Det er all grunn til å ha store forventinger til elbilmerket Rivian, og ikke bare fordi de har to spennende modeller på gang ‒ en SUV og en pickup. Men også fordi planene åpenbart er så gode at store selskaper mer enn gjerne dytter millioner av kroner inn i merket.
Snøballen begynte å rulle skikkelig i februar i fjor, og det var intet mindre enn av verdens aller største selskap som åpnet ballet. Amazon klinket til med 700 millioner dollar.
-->
De fikk raskt selskap av Ford, som la inn 500 millioner dollar. Bil- og deleselskapet Cox Automotive fulgte opp 350 millioner dollar, og i desember stengte Rivian investeringsrunden etter å ha nådd 1,3 milliarder dollar.
Men de var ikke ferdige.
De ba T. Rowe Price kjøre en ny runde, og nå setter de sluttstrek for den. Her har Amazon helt litt mer midler inn, sammen med en rekke andre selskaper. Totalt har de fått inn 2,5 milliarder dollar, noe som i skrivende stund er over 23 milliarder kroner.
‒ Vi er glade for å fortsette denne reisen med Rivians innovative og talentfulle team. De forbereder seg nå på å levere sine banebrytende produkter som hjelper i et skifte mot en karbonnøytral planet, sier Joe Fath, porteføljeforvalter for T. Rowe Price Growth Stock Fund.
Rivians grunnlegger og administrerende direktør RJ Scaringe klager selvsagt ikke.
‒ Vi har fokus på lanseringen av R1T, R1S og Amazon. Disse tre skal lanseres i 2021, og nå jobber teamene hardt for å sikre at våre biler, forsyningskjede og produksjonssystemer er klare for en robust oppjustering av produksjonen. Vi er takknemlige for den sterke investorstøtten som hjelper oss med å fokusere på å lage produktene, sier Scaringe.
Det er kanskje ikke så rart at investorene strømmer til Rivian, som i tillegg til SUV-modellen R1S og pickup-modellen R1T også skal lage leveringsbiler til Amazon.
Elbilene med de største batteriene får over 650 kilometer rekkevidde og kommer med en masse ny teknologi, og er også sterke som bjørner. De får drivverk som huser 750 hestekrefter og 3.500 Nm med dreiemoment på hvert hjul, får firehjulstrekk og en solid bakkeklaring, Det skal altså svært mye til før en Rivian må strekke våpen, selv i det tøffeste terreng. Ja, nevnte vi at den snur på den berømte 5-øringen?
Rivian har utviklet en skateboard-plattform som skal spytte ut nye modeller, og både R1T og R1S deler det meste foruten at de er to forskjellige biltyper.
0-100 km/t? Jo, rundt 3,3 sekunder, og begge kommer også med tre tilgjengelige batteripakker.
For SUV-modellen betyr dette en pakke på 105 kWh med en rekkevidde på minst 386 kilometer, en pakke på 135 kWh med en rekkevidde på minst 500 kilometer, og langdistansepakken med et gedigent batteri på 180 kWh som skal rulle minst 660 kilometer før ladekabelen må fram.
Og med ferske 23 milliarder kroner på kontoen skal det iallfall ikke stå på midlene når det kommer til utviklingen av bilene, som faktisk mer enn 100.000 allerede har reservert.