Endelig er Bugattis rekordbil ferdig

Verdens første serieproduserte bil til å bikke 300 mph er endelig klar for levering.


Det finnes fordeler og ulemper for bilprodusenter som lager få modeller. Ulempen er selvsagt at utvalget blir ganske så snevert, mens fordelen er at produsenten kan konsentrere seg om å lage de få modellene best mulig.

For Bugattis del betyr få faktisk kun en eneste modell, Chiron. Denne tok over for Veyron tilbake i 2016, og har nå rukket å bli fem år.

I løpet av de årene har Bugatti spikket videre på superbilen, og et av resultatene er nå klar ‒ Chiron Super Sport 300+.

Som navnet sier følger den hjulsporene til en annen spesialversjon, Chiron Pur Sport, som de første kundene fikk nøkkelen til i januar.

Super Sport 300+ byr altså på et kryptisk nummer bak sin modellbenevnelse, og det er en god grunn til nettopp dette. En veldig god en.

Dette er nemlig Bugattis aller raskeste serieproduserte bil, men ikke bare det. Den er også verdens raskeste, og da snakker vi om toppfart.

300+ viser nemlig til miles per hour, målenheten brukt av særingene i Storbritannia og USA. 300 mph er 483 km/t, og har vært den neste drømmegrensen for serieproduserte biler.

Og som navnet til Super Sport-bilen avslører har denne brutt grensen, og ble mer eksakt klokket inn til 304,7 mph. Det betyr 490 km/t.

‒ Chiron Super Sport 300+ vil for alltid forbli en hjørnestein i merkets berømte historie ettersom den oppnådde ytelser som en gang ble antatt å være uoppnåelig, sier Christophe Piochon, administrerende direktør for produksjon og logistikk hos Bugatti.

‒ Det er den raskeste hypersportbilen Bugatti noensinne har laget, og er et sant vitnesbyrd om ingeniørlidenskap, teknisk ekspertise og en ubarmhjertig jakt på ytelse som merket er synonymt med.

Som med de andre Chiron-utgavene er hjertet en diger W16 på 8 liter, og i Super Sport 300+ har ingeniørene klart å presse hele 1.600 hestekrefter ut av beistet.

Nå er det sikkert noen produsenter som faktisk hadde klart å få sine hyperbiler til å gå over 300 mph, men utfordringen er å få bilene stabile nok. Over 400 km/t blir nemlig luftstrømmene så sterke at bilene blir ustabile, men Bugatti løste dette ved å forlenge karosseriet med 25 centimeter.

Ytterligere aerodynamiske justeringer har gjort at bilen holder seg stabil også i hastigheter over 420 km/t, og det skal være ganske så trygt å ta denne opp i 440 km/t. Ja, de sier så.

Denne utgaven tar begrepet spesialutgave svært så bokstavelig, for det franske merket skal kun lage 30 eksemplarer av beistet som koster 3,5 millioner euro ‒ cirka 35 millioner norske kroner før eventuelle avgifter.

Bilen er selvsagt utsolgt, og for de heldige sjelene som venter på sin Super Sport 300+ er det nå gode nyheter.

Bugatti har nemlig avsluttet sitt to år lange test- og utviklingsprogram. 

‒ Vi er glade for å kunne levere de første åtte eksemplarene av denne rekordmessige pioneren til våre kunder, slik at de kan oppleve følelsen av farten bak rattet, sier Piochon.

Ja, vi er en smule sjalu, men trøster oss med at både fartsgrensene og veistandarden her i Norge uansett hadde vært en solid festbrems for høyrefoten.

Så det holder kanskje med bilder av de første kundeklare bilene, og her er de:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene