Volkswagen har allerede vist fram både en coupésedan og en stasjonsvogn av ID.7, og sistnevnte inkluderer også en GTX-utgave i tillegg til Pro. Men de har på gang mer, mye mer.
For de har også på gang Pro S-utgaver av de to modellene, og disse venter nok mange på. Her er det nemlig et større batteri på 86 kWh mot 77 kWh for standardutgavene, akkurat som de to GTX-utgavene. Det betyr enda mer rekkevidde.
Volkswagen hinter til rekkevidder opp mot 690 kilometer for Tourer Pro S, stasjonsvognen, og ID.7 Pro S bikker til og med 700 kilometer ‒ mer eksakt sier Volkswagen 709 kilometer. Så det er kanskje ikke rart mange venter på disse to.
Det siste tilskuddet er altså en såkalt fastback, en ID.7 GTX basert på coupésedanen. Dette blir Volkswagens sjette GTX-modell.
‒ Bilen kompletterer vår GTX-lineup, og bilen er et ypperlig alternativ til de som leter etter en romslig og sikker bil med svært effektiv forflytningshastighet, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller.
GTX befinner seg på den øverste hyllen til Volkswagen, og i tillegg til mye utstyr har også disse andre særpreg både innvendig og utvendig.
‒ Med det siste tilskuddet til ID.-familien kan kundene velge akkurat den ID.7-versjonen som passer de, både som fastback og som stasjonsvogn, sier Kværn.
ID.7 Tourer GTX ble vist fram allerede i mars, og søsteren har selvsagt mange av de samme løsningene. Den praktiske biten er selvsagt også på plass, og ID.7 GTX fastback har blant annet et bagasjerom på 532 liter mot Tourer GTX’s 605 liter.
Som nevnt er det et batteri på 86 kWh som gjelder for GTX-utgavene, og dette er koblet til en drivlinje som med to elmotorer som yter 250 kW/340 hestekrefter.
0-100 km/t går unna på 5,4 sekunder for den nye ID.7 GTX, opplyser Volkswagen. Stasjonsvognutgaven klarer denne øvelsen på 5,5 sekunder.
Rekkevidden for fastback-utgaven er oppgitt til 592 kilometer, mens ladingen kan gå unna med 200 kW som åpner for 10-80 prosent på 26 minutter. Og ja, forvarming av batteriet er selvsagt også på plass.
Utvendig skiller de to bilene seg ut med spesifikke GTX-kjennetegn som sorte høyglanslakkerte paneler, 20-tommers Skagen-felger og en front med IQ.Light LED matrix som vil være gjenkjennbart fra alle GTX-er på tvers av Volkswagens modellportefølje.
Se for øvrig flere bilder av den nye GTX-utgaven helt nederst.
På innsiden går betegnelsen igjen både i et GTX-spesifikk ratt og seter, hvor sistnevnte kombinerer komfort og sportslighet. Det er også røde kontrastsømmer, og Volkswagen sier at både taktrekk, tekstiler og tepper er i stor grad produsert av resirkulerte materialer.
At ID.7 er en gjennomtenkt modell viste blant annet en test gjennomført av det tyske bilforbundet ADAC, som allerede i fjor kåret det elektriske flaggskipet «Best in class» med en historisk høy toppscore innen sikkerhet, komfort og effekt.
- Vi vil åpne for bestilling av både ID.7 GTX fastback og ID.7 GTX stasjonsvogn i løpet av kort tid, noe vi naturligvis gleder oss veldig til, sier Sølve Kværn.
Her er flere bilder:
Les også: