Annonse
Hjem Elbiler Rivian snur på femøringen

Rivian snur på femøringen

Du har aldri sett en bil som snur slik Rivian gjør, det kan vi garantere. Se video.

Det er mange nye bilmerker som kan skilte med imponerende elektriske prototyper, men det er ikke mange som har skapt like stor interesse som Rivian ‒ spesielt på hjemmebane i USA.

Merket utvikler nemlig to hyperaktuelle modeller for det markedet, nemlig en SUV og en pickup.

Reaksjonen har ikke latt vente på seg, og Rivian har dratt inn en rekke nye investorer ‒ inkludert bilmerket Ford og nettgigantene Amazon. Bare i fjor dro de inn rundt 10 milliarder kroner i nye midler.

Pengene skal blant annet brukes til å sette opp en plattform de to modellene skal lages på, en de har kalt for skateboard med en slags flat bunn.

Saken fortsetter under Annonsen

Interessen er da også nesten på det som Tesla opplevde da de begynte å få sving på produksjonen, og så langt har over 100.000 bestilt seg en Rivian. Leveringene av disse skal etter planen starte i 2021.

De to modellene er kalt R1S og R1T, hvor førstnevnte står for Riavians første SUV og den andre for Rivians første Truck.

Produsenten har selv døpt disse bilene for «Adventure Vehicles», et begrep de til og med har varemerket.

Dette er altså elektriske terrengbiler med ganske så ville bakkeklaringer, og med elektriske rekkevidder som skal være langt over 600 kilometer for de med størst batteripakke.

De har også elmotorer på hvert av hjulene, og de sterkeste byr på mer enn 700 hestekrefter med et ellevilt dreiemoment på 1.120 Nm.

Det bør altså ikke være mye som stopper en Rivian, men skulle det mot alle odds dukke opp en hindring den ikke klarer å forsere så er heller ikke det noe problem.

Den snur nemlig på den berømte femøringen.

De som er altfor unge til å skjønne hva det betyr, kan vi si at den snur som en stridsvogn som kan kjøre det ene beltet framover og den andre bakover.

Bilene kan altså snu seg rundt sin egen akse, og det hele ser ganske så latterlig ‒ og imponerende ‒ ut.

Og vi begynner å skjønne hvorfor Ford har bladd opp nærmere fem milliarder for å komme seg inn i disse.

For hvem vil vel ikke ha en slik bil?

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,647FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker