En sportsbil forkledd som Audi Q3

Audi knaller til med en ny RS-modell, en lavere og ganskeså mye råere versjon av Q3 kalt RS Q3 Sportback. Og ja, også en ny RS Q3.


Det er lenge siden Audi oppdaget et RS-potensial også for
Q3, den nest mest kompakte av SUV-modellene til de fire ringene.

Det skjedde i 2013, og RS-versjonen hadde en 2.5-liters
5-sylinderet motor med 310 hestekrefter. Ett år etter mente de at dette var for
daft, og oppgarderte den til 340 hk.

-->
Som om ikke det var nok, så knallet de til med en performance-utgave
i 2016 med 367 hk.

Men nå er faktisk alle de tre blitt daffe, for Audi har klar
nye 2020-versjoner av SUVen. Og neppe tilfeldig når de akkurat den magiske 400-grensen.

En ny trend hos RS-gjengen til Audi er at de nå kjører på
Sportback-modeller, og de har nylig vist fram både RS 5 Sportback og RS 7
Sportback.

Og nå kommer også RS Q3 Sportback ‒ en enda mer sportsbil-lignende
versjon av Q3.

Denne er 45 mm lavere enn søstermodellen, har en coupéaktig
fallende taklinje og en lavere skulderlinje.

Det mer hissige uttrykket fortsetter bak, hvor en lav
bakrute og en RS-takspoiler med svart høyglansleppe gjør at den virker enda
bredere enn søsteren.

Og den er grønn som et troll, iallfall på bildene til Audi:

RS Q3 og RS Q3 Sportback byr også på mange nyheter.

Foran har de fjernet rammen til singelframe-grillen som
kommer i kontrastfarge, som vi kjenner fra de moderne RS-utgavene, og uttrykket
videreføres med digre luftinntak på hver side av grillen.

Bak er det også for første gang to digre piper som stikker ut på hver side, og de har fått en RS-spesifikk bakstøtfanger med diffusor og horisontale blad i sort høyglans.

På innsiden flekker også de nye RS-modellene muskler. Trikset når man skal lage baneorienterte biler er å vri instrumentene mot føreren, og på innsiden av RS Q3 er det meste vridd mot den heldige som sitter bak rattet.

Den RS-spesifikke virtuelle cockpiten (Audis egne
beskrivelse) viser selvsagt ting som er viktig om du har tenkt å lufte
SUV-modellen rundt racerbanen, som for eksempel informasjon om dekktrykk,
dreiemoment, effekt, rundetider, g-krefter og akselerasjonsmålinger.

Puh!

Begge to fungerer ikke bare på racerbanen, men byr på nok av
innvendig plass for familien også. Det er tross alt SUV-modeller.

I RS Q3 kan baksetet stilles 150 mm i lengderetningen og 130
mm i RS Q3 Sportback, og gledelig nok er det mulig å stille seteryggen i sju
forskjellige vinkler.

Bagasjerommet rommer 530 liter, og kan utvides til 1.525 liter om baksetet legges ned. Sportback med sine coupélinjer byr på maksimalt 1.400 liter bakerst.

Alt dette er vel og bra, men en RS skal også ha sportslige
kjøreegenskaper.

RS-folkene har gitt bilene et nytt RS-understell som senker
bilene 10 mm i forhold til Q3 og Q3 Sportback, et nytt bremsesystem og nye
21-tommers hjul.

Alt dette skal gjøre at det blir mulig å kontrollere alle de
nye kreftene som de to modellene har fått.

Som vanlig handler det om den prisbelønte 5-sylindret
TFSI-motor, og denne gang har de gjort den enda mer kompakt. Den er under en
halvmeter i lengden, og veier faktisk 26 kilo mindre enn den forrige generasjonen.

Og effekten er økt med 17 prosent.

Nå vrir de ut akkurat 400 hestekrefter, og dreiemomentet er
på 480 Nm.

En 7-trinns S tronic-kasse sender kreftene til 21-tommerne,
og det er selvsagt permanent quattro firehjulstrekk på de to modellene.

Alt dette sørger for at de sprinter opp til 100 km/t på 4,5
sekunder, mens toppfarten som vanlig er sperret til 250 km/t. Men som vanlig er
det mulig å kjøpe seg mer toppfart, faktisk helt opp i 280 km/t ‒ solid for en
kompakt SUV.

Som videoen over viser kommer de i spesielle farger, mer
eksakt åtte «regnbuefarger» inkludert de RS-spesifikke Kyalamigrønn og
Nardogrå. Det er også mulig å bestille bilene med individuelle lakkfarger.

Og når det gjelder bestilling.

Begge versjonene kommer til Norge i løpet av året, men prisene
er ikke kjent. En original Q3 starter for øvrig rett over 500.000 kroner.

Her er flere bilder av sportsbilene som er forkledd som en
Q3 og Q3 Sportback:

Les også:

Les mer om:

Nyheter