En A-klasse med 365 hk

Brabus har kastet seg over den ferske Mercedes-AMG A 35,og det gjør den lille hissigproppen om til en kraftplugg.


Mens ABT fokuserer på Audi og andre medlemmer av
Volkswagen-gruppen, har Brabus blikket rettet mot Mercedes-familien som
inkluderer Smart.

Det tyske tuningsselskapet ligger ikke på latsiden, og har
den siste tiden vist fram en Brabus 800 basert på Mercedes-AMG GT 63 S og to fullblodsversjoner
av Mercedes G 63 AMG. Alle de tre Brabus-versjonene byr på 800 hestekrefter og
et dreiemoment på 1.000 Nm.

Dette blir selvsagt altfor vilt for en kompakt modell som Mercedes
A 35, som er minstemann i Mercedes-familien sammen med SUV-modellen GLA.

Stjernemerket kom med en ny generasjon av A-klassen i fjor, og
tyskerne hadde ikke spart på mye. På innsiden var til og med A 35 full av
teknologi, inkludert det nye multimediasystemet kalt MBUX.

De var faktisk så fornøyd med resultatet at de bestemte seg
for å lage en AMG-utgaven av den, og i fjor høst kunne de presentere tidenes minste
AMG-versjon, Mercedes-AMG A 35 4Matic.

Under panseret på denne befinner det seg en 2.0-liters
4-sylindret turbomotor med hele 306 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm. Kreftene
fordeles av en AMG Speedshift DCT 7G dual-clutch.

Pakken gjør at den lille hissigproppen sprinter fra 0 til
100 km/t på kjappe 4,7 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Men denne møter nå sin overmann.

Brabus har selvsagt fått med seg AMG-versjonen med firehjulsdrift, og bestemte seg åpenbart ganske raskt for å gjøre denne hakket råere.

Tuningsselskapet har utviklet to ytelsespakker til denne som
ikke skal gå utover den daglige kjørekomforten.

Den første heter PowerXtra og gir 43 ekstra hk og ytterligere
60 Nm, noe som gir et sluttresultat på 350 hk og 460 Nm.

Den andre pakken heter PowerXtra +, og med denne får AMG A
35 hele 365 hk ved 6.300 r/min.

Brabus byr også på noen spesielle girhendler i aluminium som
skal sørge for enda mer eksakte girskifter, og alt dette slår selvsagt ut for prestasjonene.

Den lille kraftpluggen sprinter opp til 100 km/t på 4,4
sekunder, mens toppfarten forbli på 250 km/t. Brabus gir nemlig en garanti på
tre år, og for å bevare motoren mest mulig har de latt toppfarten forbli den
samme som AMG-utgaven.

Men de nøyer seg naturligvis ikke kun med drivverket.

De har satt på ny frontspoiler, luftinntak, bakvinge på
taket og selvsagt noen nye hjul.

Felgene er på 19 tommer, mens dekkene, Pirelli P Zero, har
en profil på 235/35.

Og på toppen er det selvsagt mulig å bestille diverse
oppgraderinger på innsiden, inkludert skreddersydde seter og Brabus egne aluminiumpedaler.

Alt dette gjør altså den i utgangspunktet raske AMG A 35 til
litt av en racer, og jaggu ser den ikke litt skummel ut også.

Sjekk selv i denne bildeserien:

Les også:

Les mer om:

Nyheter