Vi har sett velig mye rart av konsepter opp gjennom årene,
og spesielt når produsentene har gløttet inn i spåkula og sett hva framtiden vil
bringe. En slik har nå Citroën laget, og for sikkerhetsskyld gitt
den navnet 19_19.
som rundet 100 år i mars. 19_19 skal altså vise hvordan framtiden kan bli, men hyller
på samme tid de gode, gamle dagene. Bilen er full av teknologi, og byr i sammen slengen på en
elektrisk rekkevidde på hele 800 kilometer. Så dette er virkelig framtidens
kjøretøy. Det aller første man legger til er formen og de absurd store
hjulene. De har nemlig laget noen digre 30-tommere til konseptet, og Goodyear
har deretter utviklet noen dekk som faktisk passer til disse felgene. Til og
med dekkene er intelligente, og diverse sensorer sørger for at bilen selv vet
hvordan forhold den kjører på. Resultatet blir en bil som ser slik ut: Det er ikke enkelt å forklare denne, for Citroën har blitt inspirert av alt fra flyvende tepper, helikopter, egg og ufo da de satte den sammen, men kort fortalt har den en takhøyde man finner hos SUV-modellene og er i en slags dråpeform.
til et helikopter, så det så. Bilen ser liten ut, men er faktisk 4,65 meter lang, 2,24
meter bred og 1,60 meter høy. Hjulavstanden er på hele 3,10 meter, så her har
de dratt hjulene helt ut for maksimal innvendig plass. Selve designet er kanskje det minst interessante med bilen,
for det er på innsiden de virkelig spennende tingene befinner seg. Den er selvsagt fullstendig selvkjørende, har kunstig intelligent
så det holder og en pratsom assistent som gjerne slår av en samtale med
passasjerene også. Det er kameraer, sensorer, lidarer og sensorer over alt, og
ikke bare for å spotte hindringer. For til og med opphenget, hentet fra en
1990-talls Xantia, bruker kameraer for å se hvordan demperne skal stille inn
for eksempel rundt en skarp sving. 19_19 Concept har ikke en kupé. Nope, Citroën sier at de har
utstyrt bilen med en stue. Hver av sitteplassene er forskjellige med særpreget
komfort, og kabinen har dype og varme farger som skal gi en enda mer avslappet
atmosfære.
sete til 19_19, som å spille, se film, surfe nettet eller bestille seg noe mat. Det er altså skjermer og teknologi i overflod, og jaggu er
det ikke mulig å bruke området under dahbordet som et projektorlerret, slik at
det er mulig å vise en film på storskjerm. Jepp. Rattet trekker seg selvsagt sammen når bilen er i autonom
modus, og det er egne lydbobler for hver av de i bilen slik at roen skal senke
seg uansett hva medpassasjerer lager av lyder. Hologrammer, talegjenkjenning, AI-assistenter, lydsoner,
skjermer og selvkjøring er vel og bra, men de praktiske blant oss tenker først
og fremst på rekkevidde og ladetid når det kommer til elbiler. Så hva kan
framtidsmodellen 19_19 by på? Jo, faktisk noe veldig imponerende. Bilen er AWD, og er utstyrt med et batteri på 100 kWh. Den
har 456 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm, og en rekkevidde på hele 800
kilometer. Ladetiden er også imponerende. Citroën opplyser at den kan
lade intet mindre enn 600 kilometer på 20 minutter, og dermed 300 kilometer på
10 minutter. Faktisk kan bilen lades under kjøring. Den har nemlig induktiv
lading (trådløst), og om veiene er preppet for kjørende lading kan denne altså
lade mens den kjører. Nå snakker vi! Dette er altså et konsept, så Citroën har nok ingen ambisjoner om å faktisk produsere denne. Men noen av løsningene finner helt sikkert veien inn i kommende modeller, og vi har allerede sett ting som lydsoner og taleassistenter i nye biler så dette kommer for fullt. Her er flere bilder av 19_19 Concept: Les også:
- Denne spesialversjonen har en stor hake ved seg
- Nye BMW M8 får noe helt nytt
- En tredjedel av bilene forsvant første døgn