Det er over 600.000 elbiler med norske skilt, og mer enn hver sjette bil på veiene er nå helelektrisk. Det merker man ikke minst på populære ladere under store utfartshelger. En slik står nå for dør, for det nærmer seg nå vinterferie. Og for alles del er det beste at hurtigladingen går så strømlinjet som mulig. De fleste elbilistene vet hva som må til når elbilene skal hurtiglades, nemlig ladeapper. Men her er det et par feller som er veldig lett å overse. Nemlig utdaterte betalingskort og utdaterte apper. – Mitt beste tips er å sjekke at betalingskortet du har registrert fortsatt virker, og at ikke ladeselskapet har fått ny app, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening. Det er lett å glemme, for i hverdagen lader mange bilen hjemme. Disse hurtiglader sjeldent, men skal man ut på langtur må man også ta høyde for en ladeøkt med hurtigladeren. – Vi har etter hvert fått et godt utbygd hurtig- og lynladenettverk i Norge, så det er ikke så verst mange ladere, særlig langs hovedveiene, sier Berge. Men stadig flere elbiler ute på veiene gir et enda større trykk på hurtigladerne spesielt på viktige knutepunkt, og det er all grunn til å ta høyde for kø på disse under for eksempel vinterferien. Elbilforeningen sier at det ikke er smart å kjøre bilen nesten tom for strøm før de kommer til laderen. – Er det fullt på nærmeste lader, er det lurt å ha nok rekkevidde til å kjøre til neste, så lad når du kan, ikke vent til du må, råder Berge.
