Denne kvartetten har målt muskler, og nei, vinneren er absolutt ikke gitt på forhånd.
(Fotos: Red Bull)
F1, drift, rallycross og pro-truck i episk løp
Red Bull satser som kjent hardt både i idrett generelt og motorsport spesielt, så hvorfor ikke tromme fire helt forskjellige racerbiler og se hvem som er raskest. F1-bilen? Vel, se videoen.
Energidrikken Red Bull bruker enorme summer på markedsrelaterte aktiviteter, og her snakker vi ikke bare titalls millioner. Nei, det er mer titall milliarder hvert eneste år, og sponsingen har nå gått så langt at store lag bærer drikkens navn. Slik som fotballagene New York Red Bulls, Red Bull Salzburg og RB Leipzig.
I tillegg sponsor de hundrevis av svære idrettsnavn, inkludert store internasjonale norske stjerner som Karstein Warholm (hekk), Anders Mol (sandvolleyball), Henrik Kristoffersen (alpint), Kristian Blummenfelt (triatlon), Marcus Kleveland (snøbrett) og ja, det som forhåpentlig er en stor norsk kommende tennisstjerne, Nicolai Budkov Kjær.
-->
Men det er fart og spenning Red Bull gjerne knyttes til, og begge deler finner man som kjent i motorsport. Rallyfører Andreas Mikkelsen er for eksempel sponset, og Red Bull er representert i de fleste store seriene ‒ ikke minst er dette synlig i Formel 1.
Der har laget som bærer Red Bulls navn vært fullstendig dominerende de siste årene, men nå virker det kanskje som om den æra nærmer seg slutten. Eller for å si det på en annen måte, det ser ut til at de trenger litt ny energi. Litt Red Bull, kanskje?
For uhørt nok er det åtte løp siden regjerende mester og Red Bull-stjernen Max Verstappen vant, og McLaren har nå også overtatt ledelsen i konstruktørmesterskapet.
Uansett, for Red Bull er det altså ingen problemer å samle et knippe biler fra forskjellige serier, og det kan man jo gjøre om man lurer på hvilke biler som er raskest. Og det har Red Bull lurt på.
Resultatet er et ganske så unikt startfelt bestående av RB7 Formel 1-bilen, en McLaren drift-hyperbil, en rallycrossbil og en offroad Pro4-pickup. Alle fire monstre i egne klasser, men ingen helt på hjemmebane i dette løpet.
For Red Bull har selvsagt gjort en vri på denne konkurransen, slik at alle fire bilene fikk sine handikap. For rundt en asfaltert racerbane ville selvsagt F1-bilen vært helt overlegen, på grusen ville rallycrossbilen herjet og i terrenget ville pickupen vært helt overlegen.
Løsningen var en gjennomtenkt bane som tok høyde for hva bilene faktisk er laget for, så det betyr enkelt å greit at F1-bilen måtte kjøre hele den lange asfaltrunden, mens de andre kunne ta egne snarveier ‒ såkalte joker-filer.
Hvor godt de klarte å beregne dette viste testrunden som de kjørte hver for seg, for der skilte det kun rundt ett sekund mellom de fire. Så ja, det blåste opp til tett racing.
Utfordringen var altså en racerbane som skulle vise fram de unike egenskaper til bilene, og ikke minst flekse sine imponerende evner.
Og et mer fryktinngytende startfelt enn dette er det vel vanskelig å oppdrive.
Sjekk denne kvartetten:
Off-road-mester Andrew Carlson i Pro4-trucken: 2.041 kilo, 950 hk
Mad Mike Whiddett i sin ferske MadMac McLaren P1 Hypercar: 1.400 kilo, 1.000 hk
Rallycrossmester Scott Speed i sin Rallycross Subaru: 1.300 kilo, 600 hk
Patrick Friesacher i den mesterskapsvinnende Red Bull Racing RB7 F1: 640 kilo, 750 hk.
Det var verken noen overraskelser når det kom til raskest ut av startplaten, rallycrossbilen når 100 km/t på under 2 sekunder, eller toppfarten ‒ RB7 F1 ble klokket inn til 288 km/t.
Men som dere skjønner av testrunden så var faktisk ingenting avgjort på forhånd, og var det duket for nok en kilevink for Red Bull F1?
Her kan du sjekke ut det spesielle løpet, og ja, se om nedturen til Formel 1-laget fortsetter…
Les også: