Man skulle kanskje tro at Bobla var uslåelig når det kommer til antall, men den originale folkebilen har ingenting å stille opp med mot Golfen når det kommer til antall biler laget i Wolfsburg-anlegget.
Dette er hovedkvarteret til Volkswagen som i dag huser rundt 70.000 ansatte, og totalt har fabrikkens samlebånd spyttet ut formidable 48 millioner biler. Det gjør denne til intet mindre enn verdens mest produktive bilfabrikk.
Man skulle kanskje tro at Bobla hadde et greit overtak når det kommer til å være eneren i Wolfsburg, for denne folkebilen ble tross alt satt sammen fra 1945 til 1975. I løpet av den perioden trillet det ut 12 millioner eksemplarer av den litt snodige bilen, og det er jo et ganske så respektabelt antall.
Men den rekker ikke Golfen opp til skjermen, for med over 20 millioner er dette den klart mest produserte modellen i Wolfsburg-fabrikken. Men det er ikke bare denne de setter sammen der.
For i tillegg til flere Golf-varianter produseres også Touran og Tiguan i Wolfsburg, og snart er det familieøkning med den nye Tayron som skal settes i produksjon mot slutten av året.
Denne trioen skal jobbe hardt for å hente inn forspranget til Golfen, som selv om den har forsvunnet her i Norge fortsatt lever i beste velgående. 8. generasjon kom i 2020, mens e-Golfen på sin side er pensjonert til fordel for ID.3.
Wolfsburg og Volkswagen Golf er altså en ganske perfekt kombinasjon, noe de har vært i akkurat 50 år. Produksjonen startet nemlig våren 1974, og dette ble markert mandag.
‒ Golfen er mer enn bare en bil ‒ den er en kulthelt! Jeg er en absolutt fan av Golf, og har selv kjørt en i flere år, sa den kjente tyske politikeren Stephan Weil.
‒ For mange mennesker i Niedersachsen er Golf et stykke hjem og noe de kan identifisere seg med. Akkurat som Volkswagen Bobla var tidligere, har Golf vært et symbol på mobilitet og frihet i flere tiår.
Volkswagen-sjef Thomas Schäfer var selvsagt også på plass.
‒ Golf er kjernen i Volkswagen-merket og har stått for rimelig mobilitet på høyeste tekniske nivå i et halvt århundre, sa Schäfer, som også avslørte hvor mange Golfer det faktisk er laget.
‒ Det er tyskernes favorittbil, den har formet en hel generasjon, skapt en ny kjøretøyklasse og etablert seg som en internasjonal bestselger i over 70 land med mer enn 37 millioner solgte enheter. Vi elsker Golfen!
Selv om vi nå blir snytt for Golfen her i Norge, betyr ikke det at vi har sett det siste til modellen. Heller tvert om:
‒ Den elektriske æra-modellen vil beholde alle egenskapene til en ekte Golf når det gjelder design, innovasjon, høy nytte og kvalitet.
Så jepp, den skal altså komme som elbil.
Det betyr at folkebilen skal få leve videre selv i en elektrisk tid.
‒ For 50 år siden sto Golfen for en ny start og en ny begynnelse da Bobla-æraen tok slutt, i dag er den et symbol på kontinuitet, pålitelighet og innovasjon, sa Daniela Cavallo, leder av General and Group Works Council i Volkswagen AG.
‒ Som en født i Wolfsburg er det for meg også et symbol på hjemmet mitt i Niedersachsen. Ung eller gammel, håndverkere, tekniske arbeidere eller professorer – Golfen er en hit i alle samfunnslag og forener samfunnet på tvers av generasjoner.
Som det hør og bør var det også festmusikk signert fabrikkens eget Big Band, inkludert et medlem som også var med på å bygge den originale Volkswagen Golf I for 45 år siden.
Det svinger med andre ord fortsatt både av Golfen selv og produksjonen av den. Men så er heller ikke 50 år noen alder om man holder seg ung, verken for en bil eller en musiker!
Les også: