Full gass rundt e-tron

Audi e-tron er Norges mest solgte bil for andre måneden på rad, og det er solgt nesten dobbelt så mange slike som Norges nest mest populære modell etter årets første to måneder.


I fjor ble det aldri spennende rundt kampen om å bli Norges
mest populære bil. I mars, rett før kvartalsrapporteringen til Tesla, dunket Model
3 til med en soleklar ny historisk månedsrekord på 5.315 biler.

Det var knock-out, og ingen modeller kom i nærheten av Model
3 utover året.

Men det er et nytt år og nye tider, og det merker spesielt
Tesla.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at i februar
i år ble det kun registrert 83 biler fra det amerikanske elbilmerke, og totalt
etter årets to første måneder er det registrert 277 Tesla-biler i Norge.

Det sender merket helt ned på 17. plass på oversikten til
OFV, så får vi se om de slår tilbake i «gull-måneden» mars. For merket som
kjempet om å bli årets mest solgte i fjor trenger åpenbart et comeback nå.

Et slikt som Audi nå gjennomfører.

Det tyske premiums-merke har lagt bak seg en svært tung periode,
for nye målekrav og innfasingen av målemetoden WLTP gjorde sitt til at Audi måtte
ta stående telling i 2018.

Problemet var at de rett og slett ikke hadde nok typegodkjente
biler på lager, og da kan man jo heller ikke selge mange biler.

Men det er nå en tilbakelagt fase, for i tillegg til at
modellene igjen er godkjente har de introdusert sin første elbilmodell. Like
godt fire forskjellige versjoner av denne.

Audi e-tron kom under første halvdel av 2019, men så dukket det opp problemer som igjen førte til at leveransene stoppet opp.

Likevel avsluttet modellen året som Norges 4. mest populære bil
med 5.377 registreringer.

Men nå er alle problemene løst, og Audi Norge har biler på
lager. Det gir et voldsomt utslag på salgsstatistikken.

Allerede i januar koblet e-tron et grep med 902 biler, og hver
9. bil som ble registrert den måneden var en e-tron.

Denne farten har også holdt seg ut februar, hvor det ble registrert hele 1.171 e-troner.

Totalt står dermed den tyske elbilen med 2.073 biler øverst på listen til OFV, hvor Volkswagen Golf er nummer to med 1.271 biler og Nissan Leaf nummer tre med 850 biler så langt i 2020.

Etter årets to første måneder er Volkswagen Norges mest solgte
merke med 2.306, men de pustes i nakken av Audi med 2.242 registreringer.

– Det er naturligvis veldig gøy at vi fortsatt opplever den
enorme etterspørsel etter Audi e-tron, og at vi er så tett på å være Norges
største bilmerke. Det er en milepæl for oss, sier Elin Sinervo, Direktør for
Audi Norge i Harald A. Møller.

‒ I tillegg er det svært gledelig at e-tron for andre måned
på rad er Norges mest solgte bil, og at vi kan imøtekomme etterspørselen med
produksjonskapasiteten. Vi har både ferdig produserte biler klare for rask
levering, samtidig som vi har sikret et solid volum og produksjonsplasser.

Og det er ingen grunn til å tro at salget kollapser, for
Audi kan snart kjøre på med fire versjoner av e-tron.

Lanseringsversjonen var e-tron 55, og mot slutten av
fjoråret kom også den rimeligere e-tron 50.

I november lanserte også Audi e-tron Sportback, og denne er
snart klar for Norge.

På toppen kommer e-tron S og e-tron Sportback S med tre elmotorer til sommeren. Her er sistnevnte:

– Vi selger omtrent like mange e-tron 50 som e-tron 55. Vi
ser dessuten at Sportback utgavene, som kommer til Norge i april, også er svært
ettertraktede.

‒ I januar og februar har vi levert ut e-tron 50 i store
volumer, og vi ser både i statistikker og på veien at e-tron gleder mange. I
tillegg gleder vi oss veldig til å kunne tilby S-versjonen med tre motorer og
imponerende ytelser, sier Sinervo.

Audi Norge satte også en ny personlig rekord i februar, for aldri
tidligere har de levert ut så mange biler i løpet av en måned som de gjorde da ‒
1.243 biler.

Og med fire nye versjoner på gang så kan kanskje Audi gi konsern-kollegaene
Volkswagen kamp om å bli årets mest solgte merke i 2020.

Men det skal nok litt til, for Volkswagen svarer både med
sin første elbilmodell ID. 3 og en helt ny Golf i løpet av året.

Tesla Norge på sin side kan håpe på at Model Y kommer raskt
over til Norge, for en 17. plass er ikke mye å skryte av for merket som endte
som det nest mest populære merket i fjor.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter