Denne viser vei for kommende elbiler fra Renault

Renault Zoe får selskap av nye helelektriske modeller i 2021. Og de kommer til å ligne på dette konseptet kalt Morphoz, iallfall litt.


Renault skal fokusere på fire ting når det lager elbiler i
framtiden, og det er design, kunstig intelligens, nett-tilkobling og
interiørets layout.

Disse fire punktene skal åpne opp for en rekke nye
muligheter for av modellene.

Og konseptet Renault Morphoz viser hvordan de tenker rundt
dette.

Den er satt sammen på den nye elbilplattformen CMF-EV, noe
som åpner for en rekke konfigurasjoner rundt kraft, kapasitet og rekkevidde så vel
som brukervalg og bagasjerom.

Ifølge merket selv representerer Morphoz forandringene i
teknologien, samfunnet, miljøet og hvordan mennesker oppfører seg, og har flere
nøkkelelementer som representerer nye økosystemer som for eksempel bildeling.

Konseptet ser ut som en skikkelig framtidsvisjon, med sine spesielle utvendige linjer og enorme hjul. Dette er en crossover, og det er mulig å finne linjer både fra SUV, sedan og coupé hos denne.

Dette er altså en visjon for elbiler etter 2025, hvor
bærekraft og fleksibilitet skal stå i førersetet.

Det er mye snakk om hva som skjer med brukte elbil-batterier
når de har gjort jobben i bilen, og Renault har tidligere vist oss prosjekter
som Advanced Battery Storage som skal bli det største stasjonære energilagringssystemet
ved bruk av elbil-batterier i Europa, samt en båt kalt Black Swan som skal
utstyres med brukte batterier.

Med Morphoz tenker de helt annerledes, og går heller for det som er kjent som V2G (Vehicle to Grid). Dette betyr at når bilen er plugget i laderen kan den gi strøm tilbake til kraftnettet, for eksempel til boligen. Altså en slags motsatt lading.

Batteriene brukt for langdistansekjøringen kan plukkes ut,
og plasseres i ladestasjoner og brukes av andre elbiler eller andre kraftkilder
til for eksempel å lade opp elsykler eller gi strøm til gatelysene.

Med et slikt system tror Renault at man ikke trenger digre
batteripakker på for eksempel 90 kWh for alle elbilene, men at man faktisk kan
dele på disse. De mener at en begrenset produksjon av batteriene vil være godt
for karbonavtrykket og miljøet generelt.

Digital nøkkel

Morphoz er svært fleksibel med tanke på innredning, og det er også på grunn av bildelingen de tror kommer.

Ved å omplassere seter får man flere biler i en, og dermed trenger
man ikke to eller tre biler bare for å dekke forskjellige behov.

Den er altså digital så det holder, og bruker mobilen som en
digital nøkkel slik at det blir enkelt å dele på bilen.

Framtidens biler skal også kjøre av seg selv, og Morphoz er
på nivå 3 som gjør at den kan kjøre av seg selv i mange situasjoner. Selv i
manuell modus vil førerassistentene varsle om farer, og dermed bidra til å dempe
antall trafikkulykker.

Kunst intelligens

Den er også smart for de på innsiden.

Kunstig intelligens (AI) åpner for en rekke interessante områder,
og Morphoz vil for eksempel gjenkjenne føreren allerede før personen setter seg
bak rattet. Det holder å vinke til bilen, så åpner dørene seg og bilen gjør seg
klar for han eller henne.

Den store hjernen befinner seg i midtkonsollen, hvor det
også er plass for mobilen som vil fungere som en slags hovedmaskin for
interaktiviteten.

AI bruker sensorer og kameraer for å hjelpe til kjøring, og 5G og nett-tilkobling for å hjelpe til med andre oppgaver. AI kan for eksempel foreslå stopp på ruten som den tror er interessant, og infoen dukker selvsagt opp på en stor skjerm.

Selvsagt skiller bilen mellom passasjerenes mobiler, og hver
eneste kan dermed spille sin egen musikk, se egne serier eller spille spill mot
hverandre.

AI venter heller ikke til noen stiller den et spørsmål, men kan
foreslå ting på egen hånd.

Laaaang rekkevidde

Alt dette er vel og bra, men det høres vitterlig ut som noe
vi må vente noen år på. Da er det kanskje mer spennende med det elektriske
drivverket, som baserer seg på den nye CMF-EV-plattformen som elbilene framover
skal basere seg på.

Arkitekturen åpner for stor akselavstand og dermed mer innvendig
plass, og batteridesignet er ytterligere forbedret slik at disse kan plasseres
enda nærmere bakken som åpner for bedre aerodynamikk og bedre kjøreegenskaper.

Morphoz kommer i to versjoner, en City og en kalt Travel.

Byversjonen er 4,40 meter lang og har en akselavstand på 2,73
meter, og har et 40 kWh batteri som lar den kjøre 400 kilometer.

Travel er langdistanseversjonen som er 4,80 meter lang med
en akselavstand på 2,93 meter, og den får i tillegg en batteripakke på 50 kWh. Det
vil si totalt 90 kWh, noe som gir den en rekkevidde på solide 700 kilometer.

Snu setet

På innsiden har Morphoz et spesielt ratt med en 10,2-tommers
skjerm i midten med viktig kjøreinformasjon, slik at resten av dashbordet kan
brukes til andre ting. Men det er også mulig å vise kjøreinfo der man normalt
finner instrumentpanelet, så dette er opp til personen bak rattet.

Mens føreren hele tiden sitter forover, kan de andre være
interaktiv med hverandre under turen. Velges en Share-modus snues setene slik
at alle sitter vendt mot hverandre, noe som jo bør være hyggelig ‒ om man ikke har
kranglet da…

Morphoz er altså en framtidsvisjon, men flere av løsningene i
den vil komme i nye elektriske modeller fra Renault allerede til neste år. Hvilke
får vi bare vente og se.

Men vi kan allerede nå se mer av Renault Morphoz. Her er flere bilder av den:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter