Det er over 600.000 elbiler med norske skilt, og mer enn hver sjette bil på veiene er nå helelektrisk. Det merker man ikke minst på populære ladere under store utfartshelger.
En slik står nå for dør, for det nærmer seg nå vinterferie. Og for alles del er det beste at hurtigladingen går så strømlinjet som mulig.
-->
De fleste elbilistene vet hva som må til når elbilene skal hurtiglades, nemlig ladeapper. Men her er det et par feller som er veldig lett å overse. Nemlig utdaterte betalingskort og utdaterte apper.
– Mitt beste tips er å sjekke at betalingskortet du har registrert fortsatt virker, og at ikke ladeselskapet har fått ny app, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Det er lett å glemme, for i hverdagen lader mange bilen hjemme. Disse hurtiglader sjeldent, men skal man ut på langtur må man også ta høyde for en ladeøkt med hurtigladeren.
– Vi har etter hvert fått et godt utbygd hurtig- og lynladenettverk i Norge, så det er ikke så verst mange ladere, særlig langs hovedveiene, sier Berge.
Men stadig flere elbiler ute på veiene gir et enda større trykk på hurtigladerne spesielt på viktige knutepunkt, og det er all grunn til å ta høyde for kø på disse under for eksempel vinterferien.
Elbilforeningen sier at det ikke er smart å kjøre bilen nesten tom for strøm før de kommer til laderen.
– Er det fullt på nærmeste lader, er det lurt å ha nok rekkevidde til å kjøre til neste, så lad når du kan, ikke vent til du må, råder Berge.
– Last gjerne navigasjonsapper som er åpne, slik som for eksempel ElbilAppen fra Elbilforeningen. Der finner du ladere i nærheten, legger hun til.
Det er også greit å minne om at elbilene mister mye rekkevidde under norske vinterforhold i forhold til WLTP-rekkevidden, og NAFs tester av nye elbiler har vist at disse i snitt mister rundt en fjerdedel av denne.
Det betyr at om en elbil har en WLTP-rekkevidde på 400 kilometer, er det greit å ta høyde for at den kun ruller 300 kilometer under krevende vinterforhold.
Berge sier at det er lurt å lade elbilen fram til avreise, for da kan du få litt mer ut av den.
– Om du lader fram til turens start, er batteriet driftsvarmt og bilen går lenger enn om batteriet er kaldt.
– Hvis du også har mulighet til å forvarme kupeen mens bilen er koblet til ladeboksen, slipper batteriet å stjele rekkevidde til oppvarming, sier Unni Berge.
Så husk å sjekke at betalingskortet som ligger i appen fortsatt er aktivt, og at appen selv er oppdatert. Da går vinterferie-utfarten bedre både for deg og alle andre som venter på ladestasjonen.
PS! Regjeringen har kommet med krav om at hurtigladerne også må ha kortbetaling eller kontaktløs betaling slik som bensinstasjonene, men dette er kun for alle nye ladepunkter fra og med 2023.
Les også: