCDecaux viser oss.

Sofitel En Voyage, fransk for reise til Sofitel (en luksuriøs hotellkjede), skal vise fransk eleganse som for eksempel kan frakte gjester til og fra de fasjonable hotellene.

Denne er 3,16 meter lang, 1,8 meter bred og 1,96 meter høy, så det bør også være greit med plass i en slik kabin.

Pullman er en annen kjede Accor eier, og til slike hoteller er kanskje Pullman Power Fitness et passende framkomstmiddel? Denne er 3,26 meter lang, 1,7 meter bred og 1,83 meter høy, og er den laveste av de tre poddene Citroën og partnerne har utviklet.

Den tredje har et navn som viser at denne er ment til å frakte folket rundt i byene, nemlig JCDecaux City Provider. Denne er 3,1 meter lang, 1,65 meter bred og hele 2,51 meter høy.

Her er den luksuriøse av trioen, Sofitel:

Og det aller beste med The Citroën Skate?

Jo, Citroën kjører en slags «åpen kildekode» for denne, noe som betyr at alle kan få tilgang på brettet. Her er det altså mulig å få plattformen servert, og deretter plassere sitt eget skap på toppen.

Så hvem vet, kanskje denne faktisk er en revolusjon?

Det franske merket håper iallfall det.

‒ Hos Citroën ser vi på trender på mellomlang og lang sikt, slik at vi kan forutse forbrukernes forventninger og behov, sier Vincent Cobée, daglig leder hos Citroën.

‒ Vi tror at dette nye konseptet kan omdefinere rammene for bymobilitet ‒ delt, elektrisk og autonomt. Med løsningen vi presenterer i samarbeid med Accor og JCDecaux, har vi funnet opp autonom mobilitet for alle.

Her er bilder av den urbane kollektive samlingen:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse