Importgigant overtar Fiat, Alfa og Jeep

Bertel O. Steen skal nå importere hele 10 bilmerker.


Lite visste unge Bertel Otto Steen hva han faktisk startet da han en kald januardag i 1901 fant ut at han skulle drive med import av varer. 25-åringen knyttet også kontakt med noen amerikanere, og det skulle ved en tilfeldighet føre til den Bertel O. Steen vi kjenner i dag.

For ifølge historien sendte en av de amerikanske partnere også over tre stykk Cadillac-biler uten at Steen selv var klar over det, og med på båten fulgte spørsmålet: Kan du selge disse?

Dette skjedde i 1907, og var starten på litt av et eventyr.

Blant de første merkene Steen importerte var tyske Opel og italienske Fiat, men begge mistet han relativt tidlig. Dermed var det først og fremst Peugeot, det franske merket som rundet 211 år 26. september, som drev personbil-importen før og etter 2. verdenskrig.

Siden har det bare ballet på seg, som det som flott heter, og i 2018 var også Opel tilbake hos Bertel O. Steen.

Dette skjedde etter at den franske gruppen PSA-gruppen som eide Peugeot, Citroën og DS kjøpte opp det tyske merket i 2017, og Opel ble dermed det sjuende bilmerket som Bertel O. Steen importerte ‒ Peugeot, Citroën, DS, Kia, Mercedes, Smart og altså Opel.

Men Opel skulle ikke være eid av PSA så veldig lenge.

Tidligere i år ble det klart at de rette instansene godkjente en gigantfusjon mellom PSA og den amerikansk-italienske Fiat Chrysler Automobiles (FCA), og dermed var konsernet Stellantis født.

Denne gruppen eier hele 14 merker, Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall, og det gjør nå sitt til at Bertel O. Steen vokser ytterligere.

De blir nå importør av Fiat, Alfa Romeo og Jeep, og står dermed bak importen av sju Stellantis-merker i Norge.

‒ Dette er tradisjonsrike bilmerker som kommer med spennende, elektriske modeller de kommende årene. Vi mener det er fullt mulig å øke salget av disse merkene i Norge betydelig, sier konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen.

Avtalen betyr også at Bertel O. Steen blir Stellantis’ fremste partner her i Norge.  

‒ Dette er et samarbeid som strekker seg helt tilbake til 1930 da Bertel O. Steen startet import av Peugeot til Norge. Det har således dype røtter og vil være av stor betydning for oss også i årene som kommer, sier Frigstad.

Simen Heggestad Nilsen, direktør for Stellantis Norge i Bertel O. Steen, har stor tro på de tre nye merkene som nå er på plass under paraplyen.

‒ Fiat ble grunnlagt av Giovanni Agnelli i 1899 – to år før Bertel O. Steen ble grunnlagt. Faktisk hadde Bertel O. Steen agenturet på Fiat fra 1909 til 1929, og Fiat var et meget viktig merke for konsernet i disse årene. Det er fremdeles et velkjent varemerke som har flere spennende modeller, blant annet elektriske Fiat 500.

‒ Alfa Romeo er et ikonisk italiensk bilmerke kjent for sitt unike design og sportslighet. Alfa Romeo skal være helelektrisk i 2027, som et av de første Stellantis-merkene.

‒ Jeep er også en sterk merkevare med lange tradisjoner. De har kommet med gode plug-in hybrider, og kommer med en helelektrisk modell i 2023, forklarer Heggestad Nilsen.

 Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter