Med litt planlegging bør elbilistene kunne unngå de verste ladekøene. Her lades en Hyundai Ioniq 5 N stille og fredelig på en Mer-stasjon. (Foto: Nybiltester)

Elbilferie? Ingen fare, Norge er i verdenstoppen på lading

Det er duket for en enda mer ladet sommerferie for elbilistene, for nå er det rundt 800.000 elbiler i Norge. Da er det greit å vite hvor og når det er potensielt stort trykk på laderne.


De fleste saktelader sine elbiler, men når man er på tur er det hurtiglading som gjelder. Og heldigvis har utbyggingen av slike stasjoner holdt tritt med antall nye elbiler, og bare i fjor kom det til 2.000 nye hurtigladere.

Det betyr at årets sommerferie bør gå ganske greit også for elbilistene, noe også Jørgen Elton Nilsen tror. Han er en ekspert på dette feltet, for dette er mannen bak den populære nordiske ladeappen Elton.

– Når vi ser på utviklingen fra i fjor sommer, tror vi det vil bli noe enklere å ferdes på norske veier med elbil i år sammenlignet med i fjor, sier Nilsen.

‒ Vi regner nå omtrent 87 biler per ladestasjon. Det betyr at vi har en av de beste ladeinfrastrukturene i verden – sett opp mot antall elbiler på veien.

Gjennom appen har de samlet tall om ladetrafikken i Norge, Sverige og flere europeiske land, og her kommer det en liten nedtur for sommerbilistene. Tallene viser at trykket øker på norske ladestasjoner gjennom sommermånedene.

– Vanligvis lader folk mest hjemme, men om sommeren snus dette på hodet, og mye mer av ladingen skjer langs veien. Basert på erfaringer fra i fjor, ser vi da at trykket på ladestasjonene øker jevnt og trutt fra starten av fellesferien og når en topp midt i juli, sier Nilsen.

De har altså analysert tallene, og Nilsen sier at det er lurt å ta visse forhåndsregler og planlegge turen litt.

Typiske utfartsdager, som den første dagen i fellesferien, vil trolig være trafikkerte dager også i år, med mye lading langs veiene.

 – Ladeinnsikten fra i fjor viser også at det er noen enkeltdager som har betydelig høyere trykk enn andre gjennom hele sommeren. Både fredager og søndager gjennom hele juli er toppdager, mens det ofte er høyere kapasitet på ladestasjonene tirsdager og onsdager, forklarer Nilsen.

Han spår at helgene i uke 28 og 29 vil være de mest kritiske ladehelgene under årets sommer.

 – Selv gjennom fellesferien ser vi at befolkningen følger arbeidsukene, og reiser i starten og slutten av helgene. Vil man unngå ladekøer, kan man prøve å legge reisen og ladingen til midt i uka, sier han.

Så hva er de mest trafikkerte strekningene?

Mange skal ifølge NHOs sommergallup på Norges-ferie i år, og Agder og Vestlandet er blant de mest populære feriedestinasjonene.

 – Det kan bety at noen av fjellovergangene og veiene sørover blir ekstra trafikkerte i perioder, sier Nilsen.

‒ De travleste ladestasjonene ligger typisk like før fjellovergangen fra øst til vest, som i Hemsedal og på Geilo. Der bør du enten belage deg på litt kø, eller sjekke kapasiteten i en lade-app i forkant.

 Videre blir selvsagt viktige utfartsårer, som E18 og E6 ut av Oslo hvor elbilene også er kastet ut av kollektivfeltet, særlig trafikkerte. Langs disse strekningene ligger noen av de travleste ladestasjonene i Norge.

 – Tenk over hvilken dag du reiser på de mest trafikkerte veiene. Og sjekk alternative ruter eller små avstikkere for å finne ladestasjoner med mindre trykk.

Elton minner også på at ting som vekt, vær og temperatur påvirker rekkevidden, så dette er viktig å tenke på om man planlegger lange turer. Og grunntipset er selvsagt å starte med et fulladet batteri.

Nilsen har sett en endring i ladekulturen til nordmenn, som nå er mer bevisst på å lade nær man kan, og ikke som tidligere når man må.

– Folk har blitt mye flinkere enn for bare to år siden. De fleste vet at man lader til 80 prosent, og ikke til 100 prosent, fordi de siste 20 prosentene tar vesentlig lenger tid. Samtidig kjører de færreste batteriene sine helt tomme før de stopper for å lade.

Han oppfordrer elbilistene om å være tålmodige i køen og tenke på andre.

 – Legg til rette for effektiv lading både for deg og de bak deg i køen. Ikke lad mer enn du må, ikke gå fra bilen din på stasjonen, men følg med på ladingen i appen, og flytt heller bilen når den er ferdig, sier Elton-sjefen.

‒ Vær tålmodig og hjelp hverandre. Husk at mange er ute på sin første ladesommer.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Forbruker