Som vi vet er ikke vinteren spesiell snill mot elbilenes rekkevidde. Kulde og krevende veiforhold må ta sin del av skylden, i tillegg til vinterdekk som ikke er like rullevennlige slik som mange av sommerdekkene laget spesielt for elbiler.
Men det vil ikke BMW ha noe av, for de har nemlig et elektrisk flaggskip som må fungere optimalt selv på vinteren ‒ BMW i7.
Nå er alle dekk som BMW tar i bruk spesielt designet for modellene de sitter på, selvsagt med krav både til kvalitet, ytelse og sikkerhet. Og det passer dekkgiganten Pirelli ganske bra.
De har nemlig en strategi som heter Perfect Fit, og her skal det utvikles dekk rettet spesifikt mot bilmodeller. Og dette har altså blitt enda viktigere med inntoget av elbiler, hvor rulleevnen også spiller inn når det kommer til rekkevidde.
Men for spesielt elbilglade nordmenn er det et problem at vinterdekkene ofte blir litt mer neglisjert, og grunnen er selvsagt at markedet er ganske mer marginalt når det kommer til slike dekk.
Det er også en utfordring med at vinterdekk er ganske annerledes enn de på sommerforhold, noe som gir høyere rullemotstand på grunn av dekkets sammensetninger og slitebanemønster designet for å gi grep på snødekt og våt kald asfalt.
BMW forklarer at rullemotstanden til et dekk beskriver kraften som kreves for rullende bevegelse, som direkte påvirker rekkevidden til et kjøretøy.
Det er dårlig nytt for et elektrisk flaggskip som BMW i7 for de langt i nord, for tyskerne er smertelig klar over at vi her i vinterkalde Norge nå har bikket 50.000 elbiler fra det bayerske merket. Så de har all grunn til å ta tak i denne utfordringen.
Ut av prosjektet mellom BMW og Pirelli har det kommet nye 20-tommers vinterdekk som skal kompensere for ulempene, og resultatet er noen Pirelli P Zero Winter 2 som drar rekkevidden ut med opptil 50 kilometer sammenlignet med et standard vinterdekk.
BMW sier at de teknologiske fremskrittene i Pirelli P Zero Winter 2 kan tilskrives betydelige gjennombrudd, spesielt innenfor områdene slitebanemønster og slitebanesammensetning.
‒ Dette samarbeidet mellom BMW og Pirelli representerer en betydelig milepæl innen dekkteknologi angående rekkevidde for vinterdekk, sier Mihiar Ayoubi, Senior Vice President Development Driving Pleasure i BMW Group.
‒ Vi er stolte av å samarbeide med Pirelli for å tilby kundene våre en eksepsjonell kjøreopplevelse som kombinerer det kjente høye nivået av snø og våt ytelse med en betydelig positiv innvirkning for våre helelektriske kjøretøy om vinteren. Disse dekkene eksemplifiserer vår forpliktelse til å presse på grensene for bilene våre i alle dimensjoner.
I tillegg til at dekkene til elbiler skal ha liten rullemotstand skal de også produseres bærekraftig, og Pirelli jobber i likhet med BMW hardt med å CO2-avtrykket rundt produksjonen. Så ja, dekkene blir også grønnere i takt med at de ruller enda mer effektivt.
Når det gjelder det nye vinterdekket P Zero Winter 2 blir dette tilgjengelig for BMW i7 fra august, og målet er å rulle ut denne nye teknologien også for andre fremtidige BMW-modeller.
Mer spesifikt skal det starte med den nye BMW X3 over sommeren.
Men først ut er altså BMW i7, og slik ser den bilen ut:
Les også: