Lamborghini sendte 12 biler ut i det vinterkledde landskapet her oppe i nord rett før jul. (Fotos: Lamborghini)

Ja, Lamborghinier fungerer greit på vinterføre

Den italienske oksen viste først fram rallyutgaven av Huracán i København, før 12 superbiler gjennomførte en skikkelig vintertur i Danmark og Sverige.


At en Lambo også fungerer i nordisk vintervær visste vi selvfølgelig fra før av, for de tilbyr også en superpotent SUV kalt Urus. Dette høyreiste monsteret takler som kjent det aller meste av forhold.

Men de andre bilene i familien er langt mer ukjent med vinterføre, som for eksempel sportsbilen Huracán og de variantene den kommer i. Men Lamborghini har også en ny Huracán på gang som bør kunne takle det meste av underlag.

I november kunne endelig oksen avsløre hva de hadde pirret med gjennom sommeren, nemlig en utgave kalt Huracán Sterrato. Sistnevnte er italiensk for grusvei, så det forklarer hva de vil med denne.

Denne utgaven er enkelt og greit en litt høyere utgave av sportsbilen, en slags rallybil, og bilen er løftet med 47 mm og har utvidede dekkspor med 30 mm. Det skal gjøre sitt til at bilen trives like godt på grusen som den gjør på asfalten.

Så det er enkelt å skjønne at sportsbilen som skal komme i år også takler nordiske vinterveier, men hva med biler som Huracán STO og Huracán Tecnica? To utgaver som helt klart trives aller best på asfalten og baner rundt om i verden.

Vel, utstyrt med vinterdekk fra Pirelli ville Lamborghini vise at selv rendyrkede sportsbiler takler is og snø, og sendte disse sammen med Urus S og Urus Performante rundt på en aldri så liten skandinavisk rundtur rett før jul.

Italienerne forklarer at turen for de 12 superbilene startet i København og Frederiksborg slott i Nordsjælland, før de fortsatte nordover til Helsingør.

Deretter var det ferje over til Sveriges vestkyst til Helsingborg og deretter ned til Malmö, før de krysset den store Øresundsbroen og returnerte tilbake til København. Så nei, de var ikke veldig langt nord, men ja, som du kan se av bildene både over og lengst nede at det var til dels krevende føreforhold på turen.

Den skal både de tohjulsdrevne og firehjulsdrevne bilene ha taklet ute problemer, melder Lamborghini selv. Og det var helt sikkert til stor glede for de mange danskene og svenskene som fikk et glimt av den spesielle og overraskende konvoien på vinterføret.

At det blir stadig flere som for øynene opp for Lamborghini viser salgstallene, for 2022 ble nok et rekordår for merket som selger flere biler for hvert år som går.

I 2022 leverte Lambo ut hele 9.233 nye biler, og det er en oppgang på 10 prosent i forhold til året før. USA var det klart største markedet med 2.721 biler, etterfulgt av Kina, Hong Kong og Macau med 1.018 utsignerte biler.

Ikke overraskende dro Urus salget, og med 5.367 slike utlevert i 2022 økte den populære SUV-modellen med 7 prosent i forhold til 2021. Heller ikke overraskende var Huracán den nest mest populære modellen med 3.113 biler, mens det ble levert ut 753 nye Aventadorer i fjor.

Lamborghini er nå på plass i 53 land og har 180 forhandlere, og to av disse fikk i desember besøk av konvoien, Lamborghini København og Lamborghini Malmö.

Slik så det ut når de 12 bilene var på tur til de to stedene:

Les også:

Les mer om:

Nyheter