Eldre Audi e-tron 55 får lengre rekkevidde

Audi har klar en programvare-oppdatering for e-tron 55 som rettet mot de bilene som er produsert mellom september 2018 og til slutten av november 2019.


Alle skal med. Det tenker iallfall Audi, som snøt de første kjøperne av e-tron 55 for en viktig programvare-oppdatering da de lanserte den nye e-tron Sportback sent i 2019.

For på samme tid rullet de også ut en programvareoppdatering som økte rekkevidden for de nyproduserte Audi e-tron 55 quattro. I tillegg til enkelte komponentendringer, var optimalisert programvare den viktigste faktoren bak den økte rekkevidden som elbilen fikk.

Men bilene som allerede var shippet ut fra Brussel gikk altså glipp av alt dette, men Audi glemte heldigvis ikke av disse.

For nå melder det tyske merket at programvaren også blir tilgjengelig for de første bilene. Sammen med andre forbedringer, økes den utnyttbare kapasiteten til høyvoltbatteriet.

Audi e-tron 55 quattro som årsmodeller 2019 og 2020 og produsert i det aktuelle tidsrommet, kan etter oppdateringen utnytte 86 kWh av batteriets totale kapasitet på 95 kWh.

‒ Kontinuerlig forbedring av modellene våre er ikke noe som bare kommer nye Audi-eiere til gode, påpeker Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

‒ Vi er glade for at de første Audi e-tron-eierne nå kan få bilene sine forbedret ytterligere med ny programvare neste gang de besøker et av våre merkeverksteder.

Mer spesifikt gjelder oppdateringen for alle Audi e-tron 55-modeller som er bygget mellom midten av september 2018 (modellår 2019) og slutten av november 2019 (modellår 2020).

Oppdateringen som er gratis kan gjøres hos en Audi-forhandler i forbindelse med neste verkstedbesøk, opplyser Audi Norge.

Men en økning på rundt 5 prosent av utnyttelsen av batterikapasiteten og opptil 20 kilometer ekstra rekkevidde er ikke det eneste forbedringer ny programvare gir.

Den optimaliserer også bruken av den fremre elmotoren. Under normale kjøreforhold er det den bakre motoren som står for framdriften, men for å øke effektiviteten koples den fremre motoren nå nesten helt fra når den ikke er i bruk.

Dette åpner for å utnytte fordelene med en asynkronmotor mer effektivt, nemlig fri rotasjon uten elektriske tap når motoren ikke har spenning.

I tillegg gir oppdateringen også bedre termiske ytelser.

«Det avanserte og fleksible systemet med fire separate kretser, regulerer etter oppdateringen temperaturen til høyvoltkomponentene mer effektivt. Endringer i kontrollsystemet har gjort det mulig å redusere volumstrømmene i kjølekretsene, noe som reduserer energibruken», forklarer Audi.

Dette kjølesystemet har en rekke viktige oppgaver, og legger grunnlaget for rask DC-lading, langt batteriliv og konsistente kjøreytelser også ved høye belastninger.

Oppdateringen er viktig for svært mange nordmenn, for Audi e-tron var ikke snauere enn at den ble Norges mest solgte nybil i 2020. Det er nå registrert over 20.000 e-tron her i Norge.

Produksjonen av Audis første helelektriske modell startet på slutten av 2018, og i vår passerte salgstallene 100.000.

‒ Vi ser at Audi e-tron allerede fra lansering bidro til et begynnende gjennombrudd for fullelektriske biler også i Distrikts-Norge. Med Q4 e-tron i porteføljen vår ser vi nå at enda flere kan velge en ren elbil også utenfor storbyene, sier Sinervo. 

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter