Erkerivalene med tett samarbeid


I fjor ble en allianse mellom BMW og Daimler godkjent, og nå utvider de gamle erkerivalene partnerskapet. Nå skal de også utvikle selvkjørende biler.

En av de store trendene i bilverden er selvkjørende biler, kjent som autonome kjøretøy. Alle de store masseprodusentene driver med dette, og kappløpet om å være blant de første med selvkjørende biler er for lengst i gang.

Det gjelder altså å få et overtak, og det akter de tyske gigantene BMW-gruppen og Daimler å få med et oppsiktsvekkende samarbeid.

Sent i fjor ble et partnerskap mellom de to selskapene formelt godkjent, og denne alliansen skal jobbe med å utvikle teknologi innen det brede mobilitets-segmentet.

Dette området inkluderer bildeling, turdeling, parkering, lading og multimodalitet.

Men vennskapet blomstrer åpenbart, for nå går de også sammen om å utvikle selvkjørende teknologi.

Sammen skal de to utvikle biler som er ganske så selvkjørende, og vi snakker da opp mot nivå 4 hvor bilene under normale forhold kan kjøre helt av seg selv.

‒ Autonom kjøring er en av de mest revolusjonerende trendene for øyeblikket, og hele Daimler-gruppen jobber veldig hardt med det, sier en av Daimler-lederne, Ola Källenius.

‒ Mens vi fortsetter å følge vår strategi, kombinerer vi kompetansen til to teknologiledere. Hos BMW-gruppen er langsiktige partnerskap innenfor en fleksibel, skalerbar, ikke-eksklusiv plattform grunnleggende for å fremme industrialiseringen av autonom kjøring, sier Klaus Fröhlich, styremedlem i utviklingsdepartementet til BMW AG.

Begge to mener at i tillegg til åpenbare synergieffekter, vil dette føre til at ny teknologi kommer raskere inn i bilene ‒ og dermed også ut på markedet.

De skal sammen utvikle teknologi på nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, og åpner også for å samarbeide med andre teknologipartnere for å nå målene raskest mulig.

Selvkjørende teknologi er ikke noe ukjent for hverken BMW eller Mercedes.

BMW-gruppen har jobbet med autonom teknologi siden 2006, og i 2017 samlet de satsingen på området kalt Autonome Driving Campus i Unterschleissheim, like nord for München.

De har for tiden rundt 70 testkjøretøy på diverse steder i verden, og disse samler inn data for å forbedre den kunstige intelligensen gjennom simuleringer og realistiske veitester fra nivå 2 og helt til nivå 5.

Den første serieproduserte modellen som får noe av denne teknologien blir BMW iNext i 2021, hvor det skal åpnes for nivå 3 ‒ med nivå 4 for pilotprosjekter.

Daimler jobber også med modeller som skal serieproduseres, og utvikler teknologi både for nivå 3, 4 og 5. De har stort sett utviklet systemer helt fra grunn av internt, og har dermed opparbeidet seg mye kunnskap og kompetanse rundt de selvkjørende løsningene.

I 2019 skal de lansere sitt første pilotprogram sammen med Bosch som omhandler nivå 4/5 i urbane omgivelser, så da tar de steget helt ut.

Tidlig på 2020-året vil Daimler i tillegg til nivå 3-biler også komme med fullt automatiserte (4/5) kjøretøy.

Daimler tenker ikke bare personbiler, men utvikler teknologi som skal inn i både varebiler, busser og lastebiler.

Så det er åpenbart ikke noen grunner til å være uvenner selv om man er rivaler.

Det viser BMW og Mercedes.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Giga-allianse mellom Mercedes og BMW godkjent

En gigantisk tysk alliansen skal nå kapre kunder i nye segmenter som bildeling og turdeling. (Foto: BMW/Daimler)

Les mer om:

Nyheter