V2X høres kanskje ut som noe fra Star Wars, men denne forkortelsen er faktisk livsviktig. Det står nemlig for Vehicle-to-Everything, og betyr rett og slett at kjøretøyene skal dele informasjon med alt og alle.
For bilene handler det mer spesifikk om Cars-to-Everything (C2X) eller Cars-to-Cars (C2C), og dette har grenseløse muligheter. En slik teknologi kan blant annet advare andre biler om kø, om trafikkfarlige situasjoner over bakketoppen eller rundt svingen, om glatte veipartier eller si fra om det er ledige parkeringsplasser i nærheten.
-->
Enkelt sagt vil bilene dele den informasjonen den høster inn med andre biler i nærheten, og det i sanntid.
Og ikke tro at dette er like fjernt som Star Wars, for det lynraske trådløse nettverket 5G er på full fart inn i hverdagen. Det fører til det som kalles tilkoblede/oppkoblede biler, og med 5G slippes for alvor potensialet løs i V2X.
Men så var det jo dette med å verne om det som er ditt, og den store utfordringen blir å få bilmerkene til å dele informasjonen med andre merker ‒ og ikke bare sine egne biler. Først da vil man kunne utnytte V2X skikkelig.
Et europeiske prosjekt som ønsker å utnytte dette er kalt Data for Road Safety, og der finner vi en rekke store aktører. Målet er å bygge opp et helt nytt økosystem som skal gjøre trafikken bedre og sikrere.
Blant aktørene som er med i prosjektet finner vi også fire store bilmerker, BMW, Ford, Mercedes og Volvo. Alle disse har stort fokus på V2X-teknologi, og de har ikke tenkt å sitte på hver sin holme og kaste stein mot hverandre.
For alle fire vil gjerne at det ikke skjer trafikkulykker i det hele tatt, og innsett at veien mot et slikt mål er å samarbeide. Så BMW, Ford, Mercedes og Volvo har blitt enig om en ganske historisk avtale om å dele på dataen.
Det er Ford som melder dette, og i tillegg til oppkoblede varebiler har merket allerede tatt i bruk et farevarslingssystem i den nye Puma som nye Kuga også skal få.
– Tilkoblede kjøretøy kan hjelpe sjåførene å forutse en farlig situasjon rundt neste sving. Økosystem hvor denne type opplysninger deles blir mer effektive desto flere biler og telematikkilder som bidrar med informasjon. Det er derfor en klar fordel at datadelings-teknologien nå også kan tas i bruk av de som ikke kjører Ford, sier manager i Connected Vehicles i Ford Europa, Peter Geffers.
Slik fungerer det:
Data for Road Safety har gjennomført en testperiode på 16 måneder hvor flere titalls millioner meldinger kalt «Safety-Related Traffic Information» (SRTI) har blitt delt mellom ulike kjøretøy. Disse handlet om alt fra biler som hadde stoppet langs veien til glatte veier og dårlig sikt.
Avtalen mellom de fire store merkene utelukker ikke automatisk andre merker, for Ford melder at det nye økosystemet er åpnet for alle som ønsker å delta.
V2X-teknologien som blir brukt anonymiserer dataen som deles med andre merker, og er ganske så smart.
I for eksempel en Ford registrer kjøretøyet om det brukes tåkelys, om det skjer en nødbrems eller om kollisjonsputene blir utløst. Kjøretøyet behandler dataen og finner ut hvor den befinner seg, og varslingsmeldingene sendes videre via FordPass Connect-modemet til en sikker Ford-server. Deretter blir dataene distribuert videre til SRTI-partnerne som samler faremeldinger fra forskjellige kilder, og deretter deler disse med andre bilmerker.
Alle relevante SRTI-meldinger blir ved hjelp av mobilkommunikasjon sendt til kjøretøy som befinner seg i nærheten av den potensielle faren. Meldingen dukker opp som et farevarsel i bilens instrumentpanel.
Informasjonen kan også brukes til å varsle nødetater med nøyaktig informasjon og posisjonsdata bare i løpet av sekunder. Dette kan igjen sørge for at hjelpen kan komme raskere.
– The Data for Road Safety-økosystemet er et offentlig-privat partnerskap som leverer beriket data for å bedre trafikksikkerheten for alle. Det er en vinn-vinn-situasjon for hele samfunnet, sier styreformann i det nye SRTI-økosystemet, Joost Vantomme.
Her viser Ford hvordan det potensielt livsviktige systemet fungerer:
Les også: