Vi kjøper langt flere bensin- og dieselbiler enn elbiler

Audi e-tron stakk riktignok av med prisen som årets mest solgte nybil i 2020, men nordmenn kjøper fortsatt langt flere bensin- og dieselbiler enn elbiler.


Ja, tittelen var sensasjonspreget, og vi er ikke stolte. Men den er også riktig.

Audi e-tron ble som kjent kåret til Norges mest solgte bil i fjor, og det ble registrert hele 9.227 nye elbiler med fire ringer i fjor. Det var 1.457 flere enn Tesla Model 3 som kom på 2. plass, mens Volkswagen ID.3 fulgte kun 16 registreringer bak den igjen på 3. plass.

Men, da snakker vi om nyregistreringer, og ikke totalt antall kjøpte biler. For da er historien en helt annen.

For mens det ble registrert 141.412 nye biler i Norge i fjor, skiftet hele 520 000 brukte biler eiere ‒ nesten fire ganger flere.

Så den bilen som faktisk skal ta tittelen «Norges mest solgte bil» må altså være en som også er ettertraktet på bruktmarkedet. Og da gjelder det å ha vært populær tidligere, slik at det finnes mange av dem.

Og det er bare en dronning på dette området.

‒ Bruktmarkedet var rekordhøyt i fjor, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

‒ Fire av fem biler som selges i Norge er en bruktbil. Når man legger tallene sammen for brukte og nye biler var det faktisk Volkswagen Golf som ble årets mest solgte bil.

Både politikere og interesseorganisasjoner liker å understreke at nordmenn har blitt elbil-frelste, men vi kjøper altså langt flere bensin- og dieselbiler.

‒ Den mest solgte nybilen i 2020 ble Audi e-tron, med 9.184 modeller. Men når man ser på omsetningen for nye og brukte biler samlet ble det solgt mer enn dobbelt så mange Volkswagen Golf; 18.927 biler, sier Ryste.

Det er altså lett å se seg blind på at sju av de 10 mest solgte nybilene i fjor var elbiler, men tar vi med det langt større bruktmarkedet i regnskapet er situasjonen stikk motsatt ‒ sju av de 10 mest solgte bilene var faktisk var bensin- og dieselbiler.

‒ Dette handler om vår privatøkonomi. Det store flertallet har ikke økonomi til å kjøpe en kostbar ny bil, sier Ryste.

NAF mener politikere må ha dette med seg når de lager transportpolitikk for landet.

‒ Det er mange som planlegger begrensinger på fossilbiler i og inn i byene, nesten som om de tror at det store flertallet av biler i Norge er elektriske, sier Ryste.

‒ Det er de ikke. Selv i storbyene, hvor elbilsalget er kommet lengst, er det kun 17 prosent av bilene i bilparken elektriske. Det betyr at mer enn fire av fem biler i byene fortsatt går på bensin eller diesel.

Hun understreker at det er positivt at bilparken gradvis skiftes ut som gir en renere og tryggere bilpark, men det er altså en langsom prosess.

Denne kan treneres ytterligere om politikerne nå innfører avgifter på elbilene.

– I dag er elbilen momsfri. Det vil komme moms på elbiler. Spørsmålet er om 2022 er for tidlig, om man skal få med seg flertallet av de som kjøper bil og de som bor i distriktene, sier Ryste.

Under er listen over Norges 10 mest solgte biler i 2020, og ja, Audi e-tron er også på denne listen. Men elbilen er ikke lenger på toppen, for der troner en gammel dronning.  

  • Volkswagen Golf: 18.927
  • Nissan Leaf: 14.744
  • BMW 3-serie: 13.709
  • Volkswagen Passat: 13.650
  • Toyota Rav4: 12.836
  • Toyota Yaris: 12.637
  • Volkswagen e-Golf: 12.312
  • Audi e-tron: 11.158
  • Audi A4: 10.757
  • BMW 5-serie: 10.725

* Kilde: OFV

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter