- Annonse -
HjemElbilerHyundai med 12 nye elbiler på fire år

Hyundai med 12 nye elbiler på fire år

Kona Electric har nå passert 100.000 biler i Europa, men Hyundai har allerede tatt sitt neste steg med nye Ioniq 5. Og i løpet av de neste fire årene skal denne få selskap av et dusin nye elbiler.

Det var kaotiske tilstander tilbake på sommeren 2018. Hyundai hadde nemlig klar noe så uvanlig som en kompakt helelektriske SUV, og elbilsultne nordmenn kunne nesten ikke vente.

- Annonse -

Allerede noen måneder før hadde Hyundai fått et forvarsel på hva som kunne skje. Nissan hadde nemlig kommet med en ny generasjon av bestselgeren Leaf, og den føk rett inn på salgstoppen allerede den første måneden etter at utleveringene startet.

På et visst punkt den sommeren var det faktisk så «ille» at ventelisten på en Kona Electric strakk seg opp mot to år, og dette var også gullalderen for bil-flipperne. De som klarte å snike seg inn langt fram i køen, bare for å selge den nye elbilen videre med stor fortjeneste da de fikk den.

Kona Electric viste altså sammen med Kia e-Niro vei for et helt nytt segment for elbilene, og har nå brutt en stor grense her i Europa.

Nå er nemlig bil nummer 100.000 solgt, noe som tar det totale salget opp av Kona Electric opp i 142.000 biler.

- Annonse -

Her hjemme har Kona Electric passert 10.000 biler, og er nå på vei mot den neste grensen på 15.000 biler.

‒ Kona Electric er en av våre aller viktigste bilmodeller, og har dannet ryggraden i vårt skifte til elektrisk mobilitet sammen med Ioniq Electric (lansert i 2016), sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway

‒ Med Ioniq 5 på laget har Hyundai nå en veldig attraktiv portefølje av elbiler i det norske markedet, og med nye Ioniq-modeller på vei ser vi svært optimistisk på vår nullutslippsframtid.

En utfordring for produsentene er at elbiler er dyrere å lage grunnet store batteripakker, og dermed blir utsalgsprisen også ganske stive. Men i Norge har incentiver snudd opp-ned på dette, og uten store avgifter har nordmenn for lengst kastet seg over slike.

- Annonse -

Men nå kommer stadig flere europeiske land etter med sine incentiver, og de elektriske drivverkene inkludert batteripakken blir stadig rimeligere å produsere. Det betyr billigere elbiler for mange.

Når merkene i tillegg stadig introduserer nye elbiler, er resultatet en voldsom europeisk oppgang. Hyundai opplyser at det i løpet av årets fem første måneder ble registrert 355.000 nye elbiler i Europa, og det er mer enn det totale elbilsalget i 2019 ‒ året før covid-19 krasjet nybilsalget.

Og som i 2018 er det sørkoreanske merket på den elektriske ballen.

‒ For Hyundai betyr det å selge flere elbiler at vi når ut til flere nye potensielle kunder, sier Andreas-Christoph Hofmann i Hyundai Motor Europe.

‒ I løpet av de kommende årene vil vi lansere enda flere elbiler, som er tilpasset et bredere utvalg av livsstiler. Det gjør det lettere for kundene å velge utslippsfri mobilitet som bidrar til en grønnere fremtid. Dette gjør også at vi kan nå vårt mål om å skape smarte og bærekraftige mobilitetsløsninger som er tilgjengelig for folk flest.

Ioniq 5 er den foreløpig siste elbilmodellen fra Hyundai, og denne er laget på en ny plattform designet spesielt for elbiler ‒ E-GMP. Denne elbilen som har høstet gode kritikker nærmere seg nå et antall av 2.000 her i Norge, og blir den første i rekken av en drøss med nye elektriske modeller fra merket.

Faktisk skal Hyundai lansere 12 nye elbilmodeller innen 2025, noe som betyr at de begynner å få dårlig tid.

Så vi kan forvente oss mange nyheter fra Hyundai de neste årene, men en ting får nok aldri norske elbil-kunder oppleve igjen.

Ventelister opp mot to år. For det skjer neppe igjen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her