Ioniq 5 vant stor designpris

Hyundais retrodesignede Ioniq 5 slo knock-out på konkurrentene under kåringen av årets bildesign.


Til tross for at Ioniq 5 nylig ankom Norge, har nærmere 2.000 nordmenn fått levert sin nye elbil. Og disse får nå nye skryterettigheter, for bilen har dratt inn en skikkelig tung pris.

Da Hyundai bestemte seg for å lansere en ny elbilserie kalt Ioniq, rykket de like godt helt tilbake til start da de skulle designe den viktige første modellen.

Og for det sørkoreanske merket betyr det 1975.

Da kunne de nemlig presentere sin aller første egenlagde bil, Hyundai Pony, og det var ikke hvem som helst som sto bak designet til den.

Før dette hadde Hyundai bygd opp merket ved å selge Ford Cortina under eget navn, hvor den aller første bilen kom i 1968.

Utover på 70-tallet steg altså ambisjonene, og de ville ta det siste skrittet med en helt egenprodusert modell.

De kontaktet selvsagt en masse eksperter, og kanskje viktigst ‒ Italdesign. Disse fikk jobben med å tegne et konsept, og resultatet var Pony Coupé Concept presentert i 1974.

Den førte altså til den første serieproduserte modellen året etter, og indirekte til Ioniq 5 i 2021.

For den nye elbilen har altså et ytre design basert på ponnien fra 70-tallet, og at de har truffet blink med denne strategien viser en helt fersk pris.

Magasinet Car Design Review tar som navnet sier utgangspunktet i bildesign, og har nå delt ut sine priser for åttende gang.

For å bli kvalifisert må bilene være lansert mellom mars 2020 og mars 2021, og jurymedlemmene består blant annet av sjefdesignere fra merker som Maserati, Volvo og Volkswagen.

Vinneren blant produksjonsbilene ble altså Ioniq 5, og som bildet viser er det kanskje ikke så rart:

Ioniq 5. (Foto: Hyundai)

Og lovordene for den spesielle elbilen sto nærmest i kø.

‒ En gang iblant kommer det en bil som skaper bølger designmiljøet, sier Klaus Busse, visepresident for design i Maserati, til Car Design News.

‒ Ioniq 5 er en slik bil, og effekten er tydelig i skissene til mange unge studentdesignere.

En benevnelse som «gamechanger» ble også nevnt, og selvsagt ble båndet til Pony fra 1975 trukket fram.

Men Car Design Review deler ikke bare ut en pris til den beste serieproduserte bilen, men har også en pris for beste konsept.

Og at designerne virkelig liker retrobølgen viser også denne, for her gikk elbilen Renault 5 helt til topps. Også denne har linjer fra 1970-tallet.

Tilbake i 1972 kom Renault med en bil som senere skulle få tilnavnet «Le Car», nemlig Renault 5. Blant kjennere gikk den kun under R5, og mange husker nok også den berømte Renault 5 Turbo.

R5 ble faktisk produsert helt fram til 1996, men måtte da vike for en ganske så kjent modell i dag ‒ Clio.

Renaults designere har nå tolket den gamle modellen på nytt, og viste fram en Renault 5 Prototype tidligere i år.

Nye Renault 5 er altså så bra designet at den nå har fått konseptprisen av Car Design Review.

‒ Vi er ekstremt stolte! Sier Gilles Vidal, VP for Renault Design.

‒ Vi er også stolte over hvordan Renault 5 Prototype har blitt mottatt av både pressen og publikum, ettersom 90 prosent av det utvendige designet vil fortsette til showbilen.

Både Ioniq 5 og Renault 5, ja, begge med et fem-tall i seg, tar altså oss tilbake til 70-tallets design, og det funker så bra i dag at de er kåret til de to modellene som har best design.

Og mens vi venter på produksjonsutgaven av den nye R5 i moderne form, kan vi nyte bildene av Ioniq 5’s utvendige linjer.

Som ifølge ekspertene er den nye bilen med det aller beste designet:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter