Annonse
HjemElbilerFra å lade opp elbiler til å gi boligen strøm

Fra å lade opp elbiler til å gi boligen strøm

Circle K nøyer seg ikke med å fylle batteriene på elbilene, men nå skal de også sørge for at de tusen hjem lyser opp.

Strømpriser er kanskje det heteste temaet rundt middagsbordene akkurat nå, for snittprisen på strøm har skutt i været i løpet av sommeren. Og vi er fortsatt bare inne i høsten, så en kald vinter kan gi noen skikkelig saftige strømregninger.

For Circle K bør altså timingen for deres nye produkt være ganske så bra. For forbruker-ekspertene ber nå folk å sjekke sine strømavtaler, slik at man skygger unna de leverandørene som benytter strømkrisen til å melke kundene bare for å maksimere sitt eget overskudd.

Forbrukerrådet har for eksempel en side hvor det er mulig å se hvilke avtaler som er best, så sjekk ut strømpris.no.

Circle K utvidet sitt elektrisk tilbud som tidligere besto av å lade opp elbiler til også å levere strøm til boliger tidligere i sommer, noe som ifølge dem selv er et naturlig steg å ta.

Saken fortsetter under Annonsen

I den anledning fikk de også Kantar til å gjøre en undersøkelse om folks forhold til strømpriser. Og folket er forvirret.

De aller fleste strømkundene i for eksempel Østfold svarte at de ikke hadde peiling på hva de betalte, men at de gjerne ville betale minst mulig.

– Jeg er ikke overrasket over at mer enn åtte av 10 strømkunder i Østfold går etter laveste pris når de velger strømleverandør, men kunnskapen om priser er påfallende lav, sier kommersielt ansvarlig for strømsatsingen til Circle K, Joachim Hartmann.

‒ Dessverre er det ikke alltid lett å vurdere de ulike tilbudene fra kraftselskapene, legger han til.

I undersøkelsen kom det fram at pris var viktig for 83 prosent av de som svarte i Østfold, mens redusert strømforbruk kun var viktig for 55 prosent.

En ting som ikke hjelper på strømforbruket, er elbiler. For i takt med at strømprisen skyter i været velger også stadig flere elbiler.

– I august lå elbilandelen av nybilsalget i Østfold på 71 prosent. Det viser at markedet og bransjen vår er i endring. Vi selger energi på stasjonene våre, nå skal vi også selge energi i de tusen hjem, sier Preben Kristiansen, leder for den nye satsingen Circle K Strøm.

Å vite hva det faktisk koster når man stopper på en lynlader for å fylle batteriet er ikke så lett, og strømselskapene har også fått kritikk for sine uoversiktlige prisstrukturer for boligstrøm.

– Når folk ikke skjønner hva prisen blir før første regning dukker opp i nettbanken, så går det på tilliten løs. Det bør ikke bransjen være villig til å leve med. Det er viktig for oss å tilby et så oversiktlig produkt som mulig, understreker Kristiansen.

– Strøm skal være enkelt å forstå, og derfor operer vi ikke med noen form for påslag, kun en lav fast månedsavgift, legger han til.

Kantar-undersøkelsen viser at to av tre mente det er vanskelig å orientere seg i kraftmarkedet, mens 41 prosent svarte at de vet omtrent hvor spotprisen – altså markedsprisen på strøm fra kraftbørsen NordPool – ligger.

– Når vi ber disse om å oppgi hva spotprisen er, så tar de fleste grundig feil, forteller Hartmann.

Han mener funnene harmonerer med undersøkelser som Circle K har gjennomført for eget bruk. Denne viser at mange strømkunder tror de har en bedre avtale enn de faktisk har.

– For eksempel er en ikke ubetydelig andel nordmenn skråsikre på at de ikke betaler påslag på strømmen i dag. Når vi så ser på hvilke avtaler de har, så ser vi jo at dette ikke stemmer, sier Hartmann.

Circle K har en over 100 år lang historie rundt drivstoffutsalg, og det hele startet med Norsk Brændselsolje etablert i 1920.

Bensinstasjonene har siden vært kjent under navn som MIL, BP, Norol og Statoil, og kjeden som i dag har nærmere 500 utsalgssteder er nå eid av canadiske Couche-Tard.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse