Mercedes viser fram den nye eSprinter som etter planen skal komme mot slutten av året. (Fotos: Mercedes)

Mercedes viser fram ny eSprinter

Ny Mercedes eSprinter forventes lansert mot slutten av året.


Mercedes er allerede i gang med sin elektriske offensiv også på blant nyttekjøretøyene, og kan lokke med biler som eVito, eVito Tourer og EQV som også er tilgjengelig som varebil. Men de har selvsagt ikke tenkt å stoppe der.

Sprinter er en velkjent varebil som kom allerede i 1995, og erstattet T1 som hadde vært en trofast arbeidshest helt siden 1977. Sprinter er nå oppe i 3. generasjon som var på plass i 2018, og samme år annonserte stjernetegnet også en elektrisk versjon av denne.

Denne kalt eSprinter var på plass året etter, men allerede nå nærmer eSprinter versjon 2.0 seg. Og denne skal også til Norge.

Dette er en helt ny bil som koster 350 millioner euro. Nei, det er selvsagt ikke prisen på selve bilen, men det er summen som Mercedes har lagt ned i utviklingen ‒ hvor rundt 50 millioner euro skal investeres i de tre anleggene i Charleston, Düsseldorf og Ludwigsfelde for å tilpasse produksjonen.

Alt dette gir en masse nye tekniske nyvinninger, og plattformen er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler. Mercedes forklarer at dette åpner for mye frihet i utvikling og design av ulike ombygginger og påbygg som tidligere kun var kjent fra den konvensjonelle Sprinter.

Dette åpner for en rekke varianter både når det kommer til størrelse, karosseri og batteristørrelser, og som med de fleste elbilene er batteriet montert lengst mulig mot bakken for å sikre gode kjøreegenskaper.

‒ Med nye eSprinter viser vi tidenes mest allsidige og effektive elektriske varebil fra Mercedes-Benz noensinne, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.

‒ Her kan vi glede oss over en elektrisk varebil som kan skreddersys til mange av våre kunders ønsker, og som i tillegg leverer klasseledende rekkevidde.

Sent i fjor testet Mercedes rekkevidden på en prototype, og da imponerte den stort og rullet nærmere 500 kilometer. Men så langt forventer ikke tyskerne at produksjonsutgavene ruller i henhold til WLTP-rekkevidden.

Den nye elektriske varebilen er fortsatt et lite stykke unna, så de eksakte tallene foreligger ikke ennå. Men Mercedes sier at varebilene med det store 113 kWh batteriet åpner for 400 kilometer, og det går ganske greit unna når det må lades. Her er makseffekten på 115 kW, noe som betyr 10 til 80 prosent lading på rundt 42 minutter for 113 kWh-batteriet.

Mercedes byr også på to andre størrelser, 56 kWh og 81 kWh, og batteriene som er fri for kobolt og nikkel har aktiv termisk styring som skal sikre maksimal effektivitet.

Når det gjelder effekt. Mercedes sier at eSprinter blir tilgjengelig med to forskjellige motorer, den minste på 100 kW og den største på 150 kW. Det er rundt 200 hestekrefter.

Som med de andre bilene Mercedes nå tilbyr kommer også den nye eSprinter med MBUX og Mercedes me, så denne skal ikke stå tilbake når det kommer til digitalisering og nye løsninger.

Varebilen får også Electric Intelligence, en del an navigasjonen som for eksempel viser gjeldende rekkevidde i sanntid avhengig av den aktuelle trafikksituasjonen og rutens topografi.

Nye eSprinter byr også på talekommandoer gjennom «Hey Mercedes»-stemmekontrollassistenten, og har ifølge Mercedes andre omfattende personaliseringsmuligheter.

Den helelektriske varebilen som har maksimal totalvekt på inntil 4,25 tonn og tilhengerlast på opptil 2.000 kilo er fortsatt litt unna, og nye eSprinter har forventet lansering i slutten av 2023.

Her er bilder av nye Mercedes eSprinter, og disse inkluderer også en versjon med et lasteplan.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter