Bilistene har aldri betalt mer i bompenger enn i 2022. Og i år skal det bli enda mer. (Foto: NAF)

Enorm økning i bompenger

I snitt har bompengeinntektene økt med nærmere én million kroner ‒ hver eneste dag de siste 10 årene.


Om vi tar et snitt på 365 dager i året, har det altså vært 3.650 dager de siste 10 årene. Og det er nesten det samme som inntektene rundt bommene har økt med i samme periode.

For økningen har vært på vanvittige 3.400 millioner kroner, og totalt betalte bilistene hele 13,1 milliarder kroner i bompenger i 2022.

‒ Dette er ny rekord, og viser at bompengene er ute av kontroll, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

De viser til tall som P4 har samlet inn, og disse viser at myndighetene krever stadig mer bompenger fra bilistene. 13,1 milliarder er altså en økning på 3,4 milliarder på 10 år.

‒ Bompengene er ute av kontroll. Allerede i år kan rekorden fra 2022 bli slått. For 2023 har Stortinget satt en ramme på 16,1 milliarder som kan kreves inn fra bilistene, blant annet fordi det åpnes stadig flere bypakker og veiprosjekter finansiert av bompenger, sier Handagard.

‒ Nytt av året er også at elbilistene skal begynne å betale mer i bompenger enn før.

Regjeringen har fått tyn for manglende innsats når det kommer til de skyhøye strømregningene, og for bilistenes del har de likegodt kjørt på med nye avgifter. Nye biler har fått en vektavgift, mens elbilene over 500.000 kroner har fått moms.

De har heller ikke gjort noe for å dempe de høye drivstoffprisene, og nå skal altså bilistene melkes mer i bommene.

‒ Økte bompenger kan fort bli et problem for husholdninger som nå sliter med økte renter og stigende priser på drivstoff, mat og strøm, sier Handagard.

I september gjennomførte Norstat en undersøkelse for NAF som viser at halvparten av befolkningen mener at bompengene er for høye for sin økonomi allerede i dag.

Hele 27 prosent, mer enn hver 4. nordmann, svarer at de vil streve med en økning i bompengene på inntil 500 kroner i måneden.

‒ Politikerne må komme fram til troverdige løsninger på hvordan vi får finansiert samferdsel uten at bompengebruken stiger til stadig nye høyder, sier Handagard.

‒ Vi i NAF mener at veier burde vært fellesskapsfinansiert, og ikke brukerbetalt som i dag. Alle nyter godt av et godt veinett, påpeker hun.

Bilistene har aldri betalt mer i bompenger enn i 2022. Og i år skal det bli enda mer. (Foto: NAF)

Slik svarte de spurte i september.

Bompengene er for høye for min økonomi - Hvor enig eller uenig er du i følgende utsagn?

  • Svært uenig: 4 %
  • Uenig: 13 %
  • Verken enig eller uenig: 30 %
  • Enig: 27 %
  • Svært enig: 22 %
  • Vet ikke: 4 %

Hvor mye kan bompengeutgiftene øke med per måned før det blir en utfordring for din husholdnings økonomi?

  • 0 - 499 kr: 27 %
  • 500 - 999 kr: 12 %
  • 1000 – 1499 kr: 7 %
  • 1500-1999 kr: 2 %
  • 2000 - 2499 kr: 1 %
  • 2500 kr eller mer: 5 %
  • Vet ikke: 21 %
  • Ikke relevant: 25 %

Les også:

Les mer om:

Nyheter