En tredjedel av bilene forsvant første døgn

Anført av elbilhungrige nordmenn forsvant en tredjedel av de 30.000 første ID. 3 1ST som Volkswagen skal lage etter kun 24 timer.


Det var ganske morsomt å se forskjellen fra Norge til resten
av Vest-Europa i dagene før Volkswagen åpnet opp for reserveringer av den aller
første elbilen i den nye serien kalt ID.

Mens PR-apparatet dundret i vei i stordelen av de 28 andre landene,
holdt Volkswagen Norge seg ganske så rolige. De sendte riktignok ut en
pressemelding den dagen de åpnet for reservasjon, og hadde også gitt ut litt
informasjon til kundene sine i forkant.

Men det norske importøren visste garantert hva som ventet
dem, så de gikk ganske så forsiktig i dørene.

For vi har sett hva som har skjedd her i Norge ved flere
anledninger. For eksempel da PSA Norge åpnet opp for reservering av elbilen DS
3 Crossback E-Tense i fjor høst. Selv med en forholdsvis «ukjent» modell knakk systemet
sammen av nettrafikken.

Og ID. 3 har selvsagt et langt større potensial, for dette
skal tross alt være det elektriske alternativet til folkemodellen Volkswagen
Golf.

Interessen for ID. 3 var da også enorm, og systemet knakk
sammen ‒ iallfall nesten.

Heldigvis for tyskerne falt det ikke helt i staver, men mange
av de interesserte måtte belage seg på lang ventetid og i noen tilfeller brutte
reservasjoner.

Uansett klarte rundt 10.000 å reservere sin nye ID. 3 1ST i løpet av de første 24 timene, og som ventet var det klart størst interesse fra elbilnasjonen Norge. Volkswagen Norge sier til DN at mange tusen nordmenn har reservert bilen, men vil ikke ut med et eksakt nummer.

Dette før de faktisk vet prisen på elbilen.

VW tar 1.000 euro, eller 10.000 kroner, i depositum for en
plass i køen, og det eneste de har sagt om sluttprisen er at den lander en
plass under 40.000 euro i Tyskland. Den endelige prisen blir avslørt etter motorshowet
i Frankfurt i september, hvor bilen får sin offisielle debut.

1ST er den første runden av ID. 3-biler og er en slags
ferdigspekket spesialversjon som skal lages i 30.000 eksemplarer, og får det
mellomste batteriet med en rekkevidde på 420 kilometer.

Den kommer i fire forskjellige farger og tre ulike
utstyrsversjoner, og er ifølge Volkswagen Norge skreddersydd norske kunder og
forhold.

ID. 3 skal også komme med en rekkevidde på 330 kilometer og 520 kilometer, og startprisen for den billigste skal ligge under 30.000 euro i Tyskland.

Kundene vet heller ikke eksakt når de kam forvente å få sin
nye bil.

Volkswagen har til nå laget i overkant av 200
pre-produksjonsbiler av ID. 3 på fabrikken i Zwickau, som kun skal produsere
e-biler mot slutten av 2020. Da skal kapasiteten ligge på 1.500 elbiler daglig,
og 330.000 biler i året.

ID. 3 skal i produksjonen mot slutten av året, og kundeleveringene
av de første bilene er ventet i midten av neste år.

Og skal du være blant de første som får en ID. 3 1ST bør du
få fart på deg. For dette er bilen svar på de berømte varme hvetebrødene.

Og de går som kjent unna.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter