El-satsing senket CO2-utslippet med 20 prosent

Bilprodusentene har nå et kappløp for å komme under nye strenge CO2-krav satt av EU, og en tidligere versting, Audi, kan takke sin nye elbil e-tron for at de nå ligger usedvanlig godt an.


I 2015 skjedde det to store ting angående CO2-utslippet til bilene.

For det første ble en stor dieselskandale avdekt, hvor flere bilmerker hadde installert teknologi som gjorde at motoren slapp ut mye mindre CO2 når disse var satt i testmodus. De jukset altså med det reelle utslippstallet.

Og for det andre skrudde EU til CO2-skruen ytterligere, og innførte et nytt tak på 130 gram CO2 per kilometer for produsentenes bilpark.

Denne grensen går i år ned til 95 g/km, noe som tilsvarer et forbruk på 0,41 l/mil for bensinbilene og 0,36 l/mil for dieselbilene.

EU åpner også for at bilprodusentene kan danne grupper, og snittet blir dermed kalkulert ut fra medlemmene i disse. Og en ting som er med på å forklare hvorfor elbilprodusentene nå er bestevenner med Norge, er at gamlelandet nå er inkludert i EU-utslippet.

En ting som forklarer den voldsomme satsingen på ladehybrider som ruller over 50 km på elektrisk kraft finner vi også i EU, for i år teller disse som 1,67 biler i regnskapet og til neste år 1,33. 10 slike ladehybrider teller altså som 16,7 biler.

Det er også egne regler for produsenter som ikke lager mer enn 300.000 biler, og de med maksimalt 1.000 nybiler i året trenger ikke å bry seg om CO2-grensen i det hele tatt.

EU har også lagt inn et punkt rundt ny øko-teknologi som ikke kan måles i sparte CO2-utslipp, og her er det mulig for produsentene å få et trekk på maksimalt 7 gram med CO2 per kjørte kilometer.

For de som ikke skjerper seg kan det potensielt bli dyrt, for EU har bestemt seg for å gi 95 euro i bot for hvert gram CO2 som overstiger denne grensen. Med et utslipp på 130 gram vil det altså fort bli svindyrt.

«Gamle» Audi hadde slitt voldsomt med den nye grensen, for samlet sett hadde Volkswagen-gruppen et utslipp på 124 g/km i 2019. Og Audi med sine store, sterke og tunge biler var selvsagt en av grunnen til dette høye snittet. Den beste produsenten i 2019 var Toyota/Mazda som klokket inn til 108 g/km.

Det tallet knuste Audi i 2020.

Audi fikk tildelt grensen på 105,6 g/km i 2020, men takket være elbilmodellen e-tron og nye hybrider og effektive motorer klarte Audi å kutte utslippet med rundt 20 prosent i fjor.

Elbilen e-tron ble som kjent Norges mest solgte bil i fjor med, men også andre ladbare hybrider med e-tron-navnet solgte bra. Dette gjorde sitt at snittet av de 585.000 bilene Audi registrerte i de 28 landene i EU og Island/Norge endte på 101,5 g/km.

Og det tallet vil stupe i årene framover.

Audi skal lansere rundt 30 elektrifiserte modeller inn mot 2025, og hele 25 av disse skal være helt elektriske. Det kommer altså en flom av elbiler fra de fire ringene i årene som kommer.

Også hovedmerket i Volkswagen-gruppen overleverte i forhold til CO2-målet i fjor, og Volkswagen som her i Norge registrerte hele 2.300 nye ID.3 bare i desember endte på 92 g/km. Dette er en nedgang på hele 22 prosent fra året før hvor de endte på 119 g/km, og langt under grensen på 97 g/km som de hadde fått i 2020.

Volkswagen har selv regnet litt på dette, og funnet ut at utslippet var hele 6 millioner gram CO2 mindre enn kravet. De har i likhet med Audi en voldsom elbilplan, og skal komme med 20 nye helelektriske biler innen 2025.

Volkswagen registrerte for øvrig 56.500 ID.3 i fjor, inkludert knappe 8.000 her i Norge. Og slike biler har som kjent 0 g/km CO2.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter