Noe spennende skjedde hos Toyota på begynnelsen av
1980-tallet. De hadde da fått god sving på bilsalget, ikke minst takket være
Corollaen, men ville også ta markedsandeler i det øvre prissjiktet. Det førte til et prosjekt som fikk kodenavnet F1, og nei det
var ikke et formel 1-prosjekt.
årene gikk, men sluttresultatet ble da også imponerende. Da de endelig hadde bilen ferdig i 1989 hadde den for lengst
vokst ut av Toyota-merket, og de valgte å kalle den for Lexus LS ‒ den aller første
premium-bilen fra Toyota. Navnet Lexus kan også misforståes slik som F1 kan. Mange
tror nok Lexus er en omskrivning av Luxus ‒ luksus. Men slik er det ikke. Toyota la veldig mye i dette nye merket, så da de skulle komme opp med en navn var det en stor greie. De satte bort oppgaven til et amerikansk selskap, som åpenbart
også var store fans av datidens store snakkis ‒ TV-serie Dynastiet. I den het en av karakterene Alexis (spilt av Joan Collins), men
det kunne de jo ikke kalle en bil. Så de skrev navnet litt om, og endte opp med
Lexus ‒ som jo også får oss til å tenke på luksus. Så to fluer i et smekk der,
altså.
de inntatt idrettsverden, de har restauranter, de driver med design og annen
kultur, og de er involvert i filmverden. Jakten på nye markeder har også ført de ut i det våte
elementet. Faktisk skjedde det allerede i 1997, og deretter produserte de båter
under Toyota Marine. Men ingenting kan sammenlignes med hva de nå har på gang, Lexus LY 650 ‒ en skikkelig luksus-yacht som ikke gjør skam på Lexus-navnet. Yachten følger Lexus Sport Yacht Concept, og oppmuntret av den strålende mottakelsen den fikk ønsket konserndirektør Shigeki Tomoyama å levere en «drømmelignende visjon av den luksuriøse livsstilen, hvor en Lexus-yacht gjør det mulig å ta Lexus’ mobilitet ut på vannet». Slik så 2017-konseptet ut:
Marquis-Larson Boat Group. Flere av detaljene rundt 42-foteren har også fulgt med til
65-foteren, som i meter strekker seg 19,96 meter i lengden og 5,72 meter i
bredden (19 fot). Det er noe ville greier Lexus har satt sammen her. Når man vet at det er en Lexus så er det faktisk mulig å spotte L-designet, selv om dette ikke på noen måter en våt versjon av bilene. Det går som ventet både i karbonfiber og glassfiber på utsiden,
en drøss med luksus på innsiden, og ‒ morsomt nok ‒ i Volvo-motorer. La oss sjekke ut selve yachten først, som har tre staterooms med soveplass til seks personer. Her er en video: Motoren kommer altså fra Volvo-gruppen, og LY 650 leveres
med twin Volvo Penta IPS-motorer som kommer i tre størrelser. Den minste byr på 2 ganger 1.050 hk, den i midten 2 ganger
1.200 hk og verstingversjonen med 2 ganger 1.350 hk. Det betyr altså at den sterkeste versjonen kommer med to
motorer på til sammen 2.700 hk, sterkere enn noen biler som finnes i dag. For de som går med planer om å kjøpe en ny yacht kan vi
opplyse at salgsstart er 30. oktober, og prisen er litt i overkant av 30
millioner kroner ‒ internasjonalt. Vi selv lurer selvsagt fælt på om Lexus åpner for at
journalister kan prøvekjøre denne. Viss ja, så erklærer vi oss herved som
interesserte. Vi prøver den gjerne neste sommer, og juli passer bra. Her er flere bilder av Lexus LY 650: Les også:
- Nå skal kobolt-utvinningen bli bærekraftig
- Denne terrengbilen har en toppfart på 280 km/t
- Trump til utslippskrig mot California