Nå åpner VW for reserveringer av elbilen ID.

Ventetiden har vært lang, men nå nærmer Volkswagens aller første rene elbil seg så mye at det åpnes for reservasjoner.


Tilbake i september 2016 viste Volkswagen for første gang
fram et nytt konsept basert på en helt ny plattform. Konseptet var en elbil, og
plattformen ble kalt MEB som var spesialdesignet for kommende elbiler.

Siden den gang har det vært mye snakk og mange konsepter, men
ingen muligheter til faktisk å bestille seg en slik bil.

Men nå begynner starten på slutten, for allerede i morgen
(8. mai) åpner Volkswagen opp for reserveringer av den første bilen i den helelektriske
ID.-serien.

Førstemann ut er en bil som foreløpig kun heter ID., og er
på størrelse med en Golf. Hvordan bilen faktisk ser ut vet de færreste,
ettersom Volkswagen ikke har noen planer om å vise den fram skikkelig før i
september.

Denne blir den første i litt av en elektrisk offensiv signert
Volkswagen, som allerede nå har vist oss sju forskjellige ID.-biler – seks konsepter
og en racerbil som ikke kommer for salg.

Her er hele familien samlet:

Men det er altså ID. som slippes først, og de første bilene
skal etter planen rulle ut av samlebåndet sent i år.

Det er faktisk ikke så veldig mye som er kjent rundt ID., og
vi vet ikke en gang om den ender opp med kun å hete ID. Men det som ble sagt
den gang den ble vist fram under Paris Motor Show var at rekkevidde skulle opp
mot 600 kilometer, den skulle få mye selvkjørende utstyr og den var ment som en
elektrisk parallell til Golfen. Altså rundt samme størrelse.

Volkswagen gjør som flere andre og kommer med flere
batterialternativer, og ifølge Volkswagen Sverige skal rekkevidden gå fra 330
kilometer til 550 kilometer. Det er også tidligere bekreftet er at dreiemomentet
konstant skal ligger over 300 Nm.

Under testkjøring i Sør-Afrika i fjor avslørte en i kommunikasjonsteamet
at bilen han kjørte hadde under 50 prosents gjenstående batteri, men at rekkevidden
likevel viste over 200 kilometer. Det betyr i så fall at akkurat den bilen
hadde en rekkevidde på over 400 kilometer, og dette var altså en prototype.

Her er ID. med kamuflasjemønster under de sørafrikanske testene:

Prisen er selvfølgelig viktig, men heller ikke her har
Volkswagen avslørt noe. En av sjefene har dog uttalt at elbilene skal ligge på samme
nivå som tilsvarende dieselbiler, og for ID. betyr det altså en Golf.

I Tyskland starter den billigste slike med dieselmotor på drøyt
24.000 euro, så det blir spennende å se hva den norske importøren ender opp med
som pris på ID.

Reservasjonen rundt i Europa inkludert Norge åpner altså 8. mai klokken 13, og Volkswagen kommer også til å gi ut mer informasjon enn de har fått så langt. På samme tid som åpningen skjer starter også en pressekonferanse i Berlin, og er du veldig interessert kan du følge den via denne lenken fra klokken 13 8. mai.

ID. er altså den første i rekken av ID.-biler på
MEB-plattformen, og den skal få følge av den elektriske SUV-modellen ID. Crozz
i 2020.

Året etter skal ID. Roomzz komme, den foreløpig siste av
ID.-modellene som Volkswagen har vist fram.

Slik ser det konseptet ut:

Minibussen ID. Buzz og flaggskipet ID. Vizzion skal deretter komme i 2022.

Tyskerne har også vist fram ID. Buggy og ID. R, sistnevnte en rendyrket racerbil som skal prøve å sette ny elbilrekord rundt Nordschleife senere i år.

Les mer om:

Elbiler Nyheter