Racerbanen med den berømte korketrekkeren har virkelig vært i søkelyset den siste uken.
Først kom meldingene om at en Tesla Model S Plaid hadde satt ny elbil-rekord rundt banen. Dette var dog alt annet enn en original utgave, for det var tuningselskapet Unplugged Performance som sto bak denne.
-->
Så her snakker vi altså om en langt mer racerbilspekket Plaid med blant annet en diger vinge bak, men den klarte uansett runden på 1;28,2 minutt ‒ blant annet raskere enn en Porsche 911 GT2 RS. Så ja, det er svært, svært, imponerende.
Dette var også like bak runderekorden til spinnville McLaren Senna. Den tidligere banerekorden, må vi legge til.
For et annet amerikanske merke, Czinger, har også luftet sitt kommende monster rundt den samme banen. Og denne i original stand og med originale dekk.
Du har muligens ikke hørt om Czinger, for dette er et ganske nytt hyperbil-merke som fortsatt ikke har kommet med sin første bil. Mannen bak merket er Kevin Czinger, som blant annet designet sportsbilen kalt Divergent Blade for noen år siden.
Modellen Czinger 21C skal produseres i Los Angeles, og kommer kun i 80 utgaver. Og det blir garantert kamp om disse.
For sjekk dette:
1.240 kilo. 1.250 hestekrefter. Firehjulstrekk. 11.000 r/min. 0-100 km/t på 1,9 sekunder. 0-300 km/t på 8,5 sekunder. 0-400 km/t på 21,3 sekunder. 615 kg marktrykk ved 161 km/t. 2.500 kg marktrykk ved 322 km/t.
At alt dette fungerer i praksis har de nå bevist rundt Laguna Seca.
Dette er en av de mest kjente banene i verden, og signaturen er en krevende korketrekker helt mot slutten av runden. Så her gjelder det å holde oppe konsentrasjonen.
Det gjorde åpenbart Joel Miller bak rattet på Czinger 21C, hvor målet altså var Sennas 1:27,62 minutt satt av Laguna-eksperten Randy Pobst ‒ som også rattet den lynraske Model S Plaid rundt banen.
Bilen var utstyrt med de gatelovlige Michelin Pilot Sport Cup2R-dekkene, og forholdene var ifølge Czinger perfekte.
Det endte da også med en knusende ny banerekord, for Miller ble klokket inn til 1:25,44 ‒ over to sekunder raskere enn hyperbilen Senna. Miller noterte seg også for to andre runder som var raskere enn den tidligere banerekorden.
‒ Det sier seg selv at vi er glade for bilens ytelse, sier Ewan Baldry, sjefingeniør i Czinger.
‒ For at en bil som skal inn i serieproduksjon klarer en slik rundetid, må det legges ned et veldig stort arbeid og man må ha evne til å utnytte nyskapende teknologi som vi har tilgang til gjennom vår nære assosiasjon med Divergent. Det mest spennende er at vi vet at det bor mer i bilen!
Testfører Miller var selvsagt svært fornøyd, han og.
‒ Den revolusjonerende teknologien som ble brukt for å bygge bilen utfyller hastigheten den har, sier han.
‒ Og den har en sportsbilsjel når du kjører. Du kan føle hva bilen gjør via rattet. Det drivverket er i stand til å gjøre er absolutt mind blowing. Det sier vel alt når man setter ny rekord på Laguna Seca.
21C nærmer seg endelig produksjon, og skal nå vises fram under den store bilutstillingen Monterey Car Week som starter 12. august.
Både Baldry og Miller henviser altså til ny teknologi, og da må vi også ta med måten er bilen er bygd på. For her har faktisk Czinger 3D-printet store deler av bilen, blant annet deler av karosseriet og chassiset. Så ja, på en måte er dette en hyperbil som er printet ut.
Navnet hinter da også på framtiden, for 21C står for det 21. århundre (21st Century).
Og da lover det jo bra for framtiden at den satte ny rekord rundt Laguna Seca, og her kan du bli med på rekordrunden. Og hold deg fast i korketrekkeren, som kommer 56 sekunder ut i videoen.
Les også: