Annonse
Hjem Elbiler Denne viser vei for kommende elbiler fra Renault

Denne viser vei for kommende elbiler fra Renault

Renault Zoe får selskap av nye helelektriske modeller i 2021. Og de kommer til å ligne på dette konseptet kalt Morphoz, iallfall litt.

Renault skal fokusere på fire ting når det lager elbiler i framtiden, og det er design, kunstig intelligens, nett-tilkobling og interiørets layout.

Disse fire punktene skal åpne opp for en rekke nye muligheter for av modellene.

Og konseptet Renault Morphoz viser hvordan de tenker rundt dette.

Den er satt sammen på den nye elbilplattformen CMF-EV, noe som åpner for en rekke konfigurasjoner rundt kraft, kapasitet og rekkevidde så vel som brukervalg og bagasjerom.

Saken fortsetter under Annonsen

Ifølge merket selv representerer Morphoz forandringene i teknologien, samfunnet, miljøet og hvordan mennesker oppfører seg, og har flere nøkkelelementer som representerer nye økosystemer som for eksempel bildeling.

Konseptet ser ut som en skikkelig framtidsvisjon, med sine spesielle utvendige linjer og enorme hjul. Dette er en crossover, og det er mulig å finne linjer både fra SUV, sedan og coupé hos denne.

Dette er altså en visjon for elbiler etter 2025, hvor bærekraft og fleksibilitet skal stå i førersetet.

Det er mye snakk om hva som skjer med brukte elbil-batterier når de har gjort jobben i bilen, og Renault har tidligere vist oss prosjekter som Advanced Battery Storage som skal bli det største stasjonære energilagringssystemet ved bruk av elbil-batterier i Europa, samt en båt kalt Black Swan som skal utstyres med brukte batterier.

Med Morphoz tenker de helt annerledes, og går heller for det som er kjent som V2G (Vehicle to Grid). Dette betyr at når bilen er plugget i laderen kan den gi strøm tilbake til kraftnettet, for eksempel til boligen. Altså en slags motsatt lading.

Batteriene brukt for langdistansekjøringen kan plukkes ut, og plasseres i ladestasjoner og brukes av andre elbiler eller andre kraftkilder til for eksempel å lade opp elsykler eller gi strøm til gatelysene.

Med et slikt system tror Renault at man ikke trenger digre batteripakker på for eksempel 90 kWh for alle elbilene, men at man faktisk kan dele på disse. De mener at en begrenset produksjon av batteriene vil være godt for karbonavtrykket og miljøet generelt.

Digital nøkkel

Morphoz er svært fleksibel med tanke på innredning, og det er også på grunn av bildelingen de tror kommer.

Ved å omplassere seter får man flere biler i en, og dermed trenger man ikke to eller tre biler bare for å dekke forskjellige behov.

Den er altså digital så det holder, og bruker mobilen som en digital nøkkel slik at det blir enkelt å dele på bilen.

Framtidens biler skal også kjøre av seg selv, og Morphoz er på nivå 3 som gjør at den kan kjøre av seg selv i mange situasjoner. Selv i manuell modus vil førerassistentene varsle om farer, og dermed bidra til å dempe antall trafikkulykker.

Kunst intelligens

Den er også smart for de på innsiden.

Kunstig intelligens (AI) åpner for en rekke interessante områder, og Morphoz vil for eksempel gjenkjenne føreren allerede før personen setter seg bak rattet. Det holder å vinke til bilen, så åpner dørene seg og bilen gjør seg klar for han eller henne.

Den store hjernen befinner seg i midtkonsollen, hvor det også er plass for mobilen som vil fungere som en slags hovedmaskin for interaktiviteten.

AI bruker sensorer og kameraer for å hjelpe til kjøring, og 5G og nett-tilkobling for å hjelpe til med andre oppgaver. AI kan for eksempel foreslå stopp på ruten som den tror er interessant, og infoen dukker selvsagt opp på en stor skjerm.

Selvsagt skiller bilen mellom passasjerenes mobiler, og hver eneste kan dermed spille sin egen musikk, se egne serier eller spille spill mot hverandre.

AI venter heller ikke til noen stiller den et spørsmål, men kan foreslå ting på egen hånd.

Laaaang rekkevidde

Alt dette er vel og bra, men det høres vitterlig ut som noe vi må vente noen år på. Da er det kanskje mer spennende med det elektriske drivverket, som baserer seg på den nye CMF-EV-plattformen som elbilene framover skal basere seg på.

Arkitekturen åpner for stor akselavstand og dermed mer innvendig plass, og batteridesignet er ytterligere forbedret slik at disse kan plasseres enda nærmere bakken som åpner for bedre aerodynamikk og bedre kjøreegenskaper.

Morphoz kommer i to versjoner, en City og en kalt Travel.

Byversjonen er 4,40 meter lang og har en akselavstand på 2,73 meter, og har et 40 kWh batteri som lar den kjøre 400 kilometer.

Travel er langdistanseversjonen som er 4,80 meter lang med en akselavstand på 2,93 meter, og den får i tillegg en batteripakke på 50 kWh. Det vil si totalt 90 kWh, noe som gir den en rekkevidde på solide 700 kilometer.

Snu setet

På innsiden har Morphoz et spesielt ratt med en 10,2-tommers skjerm i midten med viktig kjøreinformasjon, slik at resten av dashbordet kan brukes til andre ting. Men det er også mulig å vise kjøreinfo der man normalt finner instrumentpanelet, så dette er opp til personen bak rattet.

Mens føreren hele tiden sitter forover, kan de andre være interaktiv med hverandre under turen. Velges en Share-modus snues setene slik at alle sitter vendt mot hverandre, noe som jo bør være hyggelig ‒ om man ikke har kranglet da…

Morphoz er altså en framtidsvisjon, men flere av løsningene i den vil komme i nye elektriske modeller fra Renault allerede til neste år. Hvilke får vi bare vente og se.

Men vi kan allerede nå se mer av Renault Morphoz. Her er flere bilder av den:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker