En av verdens dyreste biler

Selv før Pininfarina har lansert sin første modell tilbyr de like godt en spesialversjon av denne hyperbilen. En svindyr en.


Pininfarina er dette legendariske italienske tuningsselskapet
som gjør superbiler fra for eksempel Ferrari enda suprere, og det har de gjort
i eksakt 90 år.

Og med årene har ambisjonene økt, og nå har de nådd toppen
av ambisjonsfjellet. De skal gå fra å bygge om biler fra andre merker til å
bygge sine helt egne modeller ‒ supermodeller.

De nye ambisjonene har kommet etter at en ny nisje har åpnet
seg i bilindustrien, nemlig elbiler.

Pininfarina har ikke tenkt å ta halvseriøst på jobben, og
har allerede knyttet til seg en rekke medarbeidere fra de største merkene ‒ samt
en rekke tungvektere som samarbeidspartnere.

Og det trengs, for den aller første modellen de skal komme
med er intet mindre enn en elektrisk hyperbil.

Pininfarina hevder selv at modellen Battista (navngitt etter
grunnlegger Battista «Pinin» Farina) blir verdens første luksuriøse elektriske
hyperbil, og at den karbonkledde bilen skal smelte sammen «et vakkert design og
et ekstremt nivå av teknologi», som de selv sier.

Ja, intet mindre.

En av samarbeidspartnerne er Rimac som lager elleville
elektriske drivverk, og Battista får et elektrisk drivverk som har 1.900
hestekrefter og et dreiemoment på 2.300 Nm.

Dette gjør at Battista er raskere enn en formel 1 bil fra
0-100 km/t, noe hyperbilen gjør på under 2 sekunder. 0-300 km/t klarer den på
under 12 sekunder, noe som rett og slett bare er latterlig.

Batteriet er på voksne 120 kWh, noe som gjør at det skal være
mulig å kjøre over 500 kilometer uten å lade ‒ om du er forsiktig med gassen
da.

Slik ser en Battista ut:

Testfører er Nick Heidfeld, en rutinert formel 1-fører som
også har mange års erfaring fra den elektriske versjonen formel E. Han vet
altså litt om lynraske racerbiler, og en vi bør lytte til.

Dette sier han om Battista:

‒ Jeg har kjørt noen gatebiler og racerbiler rundt om i
verden. Jeg har aldri kjørt noe så kraftfullt som Battista. Battista er raskere
enn mange racerbiler, men er ikke kun en kjøremaskin. Å være kjørbar i alle
situasjoner er hovedfokus. Vi vil nå fokusere tiden på å teste og utvikle Battista
slik at vi kan levere en bil som viser vei og muligheter for framtidens teknologiske
muligheter og innovasjoner, sier tyskeren.

Battista skal altså være en teknologisk kjørebombe, og en av
samarbeidspartnerne til Pininfarina er da også Bosch som utvikler selvkjørende
plattformer og andre førerassistenter til bilprodusenter.

Pininfarina har tidligere sagt at de skal produsere 150 eksemplarer,
og så vidt vi vet står de fortsatt fast ved det.

Men før denne får asfalt under hjulene, Pininfarina sier at
drivverket er 80 prosent på kapasiteten akkurat nå, slår de like godt til med
en spesialmodell.

Vi nevnte at det er 90 år siden Pininfarina ble grunnlagt, og det akter de å feire med en versjon kalt Battista Anniversario.

Denne er stort sett lik originalen, men har fått noen nye karbondeler
og spoilere, er slanket litt og har fått 21-tommers felger mot 20-tommerne som
kommer som standard.

Men det virkelig spesielle er lakken, som er et kapitel for
seg selv.

Lakkerere bruker flere uker på jobben, og lag-på-lag og
farge-på-farge blir bygd opp for hånd. Faktisk blir karosserideler demontert
tre ganger bare for å få på plass pinnstripene som Battista Anniversario blir
utstyrt med.

Den får også tre signaturfarger: Bianco Sestriere, en helt
ny kalt Grigio Antonelliano, og Automobili Pininfarinas signaturfarge Iconica
Blu.

Resultatet blir dette:

50 av de originale Battista-modellene er øremerket Europa,
og skal du har tak i en slik en må du punge ut med 2 millioner euro ‒ pluss litt til statskasse om du skal ha norske skilt på den.

Om du sitter på en ørliten pengebinge er det bare å registrere din interesse via denne siden.

Den har du kanskje en liten mulighet til å hanke tak i, men
det blir verre med spesialversjonen Battista Anniversario.

Denne skal Pininfarina kun lage fem eksemplarer av, og de
som skal ha den pinnstripete versjonen må pent punge ut med 2,6 millioner euro.

Den blir altså en av verdens aller dyreste og mest sjeldne
nybiler, så det er kanskje greit å nøye seg med bilder.

Og de er helt gratis, og de skal du få av oss.

Så her har du Pininfarina Battista Anniversario:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene