Rekkevidden for nye elbiler blir stadig bedre, men den praktiske rekkevidden skiller seg normalt fra den oppgitte WLTP-rekkevidden. (Foto: NAF)

Nå nærmer snittrekkevidden for elbiler seg 500 kilometer

For de 29 nye elbilene NAF hadde med seg under sin vintertest lander snittet til rekkevidden på 475 kilometer. Det er dog et stort men.


‒ Nå kommer elbilene med rekkevidden folk flest vil ha – men på vinterstid må du ta tallet med en klype salt, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Den aller lengste rekkevidden NAF har oppnådd under sine tester av nye elbiler lyder på 655 kilometer. Rekordhaveren er en 2021-utgave av Tesla Model 3 Long Range AWD, som har en WLTP-rekkevidde på 614 kilometer. Den bilen klarte 515 kilometer under vintertesten.

Bilen med lengst oppgitt WLTP-rekkevidde er Mercedes EQS 580 4Matic, som ifølge WLTP-tallet skal rulle 645 kilometer. Det var den dog ikke i nærheten av under NAF-testen, og ga seg etter 596 kilometer på sommerføre. Under vintertesten rullet denne 513 kilometer før den var tom før strøm.

Fire av modellene som er testet har en WLTP-rekkevidde på over 600 kilometer, mens ytterligere sju har over 500 kilometer. I tillegg er det testet to andre versjoner av Model 3, en som har over 600 kilometer og en som har over 500 kilometer.

Og tendensen er klar. Nye elbiler får stadig mer rekkevidde.

Det viste også NAFs nye vintertest gjennomført for et par uker siden, for snittet for de 29 nye elbilene på startstreken lød på 475 kilometer med rekkevidde.

‒ Dette er elbiler som på papiret har den rekkevidden folk etterspør, sier Braadland.

Men:

‒ Folk må ikke se seg blinde på den offisielle rekkevidde.

For testen viste at i snitt mistet elbilene 24 prosent rekkevidde under vinterlige forhold, noen litt mer enn dette og noen litt mindre.

‒ For en bil med 400 kilometer offisiell rekkevidde får du kun 300 kilometer om vinteren, påpeker Braadland.

NAF har selv sjekket hvor mye folk som i dag kjører en diesel- eller bensinbil forventer av rekkevidde til elbilen. Eller, de har fått Norstat til å sjekke dette, og rundt 40 prosent vil ha en elbil som ruller minst 400 kilometer. Rundt 1 av 4 opplyser at de vil ha 500 kilometer med rekkevidde.

‒ Det er nå et godt utvalg elbiler som innfrir på rekkevidde, sier Braadland.

‒ Andre egenskaper kan være vel så viktig i hverdagen, men tallet for rekkevidde er ofte det som fremheves i bilannonsene og er noe folk ser etter.

NAF har flere ganger etterspurt bedre og ærligere info rundt rekkevidden.

‒ Det annonseres med lekre bilder av elbiler på snø og en offisiell rekkevidde på 400 kilometer. Det er bare halve sannheten, når den reelle rekkevidden om vinteren fort er 100 kilometer kortere, sier Braadland.

For det som også kommer fram av undersøkelsen til Norstat er at veldig mange er skuffet over rekkevidden til elbilen. Rundt 40 prosent av de rundt 1.000 elbilistene Norstat spurte er nettopp det.

‒ Det finnes ingen offisiell målemetode for vinterrekkevidde. De siste tre årene har NAF kjørt nærmere 100 biler tomme for strøm for å teste den maksimale rekkevidden når det er kaldt. Disse tallene ligger åpent ute for alle som vil bruke dem, sier Braadland.

NAF mener at det nå er på tide at bilmerkene opplyser om realistisk vinterrekkevidde.

‒ Fra forbrukernes ståsted er dette uholdbart. Norge er Europas elbil-land nummer én, og fram mot 2030 skal det selges én million nye elbiler. Når ikke bransjen selv er åpen om disse tallene, bør myndighetene sette krav om bedre informasjon om vinterrekkevidde, sier Thor Egil Braadland.

Rekkevidden for nye elbiler blir stadig bedre, men den praktiske rekkevidden skiller seg normalt fra den oppgitte WLTP-rekkevidden. (Foto: NAF)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter