Vi har gjort unna et stort jubileum, og er inne i et annet.
Det som er unnagjort er 50-årsfeiringen til det italienske designselskapet
Italdesign, disse folkene som ofte kaster seg over sportsbiler og gjør de
hakket mer spenstige. De rundet altså 50 år i fjor.
GT-R. Eller, det er ikke helt riktig. GT-R kom i 2007, men det er denne som har tatt opp arven
etter Skyline GT-R. Og den kom faktisk i 1969, selv om det nesten ikke er til å
tro. Nissan skulle den gang markere satsingen på motorsport, og
lagde en spesialmodell av Skyline som skulle selges av noen få utvalgte
forhandlere i Japan. Internt under utviklingen ble modellen kalt PGC10, og den
ferdige modellen bød på en 2.0-liters motor med 162 hestekrefter. Bare fire år senere kom de med 2. generasjon, men denne ble
kun bygd i 197 eksemplarer før det var slutt. Og lenge så det ut som at GT-R var død og begravet, men nok
en gang sørget motorsportsatsingen for nytt liv.
æren i motorsporten, men mot slutten av tiåret trengte de noe mer
konkurransedyktig. Dermed blåste de støvet av GT-R, som ble designet for å
herje med konkurrentene i Gruppe A-klassene. Etter litt fram og tilbake endte produksjonsbilen (R32) opp
med en 2.6-liters motor som ytet 280 hestekrefter og nå med AWD. I 1995 kom det med 4. generasjonen av Skyline GT-R, og R33
fikk i tillegg til en 2.6-liters motor også en 2.8-liter som satt i Nismo
400R-utgaven i 1997 med hele 400 hestekrefter. Den femte og siste versjonen av Skyline GT-R (R34) kom i
1999, og da både R33 og R34 fant veien til Fast & Furious-filmene (den
første filmen kom i 2001) var også legendestatusen i boks. Men Nissan bestemte seg uansett for å pensjonere Skyline
GT-R i 2002, og dermed fikk Skyline-versjonen nådestøtet.
konseptmodell av en ny modell som skulle ta opp arven. Deretter pirret de med nok en smakebit under det samme
showet i 2005, før de endelig avduket produksjonsmodellen under Tokyo Motor
Show i 2007. Da var den kun kalt Nissan GT-R, og landet i Europa i 2009. Under panseret satt det nå en V6-motor på 3.8-liter med 485
hestekrefter, og i 2014 bød de også på en Nismo-versjon med 600 hk. Tar vi steget ytterligere fem år fram i tid er det altså dags
å feire 50 år. Og Nissan har ikke holdt igjen, og har allerede feiret med
tre jubileumsmodeller ‒ GT-R Premium, GT-R Track Edition og GT-R Nismo. Alle tre har en 3.8-liters V6, hvor Premium har 565 hk og de
to andre byr på 600 hk. Men det er altså en fjerde søster på vei, og den er enda mer spesiell. GT-R50 er basert på Nismo-verjonen, har fått designelementer
og tuning av Italdesign og kommer i … 50 eksemplarer. Ja, det skulle bare mangle. Det er denne GT-R du bør gå for, om du kan velge fra øverste
hylle. Under panseret byr nå motoren på 720 hk, og Nissan byr selv på
en rekke fargekombinasjoner for GT-R50. Målet er nemlig at hver og en av de 50 bilene skal være
unik, og vi skjønner hvorfor når vi ser prislappen. For den starter på 990.000 euro før alskens skatt og avgifter,
så det koster å eie denne jubilanten. Nissan melder selv at det fortsatt er et begrenset antall
biler som ikke er solgt, så det er fortsatt mulig å få tak i denne. Men da bør du i så fall være kjapp, for nå som det er nye
bilder av herligheten forsvinner nok de også ganske så raskt. De første kundene kan sette seg bak rattet en gang mot slutten
av neste år, og deretter skal leveringene vare til en gang i 2021. Og de som venter lenge, venter godt, iallfall når det gjelder
GT-R50. Bare sjekk selv: Les også: