HjemNyheterErkerivalene med tett samarbeid

Erkerivalene med tett samarbeid

I fjor ble en allianse mellom BMW og Daimler godkjent, og nå utvider de gamle erkerivalene partnerskapet. Nå skal de også utvikle selvkjørende biler.

En av de store trendene i bilverden er selvkjørende biler, kjent som autonome kjøretøy. Alle de store masseprodusentene driver med dette, og kappløpet om å være blant de første med selvkjørende biler er for lengst i gang.

- Annonse -

Det gjelder altså å få et overtak, og det akter de tyske gigantene BMW-gruppen og Daimler å få med et oppsiktsvekkende samarbeid.

Sent i fjor ble et partnerskap mellom de to selskapene formelt godkjent, og denne alliansen skal jobbe med å utvikle teknologi innen det brede mobilitets-segmentet.

Dette området inkluderer bildeling, turdeling, parkering, lading og multimodalitet.

Men vennskapet blomstrer åpenbart, for nå går de også sammen om å utvikle selvkjørende teknologi.

- Annonse -

Sammen skal de to utvikle biler som er ganske så selvkjørende, og vi snakker da opp mot nivå 4 hvor bilene under normale forhold kan kjøre helt av seg selv.

‒ Autonom kjøring er en av de mest revolusjonerende trendene for øyeblikket, og hele Daimler-gruppen jobber veldig hardt med det, sier en av Daimler-lederne, Ola Källenius.

‒ Mens vi fortsetter å følge vår strategi, kombinerer vi kompetansen til to teknologiledere. Hos BMW-gruppen er langsiktige partnerskap innenfor en fleksibel, skalerbar, ikke-eksklusiv plattform grunnleggende for å fremme industrialiseringen av autonom kjøring, sier Klaus Fröhlich, styremedlem i utviklingsdepartementet til BMW AG.

Begge to mener at i tillegg til åpenbare synergieffekter, vil dette føre til at ny teknologi kommer raskere inn i bilene ‒ og dermed også ut på markedet.

- Annonse -

De skal sammen utvikle teknologi på nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, og åpner også for å samarbeide med andre teknologipartnere for å nå målene raskest mulig.

Selvkjørende teknologi er ikke noe ukjent for hverken BMW eller Mercedes.

BMW-gruppen har jobbet med autonom teknologi siden 2006, og i 2017 samlet de satsingen på området kalt Autonome Driving Campus i Unterschleissheim, like nord for München.

De har for tiden rundt 70 testkjøretøy på diverse steder i verden, og disse samler inn data for å forbedre den kunstige intelligensen gjennom simuleringer og realistiske veitester fra nivå 2 og helt til nivå 5.

Den første serieproduserte modellen som får noe av denne teknologien blir BMW iNext i 2021, hvor det skal åpnes for nivå 3 ‒ med nivå 4 for pilotprosjekter.

Daimler jobber også med modeller som skal serieproduseres, og utvikler teknologi både for nivå 3, 4 og 5. De har stort sett utviklet systemer helt fra grunn av internt, og har dermed opparbeidet seg mye kunnskap og kompetanse rundt de selvkjørende løsningene.

I 2019 skal de lansere sitt første pilotprogram sammen med Bosch som omhandler nivå 4/5 i urbane omgivelser, så da tar de steget helt ut.

Tidlig på 2020-året vil Daimler i tillegg til nivå 3-biler også komme med fullt automatiserte (4/5) kjøretøy.

Daimler tenker ikke bare personbiler, men utvikler teknologi som skal inn i både varebiler, busser og lastebiler.

Så det er åpenbart ikke noen grunner til å være uvenner selv om man er rivaler.

Det viser BMW og Mercedes.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Giga-allianse mellom Mercedes og BMW godkjent

En gigantisk tysk alliansen skal nå kapre kunder i nye segmenter som bildeling og turdeling. (Foto: BMW/Daimler)
- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her