Endelig er Toyotas kompakte elvarebil klar

Litt over to år etter at Toyota annonserte Proace City Electric, åpnes det for bestillinger. Startprisen krabber akkurat under 300.000 kroner.


Mange venter på Toyotas aller første elbil, som ble vist fram i konseptform i april. Dette var en SUV kalt bZ4X, hvor de to første bokstavene viser til «beyond Zero» som skal lede giganten inn i en miljøvennlig satsing.

Den første elbilmodellen til Toyota er satt sammen på en ny plattform kalt e-TNGA, og er et resultat av et samarbeid med firehjulsdrift-ekspertene Subaru ‒ derav 4X i navnet.

-->
Nå skal den videre fra konseptstadiet og til produksjonsversjonen, og tilbake i april forventet Toyota at den skulle komme for salg i midten av 2022.

Og det er all grunn til å ta deadlinen til Toyota bokstavelig, for det viser et annen helelektrisk kjøretøy de nå har klar.

Tilbake i august 2019 viste de nemlig fram en kompakt elektrisk varebil laget i samarbeid med PSA-gruppen (nå Stellantis), og da sa de at den ville komme på markedet i løpet av 2021. Og det rekker de akkurat.

For nå kan Toyota Norge annonsere at de har åpnet for bestillinger av varebilen som heter Proace City Electric, som dermed slår følge med den litt større og helelektriske Toyota Proace Verso Electric som kom for salg i vår.

Dette er altså en nær søster av Stellantis-trioen Opel Combo-e Life, Peugeot e-Rifter og Citroën ë-Berlingo, alle tre introdusert i august og med en startpris på 299.000 kroner.

De fire kompakte og elektriske varebilene er ganske like, blant annet i størrelser og drivlinje.

For Proace City Electric som har drift på forhjulene betyr dette at den kommer i to lengder, L1 som er 4,4 meter og L2 som er 4,75 meter ‒ akkurat som de tre fra Stellantis.

Drivlinjen er også den samme, et 50 kWh stort batteri og en elmotor som yter 136 hestekrefter. Den er som de tre søstrene også i stand til å lade med 100 kW, så «normal» hurtiglading opp til 80 prosent bør gå unna på rundt en halvtime.

Toyota opplyser at varebilen får en maks nyttelast på opptil 728 kilo samt en hengervekt på 750 kilo, mens WLTP-rekkevidden er opplyst til å ligge mellom 269 og 274 kilometer avhengig av utstyrsnivå.

Toppfarten er satt til 135 km/t, mens 0-100 km/t er opplyst til 11,2 og 11,7 sekunder avhengig av versjon og 80-120 km/t går på mellom 8,9 og 9,4 sekunder avhengig av versjon.

Når det kommer til priser er også den nyeste søsteren i den kompakte varebilfamilien ganske lik, og her opplyser Toyota Norge disse ekskl. frakt- og leveringsomkostninger.

  • Toyota Proace City Electric L1 Basic: 293.500 kr
  • Toyota Proace City Electric L1 Comfort: 327.500 kr
  • Toyota Proace City Electric L2 Comfort: 337.500 kr

Toyota holder altså ord med at denne skal komme i 2021, for utleveringene skal etter planen starte i november.

Med Proace City Electric hopper antall helelektriske biler opp til tre for Toyota, som fra før har Proace Electric og Proace Verso Electric. De tilbyr også en hydrogenbil gjennom Miriai-modellen, samt at de har ladbare hybrider av både Rav4 og Prius.

Og snart også en ny elbil gjennom Proace City Electric:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter