Det var vel få som hadde trodd at vi allerede i 2024 skulle nå punktet der selv Norsk elbilforening var fornøyd med antall ladeplasser. Men vi er altså der.
Da de nylig sjekket med sine medlemmer hvordan det står til med ladekøene, fikk de tilbakemelding om at stadig færre opplever slike. Generalsekretæren i Elbilforbundet er altså fornøyd.
– Nå ser vi effekten av den gode ladeutbyggingen i Norge. I dag har vi over 8.100 hurtigladere, og det betyr at vi holder tritt med elbilutviklingen og vel så det, sa nylig Christina Bu.
En del av æren skal Circle K ha, for de passerer nå 1.000 ladeplasser ‒ og har mål om kortbetaling på 400 av dem før sommeren tar av for alvor.
De 1.000 er fordelt på over på over 100 norske stasjoner, og de gir seg ikke. Den norske utbyggingen skal nemlig fortsette.
‒ 1.000 ladeplasser er en milepæl, sier Anders Kleve Svela, som leder ladesatsingen for Circle K i Norge.
‒ Vi har store planer for videre utrulling fram mot våren 2025. Totalt skal vi sette opp cirka 200 nye ladeplasser, og vi skal fortsette å fjerne de gamle 50 kW-ladere. I tiden framover er det kun egne Circle K-ladere som vil bli satt opp på våre stasjoner.
Det har kommet krav om kortlesere på nye ladestasjoner som settes opp, men Circle K sier at de jobber hardt for å få på plass kortterminaler også på eldre stasjoner før sommeren. Dette gjelder spesielt langs de mest trafikkerte strekningene.
‒ Nå ettermonterer vi kortlesere på eksisterende ladere i et rasende tempo. Nå før sommeren kan man betale med kort på nesten 400 av våre egne ladere, og vi gir oss ikke med ettermontering før man kan betale med kort på samtlige ladere, forteller Svela.
I tillegg til kortbetaling jobber de også med nye løsninger som forenkler ladeoperasjonen, og det inkluderer Autocharge, som ifølge ladeoperatøren er den letteste måten for kundene å starte lading.
‒ Har du først registrert deg for Autocharge i appen, så er det plug and play. Neste gang man skal lade er det bare å plugge inn laderen i bilen, og ladingen starter. Enklere kan det ikke gjøres, sier Svela.
‒ Fra før er det mulig å betale for lading på Circle K med Circle K Charge app, RFID-brikke, Elton ladeapp, Autocharge, Vipps, kort via egen nettside og Circle K firmakort. Med kortbetaling i tillegg til dette, skal det mye til å ikke finne en betalingsløsning som ikke passer til ethvert behov.
Men det er ikke bare Circle K som utvider ladetilbudet.
Lynlade-selskapet Ionity ble opprettet for å lage en motorvei med lynladere gjennom Europa, og flere av de store bilmerkene er med i denne satstingen.
I dag har Ionity 40 norske stasjoner med lynladere opp til 350kW, og de har ikke tenkt å stoppe der.
– Vi planlegger å ha totalt 50 ladestasjoner på plass innen seks måneder, sier nyutnevnt Country Manager for Skandinavia, Martin Risberg.
Ionity forklarer at de fleste av de nye stasjonene får 12 eller flere lynladere, så dette bør minske ladekøen ytterligere.
De har som flere andre ladeselskaper fått kritikk for sine ladepriser for de som ikke har avtaler, men nylig annonserte Ionity nye priser for såkalt ad-hoc-lading i 12 europeiske land.
Så for de uten abonnement gikk prisen ned fra 5,99 kroner til 5,40 kroner, og i tillegg er det nye to nye prisplaner som åpner for fleksible abonnementer som tar prisen helt ned til 3 kroner per kWh.
– Vi vet at skandinaver gjerne besøker sine naboland i sommerferien, og med vårt velutbygde ladenettverk med over 800 ladepunkt på tvers av de nordiske landene blir ruteplanleggingen en enkel affære, sier Risberg.
‒ Med våre nye og fleksible abonnement som kan bestilles når som helst, er det mye penger å spare, uten at det går på bekostning av ladetid eller bekvemmelighet.
Den opprinnelige planen til Ionity var altså en elektrisk motorvei gjennom Vest-Europa, og det har de klart. De er nå på plass i 24 land, inkludert Tyskland, Frankrike og Italia.
– Hvert land sine priser vises i appen og på Ionity sine nettsider. Ionitys nettverk består av 630 ladeparker med 3.800 ladepunkter, som ligger sentralt langs europeiske motorveier, og har en flerspråklig døgnåpen hotline for kundeservice som inkluderer norsk, legger Risberg til.
‒ Dette gjør at man slipper både rekkeviddeangst, og app- eller betalingsangst når man drar på elbilferie med Ionity.
Det har med andre ord aldri vært så enkelt å ta ferien i en elbil som sommeren 2024.
God tur, kjør pent og nyt gjerne utsikten når bilen lades!
Les også: