De med noen år på baken, eller rett og slett veldig opptatt av gamle biler, nikker anerkjennende til Opels GSE-varianter. Dette er nemlig en forkortelse av Grand Sport Einspritzung, det siste står for injeksjon.
Nå har riktignok Opel også en annen forklaring, for da de meldte et comeback for GSE tilbake i 2022 sto de tre bokstavene for Grand Sport Electric. Og ja, de tre store bokstavene kan betyr enda flere ting, og de skal du få vite om du henger med nedover.
Uansett, GSE-utgavene skulle, og skal fortsatt, være mer sportslige utgaver, og nå, tre år senere, er det på tide å vise hva de mente med Grand Sport Electric. Og ja, det er ganske mye.
For basert på erfaringer fra elektrisk motorsport gjennom Corsa Rally Electric i Opel Electric Rally Cup har de nå klar arvtakeren til denne, en Mokka GSE Rally som debuterte tilbake i mai. Denne tar over i Opels elektriske rallyserie til neste år.
Det igjen fører til en «vanlig» Mokka GSE, selvsagt inspirert av alle gamle GSE-bilene og ikke minst den nye elektriske rallyutgaven av samme modell.
Så ja, vi kan forvente det beste fra rallysporten, men her også med hverdagslig kjøreglede.

– Opel har over 100 år med Motorsport-erfaring, sier merkedirektør for Opel hos Bertel O. Steen, Rune Hensel.
– De siste fem årene har vi gjennom satsingen på ADAC Opel Electric Rally Cup brukt all vår ingeniørkunst og erfaring på å bygge en elbil for de som elsker å kjøre bil.
Den nye Mokka GSE Rally fra Rüsselsheim kan flekse med 207 kW/280 hk og 345 Nm, og den uten Rally er ikke dårligere. Så ja, en Mokka GSE har det samme drivverket, noe som åpner for en toppfart på 200 km/t.
Opel har puttet inn tre kjøremoduser som gjør denne til en kameleon på veien,
Sport, Normal og Eco, så fra en mer spisset rallyutgave til en hverdagsbil med mer fokus på rekkevidde.

Her er det også et avansert understell, utviklet gjennom satsingen på motorsport, som bør åpne for en sportslig kjørefølelse. Opel forklarer at bilen har forhjulstrekk med Torsen-differensial og dobbel hydraulisk demping, og med en vekt på under 1.600 kilo bør Mokka GSE åpne for mye moro.
Tyskerne har ikke klar noen rekkeviddetall for Mokka GSE, men opplyser at den har samme batteripakke som Rally-versjonen, og det betyr et på 54 kWh. Dette er det samme som den vanlige Mokka Electric GS er utstyrt med, og denne har en oppgitt rekkevidde på 403 kilometer.
Rent designmessig har selvsagt også den litt sportslige søsteren i familien fått sine GSE-spesifikke detaljer og løsninger, og her er det 20-tommers lettmetallfelger med Michelin Pilot Sport EV-dekk, gule bremsekalipere og optimalisert aerodynamikk som både gjør den sportslig og godt synlig.
På innsiden har Opel gitt Mokka GSE Alcantara-sportsseter, gule sømmer og GSE-design på digitale skjermer. Her er det også et 10-tommers førerdisplay, og Opel sier at den sentrale berøringsskjermen gir full oversikt over både ytelse og batteristatus.

– Med sitt slående design, skarpe håndtering og enestående ytelse er Mokka GSE laget for å snu hoder og begeistre sjåføren, sier Rebecca Reinermann, visepresident markedsføring av Opel og Vauxhall.
– Vi kan ikke vente med å få den i hendene på det bilelskende samfunnet vårt.
Eventuelle kunder trenger nok ikke å vente så veldig lenge, for Opel sier at de skal komme både med flere detaljer og lanseringsdato i nær framtid.
Ja, så var det de alternative tolkningene av GSE-bokstavene, for vi må selvsagt holde det vi lover. Dette kan de tre bokstavene bety, ifølge Opel selv.
- G for Grand, German og Goosebumps (tysk og gåsehud), great grip (godt grep) og G-krefter.
- S for Sport, speed (fart), sweat (svette) og sliding gjennom S-kurver.
- E for Electric, excitement, exhilaration og euphoria, så spenning, begeistring og eufori.
Her er flere bilder av Mokka GSE, elbilen som løfter Opels tre berømte bokstaver inn i den elektriske tiden.
Les også: